Niob je bateriový hit. Elektromobily odjedou od nabíječky v řádu minut

Niob je bateriový hit. Elektromobily odjedou od nabíječky v řádu minut

Vývoj baterií má nový hit – niob. Toshiba pracuje na baterii, která má hustotou uložené energie překonat dnes běžně používané články. Dnes vám ale chci říct o technologii, kterou světu představily University of Cambridge, Argonne National Laboratory, Diamond Light Source a Harwell Science and Innovation Campus.

Také zde hraje ústřední roli niob, konkrétně jde o sloučeniny Nb16W5O55 a Nb18W16O93. Zajímavé je, že zatímco se dnes řada vědců v této oblasti zabývá nanotechnologiemi, zrna těchto sloučenin mají velikost v řádu mikrometrů. To znamená nižší výrobní náklady. Přitom si technologie uchovává srovnatelnou hustotu uložené energie.

A konečně se dostáváme k hlavnímu trumfu. Niobo-wolframové oxidy jsou fundamentálně odlišné od běžně používaných sloučenin, což znamená zásadně jiné vlastnosti. Při nabíjení baterie lithiové ionty cestují z katody elektrolytem na anodu. Čím rychleji se přenesou, tím rychleji je baterie nabitá. A právě v této vlastnosti zmíněné oxidy excelují a mnohonásobně překonávají konvenční technologie. Na nich postavené baterie bude možné nabít řádově rychleji, než jsme zvyklí dnes.

Také u konvenčních baterií se vědci pokouší o zkrácení nabíjecí doby, ale nabíjecí proudy a napětí není možné zvyšovat donekonečna, stopku vystavuje rostoucí riziko zkratu a následného požáru. Niobová baterie je v tomto ohledu naprosto bezpečná, nabíjí se při relativně nízkém výkonu.

A teď špatné zprávy...

  • Při uvolňování energie už lithiové ionty tak ochotně necestují, což v praxi znamená nižší napětí celého článku.
  • Pro fandy mobilní elektroniky může být špatnou zprávou i to, že vlastnosti materiálů směřují výzkum spíše k elektromobilům, než ke smartphonům. Telefony touží spíše po vyšší kapacitě, ale rychlost nabíjení je tolik netrápí, už dnes máme technologie, které baterii natřískají z 0 na 80 % za půl hodiny. Kdežto u elektrického automobilu je zásadní rozdíl, jestli u nabíječky parkujete dvě hodiny nebo 8 minut!
  • Výzkum je v raném stádiu. Vědci mají materiál kýžených vlastností, ale teprve pro něj musí postavit článek. To s sebou ponese nevyhnutelné komplikace, jejich řešení a veškeré testy zaberou roky. Teprve pak se začne rozjíždět výroba.

Jak prodloužit život baterie v mobilu:

Zdroj: University of Cambridge via Green Car Congress

Diskuze (138) Další článek: První smartphony Sharp nové generace míří do Evropy. Zatím pokryjí jen střední třídu

Témata článku: Technologie, Zajímavosti, Baterie, Výdrž, Akumulátor, Elektromobil, Nabíjecí doba, Hit, Elektrický automobil, Nabíjecí proud, Vysoká kapacita, Špatná zpráva, Vlastnost, Iont, Zásadní rozdíl, Cambridge, Nízké napětí, Nabíječka, Mobilní elektronika, Vědec, Nízký výkon, Nový hit, Hlavní trumf, Sloučenina, Celý článek