Nenechte se okrást: známe vaše práva při kupování mobilu

Koupili jste si mobil přes internet? Máte neblahé zkušenosti s jednáním provozovatelů internetových obchodů při uplatňování reklamace? Kdo dnes má ale čas sledovat všechny zákony a vědět, zda mu obchodník nekrátí jeho práva? Poradíme vám, co si můžete dovolit.
Nenechte se okrást: známe vaše práva při kupování mobilu
Kapitoly článku

Miláčku, skočil bys nakoupit?

Internetové obchody se těší stálému zájmu spotřebitelů. Výhody jsou nasnadě na obou stranách. Internetoví obchodníci často nemají vlastní sklady, neprovozují současně kamennou prodejnu a zaměstnanců bývá taky poskrovnu. Díky tomu si mohou dovolit držet ceny opravdu nízko (někdy v rámci drsné cenové politiky zaměřené na zruinování konkurence i pod nákupní cenou). Výsledek je o to více příznivý pro zákazníka, který díky tomu koupí výrobek často až o polovinu levněji, než za kolik by identickou věc pořídil v kamenné prodejně.

Bohužel zde jsou ale také úskalí ve chvílích, kdy dojde na uplatnění reklamace nebo odstoupení od kupní smlouvy. Proto je dobré vědět, co všechno si musíte nechat líbit a jaká máte práva a povinnosti vyplývající z uzavření kupní smlouvy při distančním prodeji (jak se jinak nákup v internetovém obchodě nazývá).

Kurýr zvoní

Po vyřízení objednávky a jejím potvrzení nastává doba čekání na doručení zásilky. Dodací lhůta, kterou prodávající ve svém potvrzení o přijetí objednávky stanoví, je pro prodávajícího závazná. Pokud je tudíž dodavatel v prodlení, je nezbytné jej nejprve písemně vyzvat k dodatečnému plnění jeho závazku a poskytnout mu v této výzvě přiměřenou lhůtu (např. jeden týden). Pokud nebude ani v této lhůtě zboží dodáno, máte právo od smlouvy odstoupit a dožadovat se samozřejmě i vrácení všech případně zaplacených záloh. Kromě toho máte nárok na náhradu škody, kterou vám dodavatel svým prodlením způsobil.

Prodávající dodal zboží včas, výrobek máte u sebe, ale bohužel jste zjistili, že je vadný, že nesplňuje požadavky, které jste od něho očekávali, nebo se vám prostě nelíbí. Novela zákona s účinností od 1. ledna roku 2001 ale ještě více zvýhodnila postavení kupce při koupi na dálku. Implementovala totiž do předpisu možnost vrátit zboží do 14 dnů. V takových případech můžete uplatnit toto právo a to bez udání jakéhokoli důvodu. Současně budete požadovat i vrácení peněz v plné výši a prodávající vám v tom nemůže nijak bránit.

K řádnému odstoupení od smlouvy postačí v uvedené lhůtě doručit oznámení o odstoupení od smlouvy prodávajícímu (není třeba v této lhůtě vracet zboží). Po uplynutí zákonné lhůty pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu lze zboží reklamovat, a to za stejných podmínek, jako byste tak činili v běžném kamenném obchodě.

Ono to nefunguje

Reklamaci můžete provést kdykoli v záruční době, a učiníte-li tak do šesti měsíců po koupi, bude se mít podle práva dokonce za to, že vada existovala již při převzetí věci. Pokud uplatníte reklamaci právě v této době, nemusíte nic jiného kromě samotné vady výrobku dokazovat. Když se prodejce tomuto nařčení brání, je čistě na něm, aby vám dokázal, že vada při převzetí neexistovala.

Řekněme ale, že uplatňujete klasickou reklamaci. Její lhůta začíná běžet dnem jejího uplatnění, tedy dnem, kdy bylo oznámení o reklamaci doručeno prodávajícímu. Trvá 30 dnů. Pokud je posledním dnem sobota, neděle nebo svátek, je posledním dnem lhůty až následující den, tedy pondělí, případně první pracovní den po svátku.

To je ale doba

Podle zákona o ochraně spotřebitele je prodávající nebo jím pověřený pracovník povinen rozhodnout o reklamaci ihned, ve složitějších případech do tří dnů. Do této lhůty se však nezapočítává doba, přiměřená podle druhu výrobku či služby, potřebná k odbornému posouzení vady. I přes tato pravidla, která se většinou aplikují, nemůžeme prodávajícímu upřít třicetidenní lhůtu popsanou výše. Pokud obě strany souhlasí, může se prodávající se spotřebitelem domluvit i na delší lhůtě.

Podle ustanovení občanského zákoníku má kupující právo na úhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s uplatněním práva z odpovědnosti za vady (tj. v souvislosti s reklamací). Prodávajícímu nejenže nemusíte platit náklady na doručení a odeslání, ale naopak prodávající je povinen uhradit i náklady, které vzniknou na vaší straně. Takovými nutnými náklady jsou nepochybně výlohy na poštovné, telefonní poplatky apod. Pokud se ale reklamace ukáže jako neoprávněná, budete náklady hradit vy. I tady si ovšem dejte pozor na prazvláštní zvyky některých společností, které účtují jakýsi paušální poplatek. Uhradit skutečně musíte pouze nutné náklady, které prodávajícímu vznikly v souvislosti s neoprávněnou – tedy znalecky neuznanou – reklamací.


V druhé kapitole článku zjistíte velmi překvapivé věci. Pro reklamaci nepotřebujete účtenku ani záruční list, nesmyslné jsou také požadavky na originální balení. Nedejte se, práva zákazníků jsou velmi silná

Témata článku: Ostatní, Mobil