Navigátor TomTom Go 500: je nejlepší (megarecenze)

TomTom Go 500 je mobilní navigační systém. Píše česky, mluví česky a má mapy České republiky. Ovládá se přes dotykový displej a uvnitř se skrývá – světe div se – operační systém Linux. Jinak je to nejlepší mobilní navigační systém, jaký jsme kdy testovali. Srovnání s Garminem c320

Navigují tučňáci

Pojďme nahlédnout dovnitř navigátoru. Najdeme tam procesor Intel XScale s jádrem ARM920T. Sekunduje mu paměť flash s kapacitou 32 MB. Zajímavější je softwarová část. Navigátor je totiž postaven na Linuxu, konkrétně na modifikované verzi linuxového jádra 2.6.10, které TomTom upravil pro svůj hardware. Technické detaily, které jistě budou některé čtenáře zajímat, jsou na stránce výrobce (včetně možnosti stažení zdrojových kódů).

Prostředí navigátoru je krásně barevné, plné ikonek. Na základním displeji je vidět mapa, klepnutím se dá dostat do různých dalších nabídek. Už na začátku článku jsem zmínil podrobné možnosti nastavení, kvůli kterým chvíli trvá, než se prokoušete celým menu, ale zato dovolí TomTom nastavit podle vašich představ.


Hlavní nabídka

TomTom Go je kompletně počeštěný a nenacházím nic, co bych mohl kritizovat. Česká lokalizace je velmi kvalitní. Výjimku tvoří názvy měst, které jsou často bez háčků a čárek.


Nastavení je skutečně podrobné (dvě obrazovky z šesti)

Mapy: West side story

Na kartě SD, která byla součástí balení TomTomu Go 500, byly mapy České republiky, Německa, Rakouska, Švýcarska a Polska. Další mapy je možné dodatečně dokoupit. Jak už tomu dnes bývá, pokrytí států západní Evropy je takřka stoprocentní až do úrovně ulic a popisných čísel domů. U nás a v Polsku je to horší.

Tip: úrovně pokrytí pro jednotlivé mapové edice najdete na webu TomTomu

TomTom pro Českou republiku udává bez dalších detailů pokrytí 36 %. U největších měst se lze navigovat až na konkrétní ulici, popisná čísla ale nejsou připravena ani v Praze. Hranici, za kterou chybí i ulice, si neodvážím odhadnout, západní část republiky je ale zpracována lépe než východ. Například v Berouně, který má asi 18 tisíc obyvatel, najdeme ulice, v padesátitisícovém Přerově pouze hlavní průjezdní tahy.

Horší je, že města z východní části republiky, která nejsou pokryta uliční sítí, TomTom nenajde při použití vyhledávání. Místo relativně velkého Prostějova nabídne jen stejnojmennou vesnici u Pardubic, Přerov nachází jen u Ústí nad Labem. V západní části České republiky navigátor vyhledá i tu nejmenší vesničku, na východě je jakoby slepý. K hledanému městu se sice můžete dostat i přímým výběrem z mapy, to ale samozřejmě není pohodlné. Toto chování hodnotím jako největší vadu navigátoru.

TomTom se nikde moc nechlubí, kdo mu dodává mapy. Podle určitých znaků a chyb bych si vsadil na společnost Teleatlas.

Hledám, kam bych jel

V nastavení navigátoru si můžete vybrat, jestli se vás TomTom má před každým plánováním zeptat, jakými cestami se chcete ubírat, případně rovnou vybrat některou z metod. A jaké jsou k dispozici?

  • nejrychlejší trasa
  • nejkratší trasa
  • s vyloučením dálnic
  • pěší trasy
  • cyklotrasy
  • s omezenou rychlostí

Samostatná předvolba je potom pro mýtné. Navigátor se opět může pokaždé při plánování trasy dotázat, pokud narazí třeba na placenou dálnici. Anebo mu rovnou v nastavení řeknete, že se má silnicím s mýtným vyhnout, nebo je ponechat.

 
Předvolby plánování a mýtného

Při vybírání cíle cesty máte několik možností.

1. Využít uložené pozice. Do paměti můžete uložit nezjištěný počet vlastních bodů. Může jít o aktuální polohu („tady jsme nechali auto“), o adresu, bod zájmu nebo třeba o pozici, kterou prstem najdete na mapě. Oblíbené pozice se zobrazují v textovém seznamu seřazeném podle abecedy, klepnutím ale lze vyvolat softwarovou klávesnici a s ní vyhledávat zadáním názvu. Může to být mimochodem libovolná část, třeba pár posledních písmenek.

 
Nabídka pro hledání cíle cesty • seznam oblíbených

2. Najít místo na mapě. V tomto případě se na displeji zobrazí mapa v půdorysu. V pravé části je pruh s jezdcem, jehož posouváním se mění měřítko. Ve spodní liště potom najdeme několik funkčních tlačítek. Mapou se dá posouvat prstem a už jsem psal, že je v takovém případě nutné pořádně přitlačit. Ovládání je ale přirozené a snadno lze tak najít požadovaný cíl cesty.

3. Zadat přímou adresu. Pro psaní textů použijete softwarovou klávesnici, u které si v nastavení můžete vybrat, jestli má být malá nebo velká. TomTom postupně vyžaduje zadání města, posléze výběr nebo opětovné napsání ulice a nakonec číslo domu. U popisných čísel dokonce poradí interval od–do.

 
 Postup při hledání adresy

4. Využít databáze zájmových bodů. Stejně jako jiné navigátory i TomTom Go je plný databází restaurací, čerpacích stanic, hotelů a podobných turisticky zajímavých a užitečných objektů. Vyberete si typ a navigátor vypíše nejbližší objekty včetně vzdálenosti. Standardně bere v úvahu aktuální pozici, v nabídce je ale i samostatná ikonka pro hledání zájmových bodů ve vybraném městě.


V příští kapitole dokončíme možnosti hledání cíle trasy. Největší část ale zabere popis zkušeností při samotné navigaci

Témata článku: , , , , Nejrychlejší trasa, Mega +, Délka cesty, Zbývající doba, Celé desetiletí, Mega, Tom, Kompletní mapa, Vaše auto, Libovolná část, Softwarová část, Úplný konec, Americký produkt