Noc dlouhých čísel aneb přečíslování je tu!

Dnes nastane jedna z nejdůležitějších nocí českých telekomunikací v historii. Dojde k přečíslování všech veřejných telefonních sítí u nás. Jak bude celé přečíslování probíhat a jak volat na tísňové linky v době přečíslování se dozvíte právě v tomto článku.
Noc dlouhých čísel aneb přečíslování je tu!

Jak se bude volat v tísni

Tísňová volání 150, 155, 158 a 112 jsou za běžného provozu přepojována na místně příslušnou služebnu Hasičského záchranného sboru, Záchranné služby či Policie ČR. Volání na číslo 112 pak obsluhuje Hasičský záchranný sbor, nicméně stejně jako u volání na předchozí tři čísla je v případě, že potřebujete hasiče, záchranku či policii možné, díky Integrovanému záchrannému systému, volat na kterékoliv z nich.

Nejinak tomu bude i v noci ze dneška na zítřek. Při volání na tísňová čísla se z hlediska koncového uživatele mobilního či fixního telefonu nic nemění. Jediný problém je v tom, že v době, kdy bude Český Telecom přečíslovávat svoji síť (tedy od 0:00 do 3:00) nebude v daný okamžik v některých místech možné se z pevné sítě na tísňové linky dovolat. V takovémto případě tedy pro tísňová volání musíte použít mobilní telefon. Pokud jej doposud nemáte, tak nezoufejte, volání z pevné sítě na tísňové linky by mělo být lokálně nedostupné vždy jen chvíli (tedy ne celé tři hodiny).

Mnohem zajímavější situace v oblasti tísňového volání však nastává u samotného IZS, kam všechna volání na tísňová čísla směřují. V běžném provozu jsou totiž tato volání ukončena na linkách Českého Telecomu. To ale jaksi z důvodu přečíslování pevné telefonní sítě, které je výrazně časově náročnější než přečíslování sítě mobilní, nebude možné. Proto bylo rozhodnuto, že po inkriminovanou dobu několika málo hodin (doufejme), budou jednotlivé dispečinky tísňových linek vybaveny mobilními telefony sítě Eurotel. Těch je celkem 795 a včera v 16:00 po 3124 testovacích hovorech bylo úspěšně dokončeno testování jejich zapojení do tísňových linek IZS a tzv. tísňové mobilní telefony od té doby již v celém systému zůstaly zapojeny.

Od okamžiku, kdy Český Telecom zahájí proces přečíslování tedy budou jednotlivé dispečinky používat tyto mobilní telefony. Celé řešení je založeno na vytvoření speciálních skupin mobilních telefonů pro každý okres a pro každou tísňovou linku (150, 155, 158 a 112). Účastník z jakéhokoliv mobilního telefonu může volit číslo tísňové linky ve standardním tvaru, na který je zvyklý. Ústředna vyhodnotí jeho polohu a na základě polohy a čísla tísňové linky dojde k přesměrování hovoru na skupinu mobilních telefonů Eurotel, které mají členové IZS k dispozici. Bude-li některý z telefonů ve skupině obsazen, hovor bude přesměrován na následující volný přístroj ve stejné skupině nebo na další středisko ve spádové oblasti. Lidé potřebující pomoc by se tak měli vždy dovolat.

Jak to bude probíhat

22:30 – 23:00 Přepojení tísňového volání ze sítě Eurotel na náhradní řešení
23:00 – 23:45 Přepojení tísňového volání ze sítí T-Mobile a Oskar přes síť Eurotel na náhradní řešení
23:45 – 00:00 Odstranění počáteční nuly u mobilních operátorů, v tuto dobu by měla fungovat jak čísla ve tvaru 060yxxxxxx, tak 600yxxxxxx. Pokud budete volat na čísla ve formátu +42060yxxxxxx, pak žádné problémy nepocítíte.
00:00 – 03:00 Přečíslování sítě Českého Telecomu
03:00 – 03:45 Zavedení upravených čísel fixní sítě do sítí mobilních operátorů, v tuto chvíli ještě místy nemusí fungovat spojení mobilní – fixní síť
03:45 – 04:30 Přepojení tísňového volání ze sítí T-Mobile a Oskar zpět přes síť Českého Telecomu, touto dobou by volání na všechna čísla v ČR bez počáteční nuly mělo fungovat již bez problémů.
04:30 – 05:00 Přepojení tísňového volání ze sítě Eurotel zpět přes síť Českého Telecomu

Jak budeme volat od neděle

Ačkoliv to bylo napsáno již mnohokrát, tak ještě jednou pro jistotu uvedeme, jak se bude od neděle, tedy po přečíslování, telefonovat. Přečíslování se týká všech veřejných telefonních sítí v ČR (mobilních i pevných), většinou dochází k odstranění počáteční nuly a sjednocení délky telefonních čísel v ČR na devět číslic. V případě pevné sítě budou muset uživatelé u místních hovorů vytáčet také to, co byla dříve tzv. volačka do jejich UTO (uzlový telefonní obvod), protože se to (bez počáteční nuly) od neděle stane součástí jejich devítimístného telefonního čísla. Pokud voláte z mobilního telefonu a budete všechna (i fixní) čísla vytáčet v tzv. mezinárodním formátu (+420yyyyyyyyy), pak se vás přečíslování ať již pevné či mobilní sítě vůbec nedotkne. Jinak pro vás platí to, že vytáčíte čísla jako před přečíslováním, ale musíte vynechat počáteční nulu. Zkrácených čísel jako *11, *077 či 4603 se změna čísla netýká. V případě některých pevných telefonních čísel se kromě počáteční nuly mění i část telefonního čísla, případně celá předvolba. V takovém případě najdete jejich nový tvar na této stránce.

Témata článku: Ostatní, Testovací hovor


komerční sdělení

Komerční sdělení