Neplaťte tolik, když nemusíte!

Každý z nás využívá služeb některého z mobilních operátorů. Co když váš tarif není ten pravý? Pokud bychom si pořádně prostudovali nabídky operátorů, určitě bychom ušetřili. Vy na to ale máte čas?

Víš jistě, že jedeš ve správném vlaku?

Pakliže čtete tento článek, pravděpodobně jste už delší dobu uživatelem mobilního telefonu. Spolu s přístrojem logicky využíváte služeb jednoho z našich mobilních operátorů a voláte dle sazeb vašeho zvoleného tarifu. Je celkem jedno, zdali se jedná o paušální program nebo předplacenou kartu. Položili jste si však v poslední době otázku, jestli by to nešlo levněji?

Pokud nemáte fanatické sklony nebo manželku na infolince, pokud nečtete každý den MobilManii nebo neotravujete prodejce s dotazem na novinky operátorů, musím vám na rovinu říct, že by to určitě šlo. Běžný pracující člověk nemá čas sledovat nejnovější nabídky. V novinách se koukne maximálně na titulky a fotky, natož aby podrobně koumal přehršel inzerátů. Pouličním plakáty přejde s lehkou nedůvěrou a televizní reklamy nesnáší, zvlášť pokud mu vtíravý spot přetne jeho oblíbenou estrádu. Jediným zdrojem informací jsou potom informační letáky v obálce, která ovšem většinou končí v koši, přiložená faktura přeci na čtení stačí, provolaná částka totiž člověka už tak dost rozladí.

Staré tarify, staré ceny

Takové počínání se vám ovšem nemusí vždy vyplácet, ba naopak. Abych přistoupil ke konkrétnímu problému, uvedu vám příklad ze svého života. Ačkoli dělám, co dělám, v celodenním shonu jsem nepřišel na to, že má matka využívá tarif, který už jistý operátor dávno nenabízí a jak správně tušíte, jeho negativum spočívá v odlišných sazbách a značně nevýhodných podmínkách než u tarifů aktuálních. Dozvěděla se to až na značkové prodejně, když si tam kupovala nový telefon a shodou okolností jí končila smlouva. Přitom se stačilo mrknout na fakturu a rázem bych věděl, kde je problém. Ona to bohužel netušila. Proč by taky měla? Má svých starostí už tak dost.

Obdobný problém můžeme sledovat i v rodinách, kde existuje dlouhodobě zakořeněná představa, že právě ten či onen operátor je ten nejlepší a možná i nejlevnější. Dávno to ovšem nemusí být pravda. Nositelem takové doktríny je vždy hlava rodiny, která svým potomkům vnutí SIM kartu operátora, který byl za prvé jeho prvním, za druhé potom firemním operátorem. Firma mu většinou přispívá měsíčním příspěvkem, a tak má o důvod víc, proč u jednoho operátora neupsat celou rodinu. V nejlepším případě potom všechny sváže partnerskými programy a je dokonáno. Operátor si mne ruce, letargie otupí rodinu. Benefity firemních tarifů ovšem nelze spojovat s rodinnými potřebami.

Balíčky přinášejí úspory, ale i chaos

V této době operátoři obměňují služby daleko rychleji než dříve, vyplývá to hlavně ze silného konkurenčního prostředí, chtějí získat nejen poslední nepodepsané duše, ale také nalákat zákazníky svých rivalů. Proto jsme zahlceni nejrůznějšími balíčky, doplňky a doplňky k doplňkům, které doplňují stávající tarify – kdo z běžných občanů se v tom má vyznat? Jeden balíček je na SMS, druhý na melodie, třetí zvýhodňuje víkendové volání a čtvrtým zrušíte vše, co jste si v předchozích třech objednali.

Zkuste si ovšem i tak jednou za čas sednout a prostudovat jednotlivé nabídky. Z takového debatního kroužku u kávy nemusí nutně vyplynout radikální změna operátora, ale třeba jen úprava stávajících tarifů a doplňků. Zatímco rodiče mohou využít levnějšího volání mezi sebou a děti si pořídí výhodný balíček s textovkami, babičce se koupí mobil ve speciální limitované nabídce, pokud nějaká je. Věřte mi, že úspory na sebe nenechají dlouho čekat. Můžete třeba využít nějaký tarifikátor, kde si přesně zadáte vaše požadavky a program vám vyplivne tarif, který je pro vás nejvýhodnější.

Operátor na nás vydělává, necháme se?

Ještě citlivější je to u firem. Takový malý audit mobilních služeb může firmě ušetřit tisíce korun za měsíc. Zeptejte se třeba nějakého podnikatele, zda ví, co je to VPN (virtuální privátní síť) a jaké jsou její výhody. Málokdo tuší, že v rámci firemních čísel lze volat výrazně levněji než normálně. Velké změny s sebou samozřejmě nesou i další náklady, jako je změna čísel na vizitkách a dokumentech, zde ovšem platí to samé jako v případě rodinného volání: ušetřit lze i v rámci služeb jednoho operátora! Nepočítejte však s tím, že vám budou výhodné akce cpát až pod nos, byli by hloupí, operátoři jsou firmy jako všechny ostatní a jejich cílem je zisk.

Z ničeho nic nemůžeme očekávat změnu chování a iniciativy u většiny uživatelů, proto chci využít vašeho zájmu o mobilní komunikace a pobídnout vás čtenáře k tomu, abyste se rozhlédli po okolí a poradili vašim nejbližším, jak nejlépe využít nabídky operátorů v závislosti na jejich potřebách. Pokud bychom si všichni spočítali, co je pro nás nejvýhodnější, možná by byl počet zákazníků u jednotlivých operátorů úplně jiný, než je teď.

Diskuze (56) Další článek: Nový Sagem myX-7: nástupce úspěšné šestky (živé fotky)

Témata článku: , , , , , Radikální změna, Běžný občan, Výhodný balíček, Obdobný problém, Cpát, Změna operátora, Estra, Provolaná částka,