Ústav Radioelektroniky elektrotechnické fakulty Vysokého učení technického v Brně provedl nezávislé srovnávací měření kvality GSM sítí v České republice. Máte právě vy toho nejspolehlivějšího operátora? Oživeno: Stáhněte si podrobný dokument s výsledky měření.
Upozornění: Toto měření prováděl ústav Radioelektorniky VUT v Brně.
V České republice jsou v současné době ve veřejném komerčním provozu tři GSM sítě, které provozují tři operátoři. Účelem projektu bylo provést nezávislé měření kvality těchto sítí systémem QVoice a následně výsledky měření zpracovat, porovnat a prezentovat.
Měření se provádělo běžnými měřícími vozy firmy RadioMobil vybavenými automatickým systémem Ascom Qvoice s měřícími telefony Sagem OT75. Jednotliví operátoři byli měřeni současně a nezávisle na sobě. Pro každého operátora byl vyhrazen jeden telefon (s příslušnou SIM kartou), kabel a anténa. Měření se týkalo pouze hlasových hovorů.
Antény byly umístěny na střeše měřícího vozu. Mezi anténou a telefonem byl při měření ve městech použit útlumový článek 6dB, mimo města se měřilo bez útlumového článku. Útlum kabelu byl v obou případech přibližně 3dB.
Volání probíhalo vždy ve směru z měřících mobilních telefonů na pevnou stanici systému QVS, která byla připojena k pevným ISDN linkám. To znamená, že mobil vystupoval jako „Master“, který vždy volal stanici „Slave“. Tento způsob volání se označuje zkratkou MOC – na rozdíl od způsobu MTC, kde probíhá komunikace opačným směrem. Nejdůležitějším parametrem pro měření je délka hovoru. Hovory o délce 210 sekund se střídaly s přestávkami o délce 30 sekund. Délku hovorů 210 sekund zvolili autoři testu proto, že oproti běžně používané délce 90 sekund se mohou výrazněji projevit přerušení hovorů vinou neúspěšných handoverů.
Celé měření bylo rozděleno na dvě části: ve městech a na silnicích mimo města. Trasy byly vybrány s ohledem k cíli měření, kterým bylo porovnání českách operátorů. Testování trvalo 13 měřících dnů. Jeden den byl vyhrazen jako rezerva pro nepředvídané události. Ze zbylých 12 dnů byla určena polovina pro měření ve městech a druhá polovina pro měření silnic.
Zajímavé parametry
Při vyhodnocování vysledků měření vycházeli autoři z toho, co je pro zákazníka nejdůležitější. Z jeho hlediska je nejhorší pád navázaného hovoru (Call Drop) a špatná srozumitelnost řeči (PACE Scale, Speech Quality). Dále problémy s kapacitou sítě projevující se nemožností se dovolat nebo pádem hovoru do hlasové schránky.
Méně závažná je velká doba navazování hovoru (Setup Time) a případné nezdařené navázání hovoru (Setup Failure). Nejméně závažné pro zákazníka jsou problémy sítě při zavěšování hovoru. Výsledky měření jsou vyhodnoceny odděleně pro měření ve městech a pro měření na silnicích.
Který je ten nej?
Z hlediska navazování hovoru a udržení probíhajícího hovoru byly ve městech sítě Paegas a Oskar srovnatelné ve statistikách CCR i CSSR. Síť Eurotel skončila v těchto statistikách na posledním místě. Na silnicích byly rozdíly mezi sítěmi větší. Nejlepší výsledky vykázala síť Paegas následovaná sítí Eurotel a s odstupem skončila na posledním místě síť Oskar. Z celkového pohledu vychází síť Peagas nejlépe. Síť Oskar má dobrou kvalitu ve velkých městech, kde většina hovorů probíhá v pásmu 1800 MHz, zatímco na silnicích nedokáže v pásmu 900 MHz na pouhých 20 kanálech zajistit dostatečnou kvalitu služby.
Z hlediska kvality řeči byly všechny sítě velmi dobré. Ve městech i na silnicích měly sítě Paegas a Eurotel srovnatelnou kvalitu. Síť Oskar zaostala za ostatními ve mě stech jen velmi málo, ale na silnicích již výrazně.
Download celého dokumentu ve formátu PDF.