Navigátor TomTom Go 500: je nejlepší (megarecenze)

TomTom Go 500 je mobilní navigační systém. Píše česky, mluví česky a má mapy České republiky. Ovládá se přes dotykový displej a uvnitř se skrývá – světe div se – operační systém Linux. Jinak je to nejlepší mobilní navigační systém, jaký jsme kdy testovali. Srovnání s Garminem c320

Co dostanete v krabici

Výrobci se už zbavili snahy vydělávat na drahém příslušenství a v balení u navigačních systému nabízejí všechno, co je potřeba. V krabici s TomTom Go 500 najdete:

  • samotný navigátor
  • paměťovou kartu formátu SD s nainstalovanými mapami (včetně České republiky)
  • kloubový držák s přísavkou, která se připevní na čelní sklo automobilu
  • napájecí kabel pro nabíjení ze zásuvky zapalovače
  • adaptér pro nabíjení z elektrické sítě
  • textilní vyztužené pouzdro pro přenášení navigátoru mimo automobil
  • USB kabel pro připojení navigátoru k počítači
  • CD s elektronickým manuálem a dalšími informacemi

TomTom se ale přesto nevzdal možnosti vydělat a k navigátoru nabízí celou řadu dalšího dokoupitelného příslušenství. Kompletní nabídku včetně výměnných krytů najdete na webu.

S obrovským reproduktorem

TomTom Go 500 vypadá jako miniaturní televizor. Je to relativně malé zařízení s rozměry 115 × 92 × 58 mm a hmotností 310 g. Rozměry jsou s Garminem srovnatelné, v ruce ale překvapí trochu větší hmotnost. Při přenášení se navigátor pohodlně schová v tašce, kapsa je pro něj ale malá.

Na těle přístroje nenajdeme mnoho ovládacích prvků. Vlevo dole je vypínač, vedle něj kontrolka indikující provoz, uprostřed mechanické tlačítko pro uvolnění navigátoru z držáku. V prvém spodním rohu najdeme slot pro vložení paměťové karty SD s nainstalovanými mapami. A to je všechno, veškeré ovládání zajišťuje dotykový displej. Na něj se později podíváme podrobněji.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vypínač • tlačítko pro uvolnění z držáku, paměťová karta

Na zadní straně upoutá stříbrné kolečko, pod kterým se ukryl reproduktor. Je obrovský, tvoří prakticky celou plochu zad, je také dostatečně hlasitý a slušně basuje. Do zdířky lze připojit napájecí adaptér: buď pro běžnou síť, nebo s druhým koncem určeným pro zásuvku autozapalovače. TomTom má vestavěný akumulátor, který údajně vydrží až pět hodin provozu, při navigaci je ale vhodné připojit napájení. Napájecí zdířka je i přímo v držáku, takže adaptér do ní jednou zasunete a už se o něj nemusíte starat.

Počítač nepotřebuje

Rozhraní miniUSB dovolí navigátor připojit k osobnímu počítači. Ale zatímco u Garminu to byla nutnost kvůli instalaci map, TomTom dodává mapy už předinstalované na paměťové kartě. Bez počítače se proto úplně obejdete. Využijete ho snad jen pro zálohování vlastních bodů zájmu a předvoleb, v budoucnu také tímto způsobem bude možný update systému.

Klepněte pro větší obrázek
Konektor miniUSB

Posledních pár zajímavých prvků je na spodní straně: konektor pro připojení externí antény a rozhraní pro spojení s držákem. Jestliže váš automobil nemá pokovené čelní sklo, externí anténu nebudete potřebovat. Příjem je dostatečně citlivý i na vestavěnou anténu. Přes pokovená skla se ale signál nedostane a v takovém případě bude nutné přikoupit externí magnetku na střechu.

Klepněte pro větší obrázek
Spodní strana

Příjem TomTomu je vážně výborný. Dokázal najít signál GPS satelitů i v místnostech, kde jsem v životě s žádným přijímačem nic nechytil.


Displej s informacemi o satelitech (kdo pozná, kde jsem přesně stál?)

Montáž v autě je jednoduchá. Přísavku přidržíte u čelního skla a zatáhnete páčkou, která vytvoří podtlak. Držák i s těžkým navigátorem bezpečně drží. Díky tomu, že je rameno držáku delší než u Garminu c320, dá se TomTom celkem pohodlně používat i uprostřed čelního skla automobilu. Na Garmin jsem v takovém případě nedosáhnul, proto musel do levého rohu, kde je sklo blíž k řidiči.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigátor na čelním skle

Držák lze skokově naklápět ve vertikálním směru, otáčení je plynulé. Můžete ho nechávat v autě, zloděje příliš nenaláká. Jen je dobré při delším parkování vytahovat adaptér ze zásuvky autozapalovače: svítící kontrolka a vnitřní ztráty určitě akumulátoru automobilu nesvědčí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák je dostatečně dlouhý • adaptér do autozapalovače

Displej se neleskne

Displej je vyroben technologií TFT, má rozlišení 320 × 240 bodů, zobrazí 256 barev. Menší barevná hloubka ve srovnání s Garminem ničemu nevadí, aktivní technologie displeje naopak TomTomu přidává body. Nejlepší ale je, že displej není příliš lesklý. Zatímco u Garminu jsem si stěžoval na odlesky, v testovaném navigátoru se neuvidíte.

To ale neznamená, že zobrazení je za všech okolností ideální. Pokud je před displejem světlá plocha, například zadní okno nebol odraz vnitřního čalounění střechy, obraz je hned méně zřetelný. To stejné platí i v případech, kdy na navigátor svítí přímé sluneční světlo.

Nejsem ale úplně spokojený s kvalitou dotykové vrstvy. Při „ťukání“ na ikonky je všechno v pořádku, stačí se jen jemně dotknout. Problémy se objeví, jakmile budete potřebovat něčím posunout: mapou, posuvným ovladačem. Na displej je v takovém případě nutné velmi tlačit.

Jas displeje lze regulovat ve dvaceti krocích a navíc zvlášť pro denní a noční režim. Pro každý navíc můžete nastavit různé styly zobrazení mapy, které se liší barevností a typem zvýraznění jednotlivých prvků.

 Dvojité nastavení jasu displeje

 
Mapa ve dne a v noci


Nastavení denního a nočního stylu mapy


Linux – uvnitř je Linux. Podrobnosti najdete v další kapitole, stejně tak hodnocení map a popis různých způsobů hledání cíle cesty

Témata článku: , , , , Libovolná část, Kompletní mapa, Mega, Mega +, Tom, Nejrychlejší trasa, Délka cesty, Americký produkt, Úplný konec, Vaše auto, Softwarová část, Celé desetiletí, Zbývající doba