Nevaž se, odvaž se! Výhody operátorů za úpis nestojí

Nepodepisujte. Nechte si otevřená zadní vrátka. Se smlouvou na neurčito udržíte operátora v šachu a máte větší prostor na cenové manévry.

Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají“, praví lidová moudrost, která pasuje bezezbytku na naše dva největší mobilní operátory. V líbivých reklamách a slibech X% slev, neomezeného volání (*jen někdy) a telefonů za korunu jsou přeborníci. Každá výhoda je ale podmíněna smlouvou, a to na dva či tři roky nepodmíněně a mnozí zákazníci mi také určitě potvrdí, že jakmile máte smlouvu a něco potřebujete, nejste pro konzultanty operátora „zajímaví“. Vodafone není na své ovečky takový pes a standardně chce úpis jen na půl roku v případě, že zákazník chce dotovaný telefon.

Jistě jste prokoukli trochu nadsázky v charakteristice smluvního vztahu na dobu určitou, pravdou ovšem je, že pokuty za jejich předčasné vypovězení jsou kruté. Na rozdíl od Anglie a dalších zemí, kde sankce fungují jen v symbolické rovině. Viz níže.

 
Lepší nabídku v ČR dostanete, jen když pohrozíte přechodem ke konkurenci a sami si ji vyjednáte. Tento postup doporučuje i šéf ČTÚ Pavel Dvořák
 

Minulý rok před Vánoci jsem nabádal k obezřetnosti před koupí dotovaného telefonu u operátora. Dotace na českém trhu se u tarifů blíží nule a i těm nejvíce utrácejícím zákazníkům z řad domácností či drobných podnikatelů „dá“ operátor slevu maximálně pár tisíc. Důvod doporučení byl jasný – otevřená zadní vrátka pro případ, že by se objevila výrazně lepší nabídka a vy jste mohli přejít ke konkurenci.

Klepněte pro větší obrázek
Nelíbí se vám vysoké ceny? Vyhrožujte odchodem, poradil už několikrát spotřebitelům předseda Rady ČTÚ

A stalo se. Nebyla to taková pecka jako ve Francii, Polsku, Rakousku... ale „flatový“ paušál Vodafonu za 1 490 Kč šlo označit za dobrou nabídku. Čerstvě uvázaný zákazník O2 či T-Mobilu s úvazkem k útratě o tisícovku výše tak „splakal nad výdělkem“, rozdíl v ceně za služby jde v takovém případě do tisíců korun. Ale hlavně, tím, že se upíšete na dva či tři roky se připravíte o možnost pohrozit operátorovi odchodem a vyjednat si „podpultovou“ nabídku. Je to smutné, ale jinak se u nás k lepším cenám nedostanete.

Představme si zákazníka, který se únoru 2011 uvázal k využívání tarifu O2 Neon XL či T-Mobile Grand na dvě léta s 30% slevou. Takový zákazník platí měsíční paušál 1 400 Kč za tarif a dalších 600 Kč dá za data a SMS. Oba tarify mají v podstatě shodné parametry – volání do vlastní sítě zdarma a k tomu volné minuty do ostatních sítí: zhruba 450 minut u O2 a 260 minut v případě T-Mobilu (zohledňuji účtování po minutách). Tarif tedy nelze označit za neomezený, ale kdybychom do srovnání vybrali O2 Neon XXL či T-Mobile Grand Plus, byl by rozdíl ještě markantnější.

Pokud by zákazník takové akce využil, zaplatí za dva roky 48 000 Kč s omezeným tarifem. Pokud by žádnou akční nabídku neměl a platil plnou cenu a po deseti měsících přešel k Vodafonu, zaplatí za dva roky o 1 140 Kč méně (celkem 46 860 Kč) a po 14 měsíců bude mít neomezené volání i SMS. Rozdíl sice není velký, plusem ovšem zůstává volnost ke změně operátora, pokud by se objevila lepší nabídka.

Úvazek? Vřele nedoporučujeme

Horší situace nastává při koupi dotovaného mobilu, který většinou nelze kombinovat s akcí na slevu na paušálním poplatku. Ona 30% sleva totiž za dva roky udělá nemalé peníze (v našem případě 14 400 Kč) a takovou slevu vám na našem trhu žádný operátor na telefon nedá, ani když mu budete posílat čtyři tisíce měsíčně. Například novinkovou Nokii C7 prodával v únoru 2011 O2 s nejvyšší měsíční útratou za 195 Kč, což byla oproti plné ceně 9 595 Kč pecka a taková dotace už pak u českého operátora nebyla k vidění. Ale ani s ní by se telefon v našem příkladu nevyplatil.

Nejvyšší dotace na českém trhu nyní dosahují zhruba pěti tisíc korun a každému bych radil pověstné třikrát řež a jednou podepisuj. Sankce za odstoupení od smlouvy na dobu určitou jsou totiž nastaveny tak vysoko, aby si zákazník přechod ke konkurenci před vypršením smlouvy hodně dobře rozmyslel.

A pokuty jdou nahoru, ještě loni jste se v případě tarifního úvazku mohli ze spárů O2 vykoupit uhrazením pokuty 150 Kč za každý měsíc, který zbýval do konce úvazku, dnes je to 250 Kč. To je jen o 50 Kč méně než nejnižší Neon S, takže máte na vybranou – zaplaťte 250 Kč krát X měsíců za nic (za to, že vás O2 pustí ke konkurenci) nebo si snižte tarif a plaťte 300 Kč měsíčně za 40 minut do všech sítí a neomezené volání do vlastní sítě o víkendech a svátcích...

Chceš odejít? Tak plať!

Stejná pokuta platí i pro zákazníky se smlouvou na 3 roky – 250 Kč za každý měsíc, který zbývá do konce úvazku. Jinak to je, pokud máte jen dotovaný telefon a úpis na dvě léta, pak stačí doplatit dotaci, kterou jste dostali a můžete jít.

T-Mobile dlouhá léta vyplacení se ze smlouvy vůbec nedovoloval, prosby zákazníků vyslyšel až letos v dubnu. Platí následující: pokud jste se uvázali k minimálnímu měsíčnímu plnění (MMP) a chcete odejít ke konkurenci, pak musíte operátorovi doplatit úhrn částek rovnající se MMP za měsíce, které zbývají do konce úvazku. Pokud máte smlouvu na dobu určitou bez úvazku k MMP, pak je třeba doplatit všechny zbývající měsíční paušály. Vyplatí se proto snížit tarif na nejnižší možný.

Pro úplnost Vodafone: Ten si vás uváže na půl roku, jen pokud si od něj koupíte dotovaný telefon. Jeho cena se řídí dle zvoleného měsíčního plnění, proto si je v případě zrušení smlouvy na dobu určitou nechá Vodafone vyplatit v úhrnu za měsíce, které zbývají do konce úvazku.

Věřím, že pravidelní čtenáři MobilManie jsou natolik zběhlí, že by do dvou a víceletého kontraktu s operátorem v dnešní době nešli, ale najde se mnoho těch, kteří slepě platí horentní sumy každý měsíc a jednou za pár let, když jdou okolo prodejny toho „svého“ operátora, se zajdou optat, zda už nemají nárok na nový telefon. Bohužel už si nespočítají, že dotace je minimální. Pro ty budiž dnešní článek výstrahou.

V zahraničí odchod tolik nebolí 

Itálie: Zrušení smlouvy je většinou bezplatné. Pouze při rušení velmi čerstvé smlouvy se platí „cena ospravedlnitelná skutečnými náklady“ a operátor tyto náklady musí doložit (regulátor vyjmenoval konkrétní položky).

Španělsko: Sankce za zrušení smlouvy nejsou regulované. Je stanoven strop pro poplatky za měsíce zbývající do konce úvazku. Maximální hodnota je požadována pouze při rušení čerstvých smluv, se stářím smlouvy tento poplatek klesá. Např. Telefónica má zmíněný strop u ročního kontraktu 5 eur za každý měsíc do konce úvazku.

Velká Británie: Neregulováno. V praxi jsou sankce spíše symbolické, zákazník s nimi musí být seznámen ještě před podepsáním smlouvy a kdykoliv v průběhu kontraktu musí být schopen si dopočítat výši aktuální pokuty. Britský regulátor Ofcom nedávno oznámil, že tři největší poskytovatelé pevných linek (BT, TalkTalk a Virgin Media) sníží poplatky za zrušení smlouvy o 85 %.

Německo a Nizozemí: Není regulováno. V těchto zemích jsou na tom však velmi podobně jako u nás a sankce za zrušení smlouvy jsou výraznou bariérou bránící v přechodu k jinému operátorovi.

Diskuze (49) Další článek: Sunnysoft: Soutěž o Samsung Galaxy S III a další ceny

Témata článku: , , , , , , , Evangelium, Operátor, Úpis, Velký plus, NÉST, Ofcom, Dnešní článek, Vypovězení, Uhrazení, Omezený tarif,