Nenechte se okrást: známe vaše práva při kupování mobilu

Koupili jste si mobil přes internet? Máte neblahé zkušenosti s jednáním provozovatelů internetových obchodů při uplatňování reklamace? Kdo dnes má ale čas sledovat všechny zákony a vědět, zda mu obchodník nekrátí jeho práva? Poradíme vám, co si můžete dovolit.
Kapitoly článku

Cože, vy nemáte paragon?

Přesně s takovou větou se na vás prodávající často ohradí. Doufá, že vás tím odzbrojí a zbaví se povinnosti vyřídit oprávněnou reklamaci. Tady je třeba, abyste věděli, že doklad o zaplacení není při uplatňování reklamace vlastně vůbec nutný. Není potřeba ani záruční list. Na předložení těchto papírů totiž není možné vázat jakákoli práva, tedy ani právo na uplatnění reklamace. Proto je prodávající povinen reklamaci vyřídit (a odpovídá tedy za vady výrobku) bez ohledu na to, zda kupující předloží záruční list, paragon, či cokoli jiného. Nehraje přitom roli, zda takové dokumenty požaduje v záručním listu či jakýchsi reklamačních řádech – smluvní podmínky nebo dohody vytvořené uměle prodávajícím totiž nejsou pro spotřebitele závazné.

Vždy vám stačí pouze prokázat, že jste vadné zboží koupili u daného prodejce a v souvislosti s výpočtem lhůty pro možnost uplatnění reklamace také dobu, kdy jste výrobek zakoupili. Stačí jakýkoli takový důkaz a stačí pouze jeden, ne několik nebo přesně ten, který prodávající vyžaduje. Takové podmínky nemá provozovatel obchodu nárok stanovovat. Bude vám stačit i výpis z účtu, pokud došlo k platbě kartou, ale může postačit i svědectví nebo třeba originální obal s cenovkou, která prodávajícího jednoznačně identifikuje.

Sloupli jste nálepku, nemáte krabici... co na tom záleží!

Další pozoruhodnou právní pověrou na poli reklamací je též eventualita zrušení záruky z důvodů jakéhosi nedodržení záručních podmínek, porušení pečeti na zboží apod. Prodávající není oprávněn jakkoli měnit v neprospěch kupujícího jeho zákonná práva vyplývající z odpovědnosti prodávajícího za vady zboží. Proto vůbec nepřipadá v úvahu zrušení záruky ze strany prodávajícího jako určitá forma trestu za jednání kupujícího. Není možné říci – či snad dokonce písemně stvrdit – zánik záruky jen proto, že kupující například sloupl pečeť, která se nachází na zadní straně výrobku, na baterii apod. Umístění pečetí může být pro prodávajícího jakýmsi vodítkem: je-li pečeť nedotčena, je jasné, že přístroj nebo jeho část nikdo neotevřel, a proto lze reklamaci bez dalšího přijmout. Pokud je ale pečeť porušena, i tak je prodávající povinen reklamací se zabývat. Odmítnout její vyřízení může jedině tehdy, jestliže prokáže, že kupující reklamovanou vadu způsobil (například zásahem do přístroje nebo jeho nesprávnou obsluhou).

Asi vůbec nejčastějším mýtem na poli reklamací jsou požadavky prodávajícího na vrácení zboží v originálním, pokud možno neporušeném obalu. To je naprostý nesmysl, pro který prodejci nemohou v našem právním řádu v žádném případě najít oporu. Mohou to vyžadovat pouze u audio a video nahrávek a u softwaru – tam je to jasné, šlo by o porušení autorského práva z důvodu obavy o zkopírování programu apod. Ale u mobilních telefonů a elektroniky si vůbec nemusíte lámat hlavu s tím, že byste doma měli žít mezi krabicemi.

Komu adresovat

Vůči kupujícímu je za vady výlučně zodpovědný pouze prodávající. Ten se nemůže bránit námitkami, že odpovědnost nese výrobce zakoupeného zboží. Jako jediný musí vyřizovat reklamace a na něj se tedy obracejte. V případě odmítnutí reklamace by měl být prodávající schopen své stanovisko odůvodnit. Není možné, aby jediným důvodem nepřijetí reklamace bylo často slýchané posouzení výrobcem bez dalšího vysvětlení. Pokud byste v takovém případě měli jakékoli pochybnosti, nebojte se obrátit na soud s žalobou. Prodávající pak bude muset soudu zdůvodnit, proč danou reklamaci zamítnul a bude muset své rozhodnutí řádně podepřít důkazy.

Záruka delší, než je běžné

Vše výše uvedené platí pouze pro zákonnou záruku, pro mobilní telefony a další podobné výrobky tedy 24 měsíců od koupě. Pakliže prodávající poskytl záruku rozšířenou nad tento rámec, může si na dobu, která bude po zákonné záruce následovat, určit své vlastní požadavky – tedy například onu nutnost neodstraňování pečeti apod. Podmínky ale nemohou být v rozporu s dobrými mravy. Pak by se jich nemohl prodávající domáhat.

A nezapomínejte nikdy na to, že smluvní podmínky nebo i dohody, které – třeba i z neznalosti práva – uzavřete a kterými se vzdáte některých svých zaručených práv anebo vám jimi budou tato práva omezena, nejsou pro vás nikterak závazné. Vždy si toto uvědomte a přijdete-li na to, že vás chtěl prodávající „podfouknout“, svých zákonných práv se dovoláte. Prodávající nemůže vlastními podmínkami krátit práva spotřebitelů chráněná zákonem a tak by se vám spravedlnosti mělo dostat i v případě, že podepíšete holé nesmysly vložené do smlouvy prodejcem. Nebudou-li mít oporu v zákoně, budete proti škodám chráněni předně vy.

Témata článku: , Nen, Kup, Pečeť, Dodací lhůta, Námitka, Mobil, Určitá forma, MOBI, Vaš, Originální obal, Zakoupené zboží