Návod: vytváříme wapové stránky

Vzhledem k tomu, že se ve Fóru objevilo několik žádostí ohledně přiblížení tvorby wapu, oprášili jsme náš dřívější článek, který byl publikován v létě. Dozvíte se tam vše potřebné.
Kapitoly článku

Vytváříme wapovou stránku (zásady)

Uveďme si několik základních pravidel, která byste měli při tvorbě wapových stránek dodržovat. Předně se nepokoušejte do wapových stránek „nacpat“ velké množství informací, o obrázcích ani nemluvě. Drtivá většina uživatelů platí za čas strávený na WAPu nebo za množství přenesených dat. Otázkou zůstává, jestli je vhodnější umístit delší text do jedné stránky, nebo jej rozdělit do kapitol. Nejlepší je zřejmě dát uživatelům možnost volby. Pokud máte na stránce delší text, vytvořte dvě verze: jednu rozdělenou po kapitolách (jak to známe např. z wapového zpravodajství) a jednu obsahující celý text najednou. Čtenáři, kteří platí za strávený čas, si do mobilu stáhnou celý text, a pak se odpojí, uživatelé GPRS si mohou průběžně stahovat další kapitoly.

 
WAP nabízí nepřeberné množství informací

Dejte také pozor na fungující a přehlednou navigaci. Počítejte s tím, že uživatelé se chtějí po stránkách pohybovat rychle (zvláště ti, kteří platí za čas). Na každé stránce by měl být odkaz pro návrat zpět a pro návrat na úvodní stránku. Nespoléhejte na to, že když uživatelům znesnadníte návrat, budou číst dál. Daleko pravděpodobněji se odpojí.

Samostatný odstavec si zasluhují obrázky. Jak se dočtete níže, obrázky ve wapových stránkách jsou zásadně černobílé. V žádném případě bychom jimi neměli plýtvat, protože uživatelé, co si budeme povídat, na ně stejně nejsou příliš zvědaví. Na wapové stránky se nikdo nepřipojuje proto, aby mohl obdivovat propracovaná výtvarná díla. Zajímá se obvykle pouze o informace. Uživatelé, kteří si v mobilu mohou zobrazování obrázků vypnout, to velmi často učiní. Pokud vaše prezentace snese absenci obrázků, je to její výhoda. Pokud ne, pokuste se omezit výskyt obrázků na nezbytné minimum – důležitý graf, jednoduché schéma, případě firemní logo.

Vytváříme wapovou stránku (nástroje) 

Stránky můžeme editovat v libovolném textovém editoru (podobně jako stránky v HTML). Nevhodné jsou editory WYSIWYG (např. Word). Důležité je, aby editor uměl pracovat s čistým textem (např. Poznámkový blok). Existují ovšem i specializované editory (viz níže) určené přímo pro tvorbu wapových stránek. Jejich použití může mít řadu výhod, zvýrazňováním syntaxe počínaje a databází značek konče.

Používání Poznámkového bloku pro psaní WML stránek je sice známkou příslušnosti k elitě, ale přílišným pohodlím zrovna neoplývá. Především pro začátečníky je vhodné stažení některého volně dostupného specializovaného editoru. Jedním z nich (ale zdaleka ne jediným) je freewarový program WML Editor 3.2 od Jana Winklera. Lze ovšem použít i jiné produkty, například WAPtor nebo výborný slovenský produkt WAPDEV WAP Toolkit. Dva z uvedených editorů si nyní stručně představíme.

WML Editor 3.2

WML Editor 3.2 není sice nejnovějším výstřelkem (pochází z roku 2001), může ale nabídnout poměrně užitečné služby. Aplikace zabírá na disku jen 1,5 MB. Program je možné používat v německé a anglické verzi. Jedna z mých výhrad k WML Editoru spočívá právě v anglické lokalizaci: překlady některých výrazů nejsou zrovna obvyklé (očekávali byste, že otevření souboru provedete volbou File – Load?), kromě toho si autor nelámal hlavu se zachováním tradičních klávesových zkratek (zmíněné otevření souboru provedete klávesou F8). Zmatené ovládací zkratky se naštěstí netýkají kopírování textu přes schránku. Ctrl-C a Ctrl-V můžete používat dle libosti. WML Editor dále nezvýrazňuje syntaxi.

To jsou však jediné vážnější nedostatky. WML Editor obsahuje kompletní podporu jazyka WML v1.2 a WML Scriptu v1.1, editovanou wapovou stránku si můžete prohlédnout v integrovaném wapovém prohlížeči. Program disponuje několika užitečnými asistenty, například "Attribut Window" se seznamem jednotlivých WML tagů, "Picture-Assistant" pro vkládání obrázků, "Meta-Assistant" pro vkládání META značek, "Table-Assistant" pro vytváření tabulek apod.


 
WML Editor je dobře použitelnou pomůckou pro vytváření wapových stránek

WAPDEV WAP Toolkit

Prostředí WAPDEV WAP Toolkitu je velmi intuitivní. Aplikace disponuje nejen WML editorem, ale také jednoduchým editorem obrázků WBMP (WBMP editor) a manažerem projektů. Samotný editor je velmi kvalitní, podporuje barevné zvýrazňování syntaxe a stejně jako v případě WML Editoru 3.2 v něm nalezneme řadu podpůrných nástrojů pro vkládání značek.

WBMP editor je jednoduchý grafický editor umožňující jak kreslení nových obrázků, tak i práci s existujícími WBMP soubory. Za zmínku stojí také integrovaný FTP klient, díky němuž je možné vytvořené stránky bezprostředně nahrát (uploadovat) na cílový internetový server.

WML generátory a diakritika

Pokud se vám ovšem nechce psát celou wapovou stránku ručně, můžete použít služeb některého zástupce další skupiny aplikací tzv. WML generátorů. Ty jsou obvykle k dispozici například v rámci wap-hostingových služeb (viz dále). Důležitou otázkou je také diakritika. Konvertor diakritiky pro WML najdete například na adrese www.pcnet.cz/konvert/.

Vkládáme obrázky

Přestože obsah wapových stránek je tvořen především textem, obrázky bychom rozhodně neměli hýřit, je jistě nutné vysvětlit si i jejich používání. Standardní specifikace hovoří o tom, že wapové obrázky jsou výhradně dvoubarevné, obsahují pouze bílou a černou barvu. Je to logické. Wapové stránky se obvykle prohlížejí na malých, většinou ještě černobílých displejích a použití barevného obrázku by znamenalo odříznutí valné většiny uživatelů od jeho prohlédnutí.

WAP proto definuje svůj vlastní formát obrázků. Obrázek poznáte podle přípony WBMP (Wireless Bitmap). Jeho rozlišení by nemělo přesáhnout 100x70 pixelů, aby se vešel celý na malý displej a aby byla jeho velikost co nejmenší.

Určitě se nyní ptáte, jak vlastně obrázek s příponou WBMP získat? Existuje několik cest:

  • Použít stávající grafický editor (např. Adobe Photoshop). Editor však obvykle „sám od sebe“ formátu WBMP nerozumí, proto je nutné provést malou úpravu spočívající ve stažení a instalaci zásuvného modulu (plug-inu), který možnosti editoru rozšíří o podporu WBMP. Modul pro Photoshop můžete stáhnout zde
  • Konverzí. Pro převod z/do WBMP existuje několik konvertorů. Jedním z nich je český freewarový prográmek WBMP Convertor, který můžete stáhnout zde.
  • Použít specializovaný editor pracující přímo s formátem WBMP. Vyzkoušejte například editor WAP Draw, který najdete zde.

Témata článku: , , Návod, PDC, WAP, Určitý problém, Tetra, Str, Apache, Strávený čas, Wapová stránka, Nejrůznější vylepšení, Markup, APAC, Neomezený prostor, Klondike, Základní účel