Na ukončení smlouvy mají operátoři 30 dní. Ne všichni hrají podle pravidel

  • Ne všichni operátoři dodržují zákon, pokud jde o výpověďní dobu
  • Ta nesmí přesáhnout 30 dní, stanova je přímo zákonem
  • V případě přenesení čísla se výpovědní doba zkracuje na 10 dnů
Na ukončení smlouvy mají operátoři 30 dní. Ne všichni hrají podle pravidel

Výpovědi a převody čísel zákazníky stále pálí. Proč? Operátoři ne vždy hrají podle pravidel. Svědčí o tom aktuální monitorovací zpráva ČTÚ, která se tímto tématem zabývá. Výpovědní doba, která nesmí přesáhnout 30 dní, totiž není v praxi dodržována, zjistil úřad svou kontrolní činností. Kteří poskytovatelé nehrají fér, bohužel regulátor nesdělil.

Maximální délka výpovědní doby, kterou jsou poskytovatelé služeb elektronických komunikací oprávněni ve svých smluvních podmínkách stanovit, činí 30 dní (ust. § 63 odst. 1 písm. g) zákona o elektronických komunikacích). Pro úplnost, pokud současně s výpovědí požádáte o přenesení čísla k jinému operátorovi, zkracuje se výpovědní doba nejvýše na 10 dnů.

...ČTÚ zjistil, že někteří poskytovatelé vůči svým zákazníkům stále uplatňují takovou výpovědní dobu, jež značně překračuje zákonem vymezenou maximální délku. ČTÚ tuto situaci dále prošetřuje a upozorňuje spotřebitele, aby byli v této otázce obezřetní a pečlivě si kontrolovali smluvní dokumenty, jež jsou jim předkládány.“

ČTÚ proto apeluje na spotřebitele, aby se v případě zjištění jakýchkoliv nesrovnalostí domáhali u svého poskytovatele dodržování výše popsané zákonné povinnosti, a to prostřednictvím reklamace. Tu je nezbytné uplatnit nejpozději do dvou měsíců od okamžiku, kdy byla vůči spotřebiteli výpovědní doba uplatněna.

Nevyhoví-li poskytovatel uplatněné reklamaci či nebude-li reklamace vyřízena včas, může spotřebitel do jednoho měsíce od doručení vyřízení reklamace či od okamžiku, kdy měla být dle zákonem stanovené lhůty reklamace vyřízena, podat námitku k ČTÚ. Úřad tímto zároveň žádá všechny dotčené zákazníky, aby jej o zjištěných nesrovnalostech informovali.

Další novela na cestě

Aktuální zákonná úprava je platná od března 2018, v poslanecké sněmovně však leží další novela, která má pomoci zvýšit mobilitu zákazníků (sněmovní tisk 420). Novela prošla druhým čtením, nyní ji bude projednávat hospodářský výbor.

 

Konec úvazků může zdražit tarify.

 

Stěžejní novinkou má být konec smluv na dobu určitou, respektive žádné smluvní pokuty po prvních třech měsících trvání závazku. Konec úvazků však může zdražit tarify. Dnes si totiž operátoři za svobodu účtují 150 až 200 Kč měsíčně navíc. Mluví se také o povinnosti vracet nevyužitý kredit na předplacených kartách.

Diskuze (7) Další článek: Rekordní předobjednávky Galaxy Note10+: Na někoho se dostane až v září

Témata článku: Operátoři, ČTÚ, ZoEK, Přenesení čísla, Zákazníci, Poslanecká sněmovna, Výpovědní doba, Operátor, Reklamace, Úkon, Spotřebitel, Poskytovatel, Přenesení, Ukončení smlouvy, Poslanec


Určitě si přečtěte