Průměrná prodejní cena (ASP) smartphonů za druhé čtvrtletí 2020 meziročně vzrostla o 10 %, ačkoli objem prodeje (tzn. počet distribuovaných kusů) klesl skoro o čtvrtinu. Tržby z prodeje chytrých telefonů meziročně klesly o 15 %. Studie Counterpoint Research ukazuje, že zákazníci s nákupem nových mobilů více váhali, ale když už si nové zařízení koupili, bylo průměrně dražší než ve stejném období loni.
Průměrná prodejní cena smartphonů ve světových regionech v 2Q 2020 (Zdroj: Counterpoint Research)
Nejdražší telefony v průměrné hodnotě 470 dolarů si kupovali zákazníci na severoamerickém kontinentu, naopak nejvíce šetřili v Latinské Americe a Africe. Největší nárůst ASP až o 13 % zaznamenali v Číně, Evropa naopak kupovala v průměru skoro stejně drahá zařízení jako loni, ASP (celkové tržby dělené počtem prodaných kusů) zde má hodnotu 291 dolarů (cca 6 700 Kč, počítáno bez daně).
Zajímavé je rozdělení trhu z pohledu tržeb. Zatímco Apple má v nabídce pouze dražší modely telefonů, i se třetím nejvyšším počtem prodaných kusů dosahuje prvního místa v tržbách, kterých bere více než třetinu z celkového trhu. Co se týká celkového zisku v segmentu prodeje chytrých telefonů, z něj si Apple ukrojí dokonce 59 %.
Podíly výrobců na trhu smartphonů podle dosažených tržeb v 2Q 2020 (Zdroj: Counterpoint Research)
Pětinu tržeb v byznysu vygeneruje Huawei, které v tomto ohledu dokonce poráží konkurenční Samsung se 17 %. Největšího čínského výrobce vytrvale drží domovský trh a i když je Huawei vlivem amerických sankcí na ostatních trzích utlumeno, jeho smartphonový byznys trpí méně než analytici očekávali. Jednociferné podíly z tržních výnosů mají potom Vivo, Oppo a další výrobci.