Montáž plnohodnotné HF do vozidla „svépomocí“

Uvažujete o koupi těžké HF? A namontujete si ji sami a nebo se obrátíte na servis? A pokud sami – víte jak na to a nebo budete riskovat zbytečné poškození sady či auta? V tomto článku se dočtete několik rad a postřehů, bez nichž, možná, montáž nezvládnete.
Montáž plnohodnotné HF do vozidla „svépomocí“

Předem bych chtěl zdůraznit, že tento článek nemůže nahradit návod k montáži té které sady a dále to, že v žádném případě nemohu převzít odpovědnost za škody eventuálně způsobené neodborným postupem při montáži. Potřebné speciální nářadí je zmíněno v závěru článku.

Co všechno těžká HF sada obsahuje?

Klepněte pro větší obrázekExterní mikrofon, držák telefonu, řídící jednotku a kabeláž, dále je vhodné montovat i externí anténu, která ale obvykle součástí sady není.

Věnujme se jednotlivým součástem postupně.

Anténa

Před koupí antény se musíte rozhodnout, zda použijete anténu montovanou do otvoru v karoserii, lepenou na sklo (indukční přenos signálu) nebo jen umístěnou na boční okénko. Pořadí, v něž jsem jednotlivé typy antén uvedl je přímo úměrné účinnosti antén a zároveň nepřímo úměrné náročnosti montáže.

Pro všechny zmíněné typy platí, že pro jejich připojení k centrále HF je nutný koaxiální kabel s nízkým útlumem vysokých frekvencí (obvykle dodávaný s „patou“ antény) a konektor (na kabel je nutno jej lisovat). Dále platí, že použitá délka kabelu by měla být co nejmenší, takže není vhodné anténu umisťovat od centrály dále, než je nezbytně nutné. Konektor je lépe lisovat až po montáži kabelu, omezíme tak riziko jeho vytržení. Rovněž je vhodné použít krytku.

Anténa „montovaná“ na boční okénko – celá montáž spočívá v částečném stažení okénka, nasunutí držáku antény na sklo a zavření okénka, přičemž jednoduchost montáže vyvažuje relativně nízký zisk antény. Další nevýhodou je i kabel vinoucí se okolo sloupku okénka. Samozřejmě je nutné protáhnout kabel k centrále (její obvyklé místo je pod palubní deskou), doporučuji použít uložení obvyklé pro kabely k reproduktorům (jsou-li ve výplni dveří) či pro vyhřívání zpětných zrcátek – dovnitř dveří a pryžovým tunelem dopředu pod palubní desku.

Anténa lepená na sklo – i tato anténa má relativně jednoduchý montážní postup. Na čelním skle (mimo zorný úhel řidiče, nejlépe někde nad vnitřním zpětným zrcátkem) očistíme z obou stran prostor odpovídající montážním plochám antény a přiloženým lepidlem anténu přilepíme. Kabel je vhodné vést nad čalouněním stropu a pod lištou bočního sloupku. Snadnost montáže je vykoupena ztrátovým indukčním přenosem přes sklo a snazší možností zašumění antény, přesto je ziskovost větší než v předchozím případě.

Při použití antény montované do otvoru karoserie existují dvě možnosti. Buď montážní otvor do střechy auta vyvrtáme, nebo použijeme stávající, určený pro anténu rádia – tuto v podstatě nahradíme anténou GSM s rozbočovačem k rádiu. Takové řešení je jednodušší, opět ale za cenu nižšího zisku. Chceme-li anténu s co největším ziskem, musíme vyvrtat v přední části střechy otvor pro patku (obvykle 16 mm – pozor, běžný vrták do kovu není vhodný). Pro vrtání, odstranění pilin a umístění patky je obvykle možné použít otvor pro stropní světlo a není tedy nutné demontovat čalounění stropu. Po vyvrtání okraje otvoru „odjehlíme“, vložíme a smontujeme patku, připevníme prut a opět mezi čalouněním a střechou a poté sloupkem vedeme kabel pod palubní desku.

Mikrofon

Obvyklé místo pro umístění mikrofonu je buď horní část levého předního sloupku nebo levá sluneční clona (levá strana samozřejmě platí pro levořízená auta, např. v Austrálii nebo v GB je to určitě naopak). Většinou jej lepíme oboustrannou lepící páskou, vzhledem k hmotnosti jde o dostatečné připevnění. S výhodou můžeme také využít kvůli anténnímu svodu demontovaného čalounění sloupku a kabel od mikrofonu táhnout stejnou cestou jako svod.

Držák telefonu

Je vhodné umístit na místo z řidičovy běžné pozice dobře viditelné a dosažitelné, ale mimo zorné úhly používané při řízení vozidla. Dále je potřeba dbát, aby držák a telefon v něm byl mimo prostory, do nichž případně expanduje airbag – telefon a případně i držák samotný se totiž po nárazu airbagu mohou změnit na projektily slušné průraznosti.

Pokud nechcete mít v autě „děr jako v ementálu“ (a kdo by chtěl, že?), existují pro montáž držáku speciální díly, které je možno přišroubovat zevnitř palubní desky. Jejich cena (řádově desetikoruny) je proti ceně „palubovky“ mizivá…

Řídící jednotka, centrála

Nejčastěji ji umisťujeme pod palubní desku – za nebo pod rádio, za příruční schránku apod. Aby nedošlo k rozpojení nebo dokonce poškození konektorů, je potřeba ji přišroubovat nebo dobře přilepit. Po zapojení a ověření funkčnosti HF není přístup k centrále třeba. Je-li ale součástí centrály i reproduktor, musí být umístěna tak, aby zvuk nebyl tlumen a zkreslován čalouněním a krytováním – není špatné vyzkoušet před definitivním připevněním.

Reproduktor

Pokud není součástí řídící jednotky, musíme i této součásti HF vyhradit místo, kde sice nebude vizuálně rušit, ale bude dobře slyšet. S výhodou lze namontovat třeba pod sedadlo řidiče či do středového panelu. Mně osobně se nejvíce líbila montáž do řidičovy opěrky hlavy. Kvalitní sady navíc umožňují využití reproduktorů rádia, takže montáž dalších není nutná.

Elektrické zapojení a propojení jednotlivých komponent

Napájení je nejlépe vést až od baterie (má-li ovšem HF vlastní pojistku), omezíme tím možný vznik elektrického rušení – pozor – baterii u automobilů vybavených imobilizérem neodpojovat, jinak hrozí jeho zablokování. Na kostru (minus pól) je možno se připojit kdekoli na karoserii, případně na výrobcem vozidla připraveném místě (i na baterii, ale znamená to tažení kabelu navíc).

Všechny konektory dobře propojíme, zbytečně dlouhé kabely buďto zkrátíme a nebo svážeme (doporučuji plastové pásky) a připevníme.

Vyzkoušení

Funkci HF je dobré vyzkoušet před smontováním rozebraných části interiéru vozidla – pro případnou nutnost úprav či oprav.

Některé sady umožňují naladění konkrétní montáže na umístění

Možné závady a jejich řešení:

  • nic nefunguje – špatně připojené napájení
  • síla signálu indikovaná na displayi telefonu vložením telefonu do HF poklesne - špatně zapojená anténa
  • špatně slyším protistranu při hovoru – „odhlučněný“ nebo špatně připojený reproduktor
  • protistrana mi nerozumí nebo mne neslyší - nevhodně umístěný nebo špatně připojený mikrofon
Odstrašující příklady odpozorované z „profi“ servisů – aneb čemu se vyhnout…
  • držák telefonu přilepený na horní plochu palubní desky přesně nad středem volantu - dokonalý výhled ven
  • držák telefonu mezi airbagem spolujezdce a hlavou řidiče - při případném vystřelení tohoto airgagu bude řidič s velkou pravděpodobností „praštěný“
  • anténa namontovaná na zadním blatníku (cca 5m kabelu) - výsledný zisk antény = 0
  • držák přišroubovaný do dřevěného obložení palubní desky (MB S600!!!)
  • centrála visící pod palubní deskou na kabeláži (vedle se pohupoval obdobně „namontovaný“ alarm)
Závěrem chci těm odvážným a chrabrým, kteří si troufnou, popřát pohodovou montáž plnou úchvatných zážitků. A při problémech mne klidně kontaktujte na mailu.

Potřebné speciální nářadí

  • vrtačka s regulací otáček (otvor pro anténu je s ohledem na vrták nutno vrtat nízkými otáčkami)
  • kuželový nebo stupňovitý (lépe) vrták na tenké plechy
  • výhrubník nebo nůž na odjehlení
  • krimpovací kleště na koax. RG58 (nalisování konektoru pro anténu)

Témata článku: Ostatní

23 komentářů

Nejnovější komentáře

  • costa 13. 8. 2005 12:54:46
    Poraďte mi někdo jak se zapojí rozpínací relé k autorádiu, aby splňoval...
  • mowla 26. 4. 2002 12:34:13
    Prave proto, ze HF ma vlastni pojistku je lepe ji pripojit primo na...
  • ¨James 26. 4. 2002 9:01:05
    Montoval jsem nekolik Carku 91 a neni to zadny problem staci propojit...

komerční sdělení

Komerční sdělení