Mobilní telefony vybavené fotoaparátem ještě stále nefotí tak, jak bychom si představovali. Ve srovnání s běžnými digitály neobstojí většinou ani ty nejdražší. Tím důležitější je ale následná úprava snímků na počítači. Poradíme vám, jak fotografie co nejvíc vylepšit.
Zvětšíme obrázek?
Ne, raději nezvětšujte. U velmi kvalitních snímků pořízených opravdovými digitálními fotoaparáty, sice někdy malé zvětšení nevadí, u fotomobilů ale tímto krokem jedině zvýrazníte všechny vady.
Postup pro zvětšování je stejný jako u zmenšování, do políček ale zadejte větší hodnoty. Podívejte se ale, jak to může dopadnout třeba u Siemensu C65, který fotí v nejvyšším rozlišení 352 × 288. Z obrázku jsem zkusil udělat formát s šířkou 640 bodů.
Originální a zvětšená fotografie (klepněte, abyste viděli rozdíl)
Pro výstrahu zkusme vytvořit i megapixelové rozlišení s šířkou 1 280 bodů.
Megapixelová fotka ze Siemensu C65
Doostříme
Nalijme si čisté víno: z rozmazané fotografie žádným zázrakem neuděláte ostrý snímek. Obrázku ale můžete trochu pomoci a prvním krokem by mělo být zmenšení fotografie na co nejmenší použitelný formát. Tím se částečně zaostří sama.
Potom – ale nikdy před zmenšováním – můžete sáhnout po nástroji, který se pokusí vylepšit rozostřené detaily. V Media Exploreru se jmenuje Maskování neostrosti, po označení obrázku stiskněte zkratku Ctrl+5. Kromě tohoto nástroje můžete použít také funkci Zaostřit nebo rozmazat, podobně jako u jiných grafických editorů ale maskování neostrosti zaručí lepší výsledky.
Funkce Maskování neostrosti
Opět si zapněte automatický náhled a stoprocentní zvětšení obrázku. Nelze dát jednoznačný návod, jak nastavit parametry Síla efektu, Poloměr a Práh. Osvědčilo se mi ale Sílu efektu nastavit na maximum, vyladit Práh a potom experimentovat se zbylými dvěma parametry.
Pro ukázku jsem vybral obrázek pořízený Siemensem M65. Netroufnu si ale říct, že po doostření je snímek lepší. Jenom se zvýraznil efekt silné JPEG komprese, více se projevil šum. S doostřováním proto buďte raději opatrní.
Originální a upravený obrázek
Ještě jednou: Obrázek doostřujte vždy až po jeho zmenšení na finálním rozlišení
Nastavíme jas a kontrast
Zatímco s doostřováním snímků byste měli zacházet uvážlivě, úprava jasu a kontrastu obrázkům obvykle dokáže pomoci. I tady ale fotomobily nejsou na stejné startovní čáře jako běžné digitály, na vině je jejich neschopnost zachytit velký dynamický rozsah. Často se totiž setkáte s obrázky, které jsou na jedné straně příliš tmavé, ale na druhé zároveň i přesvětlené. V takovém případě už běžná změna jasu a kontrastu nepomůže, úprava takového obrázku je složitější.
Tip: Nejnovější verze Zoner Photo Studio 7 pro takové případy nabízí nástroj Projasnění stínů. Změny se provádí pouze v tmavé části obrázku. Podívejte se na rozdíl mezi dvěma fotografiemi.
Ale zpět k běžné úpravě jasu a kontrastu, kde máme k dispozici několik nástrojů. Nejjednodušší je Vylepšit expozici (klávesová zkratka Ctrl+3). Otevře se známý dialog, kde tentokrát doporučuji obrázek zmenšit, aby byl v okně vidět celý. Napřed vyzkoušejte Automatické vylepšení, případně i zatržítko Automatické vyvážení bílé. Tato úprava často stačí, obrázek se projasní. Můžete ale zkoušet i další nastavení.
Funkce Vylepšit expozici
Na obrázku pořízeném Motorolou V600 jsem použil Automatické vylepšení spolu s Automatickým vyvážením bílé.
Originální fotografie a výsledek po úpravě funkcí Vylepšit expozici
Máme ale i pokročilejší možnosti, se kterými lze do obrázku více uživatelsky zasahovat. Slouží k tomu nástroj Úrovně, dostanete se k němu klávesovou zkratkou Shift+L.
Nastavení úrovní
Můžete zde vybrat Automatickou korekci barev, kdy se program pokusí o úpravu sám, lepší je ale pracovat s histogramem. To je graf v levé části okna, pod kterým jsou tři trojúhelníky. Dá se jimi posouvat a stanovovat, kde začíná černá, kde bílá a kde je střední tón. Vyzkoušejte, jak obrázek reaguje na posunování trojúhelníků.
- Bílý trojúhelník: posouváním doleva v obrázku přibývá bílé barvy; zjasňuje se
- Černý trojúhelník: posouváním doprava se obrázek ztmavuje
- Šedý obdélník: volí se jím poměr mezi tmavými a světlými tóny
Při ruční úpravě stejného obrázku pomocí histogramu jsem oproti automatickému vylepšení nebyl tak agresivní co se týče bílé barvy. Přidal jsem ale trochu víc kontrastu.
Ručně upravené úrovně
Článek pokračuje v další kapitole. Zmíním v ní úpravu vyvážení bílé barvy, zastavím se u přepálené oblohy, u šumu ve fotografiích. Na závěr najdete několik tipů pro pěkné fotografie