Slovenský operátor Orange (bývalý Globtel) v červenci představil novou službu Teleplatba, ta přinesla zákazníkům tohoto operátora skutečnou možnost platit mobilem a to i za nákupy v obchodech.
Jak to celé funguje
Nejprve se podívejme na to, jak je platba řešena na svém faktickém konci. Podobně jako Oskarovy Platby z mobilu využívá Orange Teleplatba platby pomocí platební karty a tudíž autorizačního centra karetních asociací s veškerými zabezpečovacími algoritmy, které s konečnou verifikací souvisejí. Verifikace údajů probíhá ihned, takže se nemůže stát, že by uživatel Teleplatby uhradil mobilem větší částku, než jaký je jeho zůstatek (+ povolený debet) na bankovním účtu. Tento systém platby pak s sebou přináší také výhodu v tom, že z hlediska banky se jedná v podstatě o běžnou platbu platební kartou, a tak je pro ni zavedení této služby pro své klienty poměrně rychle a snadno řešitelným problémem. Na rozdíl od tuzemských Plateb z mobilu si však Teleplatba našla ihned poměrně hodně příznivců z řad bankovních domů, a tak výhody mobilního placení pro platby za zboží mohou využívat klienti devíti slovenských bank a pro platby za služby společnosti Orange navíc klienti dalších dvou bankovních domů.
Jestliže samotná platba probíhá podobně jako u Oskara, pak zadávání a ovládání této platby si je zase velmi podobné se službou m-platby, kterou nabízí T-Mobile (v případě telefonického ovládání) a se službou m-platby, kterou nabízí Eurotel (v případě přístupu přes WAP). V okamžiku, kdy uživatel služby Teleplatba potřebuje něco zaplatit, tak vytočí bezplatnou linku 777 a nebo se připojí na WAP a tam vyřídí vše potřebné. Zadávání platby prostřednictvím telefonu se pak velmi podobá platbě za Coca-Colu či mytí automobilu u čerpacích stanic Aral, které mohou platit klienti T-Mobilu svým telefonem a nebo třeba ovládání účtu pomocí automatického konverzačního systému, které znají klienti ČSOB nebo GE Capital Bank.
Když chcete platit mobilem
Zkusme se teď vžít do role našich bývalých spoluobčanů, kteří mají konto např. u Slovenské spořitelny, která umožňuje platit za zboží a mají některou z požadovaných platebních karet (VISA, VISA Electron, Eurocard/MasterCard, Maestro a nebo ZBK), a zároveň využívají služeb sítě Orange. První, co takový člověk musí udělat, je absolvovat cestu do značkové prodejny Orange, kde si aktivuje službu Teleplatba na vybranou platební kartu. Zde je tedy jistá odlišnost od Plateb z mobilu, u kterých vám Oskar zašle příslušnou SIM kartu a vy sami si kdykoliv vyberete, kterou platební kartou (a od které banky) budete chtít platit. Zde náš slovenský kolega ale naráží na jednu velkou nevýhodu – v případě, že totiž v daný den zaplatí nějaké zboží platební kartou registrovanou pro Teleplatbu a dosáhne denního limitu za platby kartou, pak již nemůže v daný den Teleplatbu použít. Naproti tomu český uživatel Plateb z mobilu pouze přepíše číslo platební karty a může směle platit dál (pokud ovšem má více než jednu platební kartu a má ji u banky, která službu poskytuje).
Jakmile si náš slovenský přítel registruje platební kartu, tak může jít domů a čekat. Do pěti pracovních dnů bude služba aktivní. Na její využití však bude potřebovat ID, kterému přijde doporučeně poštou, podobně jako třeba PIN k platební kartě. Jistou výhodu však mají klienti Tatra banky, kteří ID získají výrazně jednodušeji, a to tak, že vytočí zákaznicko linku, kde si o přidělení ID požádají (to jim přijde opět poštou). ID je pouze čtyřmístné a uživatel jej musí zadat při každém přihlášení do systému (ať již na WAPu či na bezplatné lince 777). Samotné ID funguje pouze jako heslo, pro identifikaci totiž slouží vaše telefonní číslo. Není tedy možné, abyste platili zboží ze svého účtu a použili k tomu cizí telefon. Teď, když už náš slovenský kolega má vyřízeny všechny potřebné formality, může začít směle platit mobilem.
A jdeme platit!
Orange Teleplatba zpočátku začínala velmi podobně jako Oskarovy Platby z mobilu kombinované (co se ovládání týče) s m-platbami Eurotelu a T-Mobilu. První věc, za kterou můžete prostřednictvím Teleplatby platit, jsou tedy účty u Orange a kredit pro předplacenou kartu Prima. Na tomto bodě se však u nás vývoj zastavil. Ačkoliv je Oskarovo řešení, podle mého názoru, o něco jednodušší a propracovanější (používáte PIN od platební karty, můžete platit z více karet, můžete platit z cizího telefonu, není třeba nikam chodit, atd.), tak na Slovensku se podařilo udělat ten pomyslný a veledůležitý krůček, který umožnil platit i za služby u třetích stran.
Než si zde vyjmenujeme všechny věci, které si můžete na východ od našich hranic zaplatit mobilním telefonem, tak se ale ještě podívejme na to, jak celá platba funguje z pohledu uživatele. U Teleplatby existují dvě respektive tři druhy plateb – jednorázové, pravidelné a platby službo Teleinkaso. U jednorázových plateb si vyberete požadované zboží či služby na Internetu, po telefonu či přímo v obchodě, načež vám přijde SMS, s částkou, kterou daný prodejce požaduje uhradit. Zavoláte na číslo 777 (nebo se připojíte přes WAP), kde po zadání vašeho ID pouze potvrdíte platbu (můžete ji ale také zrušit či odložit). Jakmile prodejce prostřednictvím SMS obdrží potvrzení, že jste zaplatili (vy jej obdržíte také), tak vám může zboží buď vydat nebo poslat (v případě objednávky přes telefon nebo Internet). V tu chvíli totiž již ví, že peníze dostane (podobně jako když zaplatíte v obchodě platební kartou). Co se pravidelných plateb týče, tak ty jsou o něco „rafinovanější,“ zde stačí pouze ručně zadat údaje první platbu a pak už vám jen každý měsíc bude přicházet SMS s požadavkem na potvrzení platby. Takto můžete platit za kabelovou televizi (u všech největších poskytovatelů této služby) a nebo splácet půjčku u společnosti Home Credit Slovensko. Na stejném principu pak funguje také platba za faktury u tarifních programů Orange.
Posledním způsobem placení je Teleinkaso – to je v podstatě jen mírně upravená pravidelná platba, kterou lze aplikovat na placení za služby společnosti Orange (u tarifních zákazníků). Pokud si Teleinkaso aktivujete, pak si Orange bude z vašeho účtu automaticky strhávat peníze ve výši fakturace za poskytnuté služby. Výhoda oproti „normálnímu“ inkasu je v tom, že celá platba je pro vás zdarma, neboť se jedná o platbu kartou, a nevýhoda je v tom, že o příslušnou částku si snížíte v daný den či týden příslušný limit na platbu danou platební kartou.
Co si koupíte mobilem
Nyní se konečně dostáváme k té spotřebitelsky nejzajímavější části – co si vlastně můžete pomocí mobilu zaplatit. Tak především jsou to již zmiňované služby společnosti Orange následované platbami za kabelovou televizi a za splátky společnost Home Credit Slovensko. Daleko obsáhlejší portfolio služeb a výrobků však nabízejí partneři pro jednorázové platby, které se v drtivé většině rekrutují z řad internetových obchodů – Teleplatbou si tak můžete koupit počítače, notebooky, mobilní telefony, fotoaparáty, kalkulačky, počítačové periferie, hračky (myšleno ty pro mladší děti), květiny včetně dovozu až do domu, spotřební elektroniku a nejrůznější domácí elektrospotřebiče a konečně také oblečení.
Má to však celé jeden háček – ten háček se jmenuje transakční poplatek (slovensky „transakčný poplatok“ ;o)) – ten je ve výši 1% (bez DPH) z hodnoty každé úspěšně realizované platby prostřednictvím služby Teleplatba (vyjma plateb za služby společnosti Orange). Tento transakční poplatek pak figuruje na měsíčním vyúčtování služeb a nebo je vám stržen z kreditu (u předplacené karty). Vzhledem k tomu, že ale za platby realizované prostřednictvím mobilního telefonu neplatíte za poplatek bankovní transakce a vzhledem k tomu, že se v případě nákupu v internetových obchodech jedná přeci jen o něco subjektivně bezpečnější platbu (když platíte telefonem, neposíláte údaje o své kartě nikde po relativně nebezpečném Internetu a navíc máte přesný přehled o výši platby), tak lze tento poplatek tolerovat.
A co vy? Byli byste ochotni používat službu jako je Teleplatba? A nebyl by pro vás onen transakční poplatek jistou odrazující překážkou?