Nokia Asha 300: stará známá s novým jménem [recenze]

Nokia 300 je levnější variantou dotykové klasiky C3-01. Je více plastová, chybí jí Wi-Fi a kromě klávesnice se ovládá na rezistivním displeji.

Kostrbatý internet

Hlavní součástí organizéru je kalendář. Při vstupu do něj se vygeneruje náhled na celý měsíc, pro snazší výběr požadovaného dne pak stačí stisknout a podržet místo na displeji, kde se následně zobrazí okénko se zvětšeným popiskem data. Událost naplánovaná na určitý den se připomene pouze zvýrazněným políčkem. Pro zjištění více detailů o události proto použijeme stejný postup jako při výběru dní. Kalendář je lokální a synchronizovat jde pouze v rámci portálu Ovi, který sice pod tímto názvem už neexistuje, ale vede na něj odkaz z nabídky. S kalendářem je propojen také úkolovník.

Takto vypadá kousek titulní stránky MobilManie v prohlížeči

Budík lze na požadovaný čas nastavit jak kinetickým posouváním, tak na hardwarové klávesnici. Prodlevu opětovného buzení můžete zvolit na libovolný počet minut, nejvýše však na 59 s možností pouze jednoho odložení. Nezávisle nastavitelný budík je pouze jeden, můžete jej alespoň nastavit opakovaně na různé dny v týdnu. Do výčtu kancelářských funkcí se vešla i kalkulačka, která má sice velmi prosté grafické provedení, ale můžete s ní provádět i složitější matematické výpočty.

Budík, kalendář a kalkulačka

Pohodlnost prohlížení internetových stránek snižuje jednak malá úhlopříčka, jednak rezistivní displej, který neumožňuje pinch-to-zoom. Místo toho se v prohlížeči přibližuje pomocí virtuálního tlačítka s lupou. Jenom zdát si můžeme nechat o vymoženostech typu HTML5, flashové prvky se zobrazí jen nekteré díky podpoře Flash Lite. Kvůli absenci Wi-Fi jsou pro připojení potřeba datové pakety od operátora. Nokia 300 zvládá technologii HSDPA s maximální rychlostí 10,2 Mb/s. K propojení s počítačem poslouží přibalený USB kabel, použít lze i Bluetooth.

Na multimédia statečně

Chybějící autofokus nezachrání při focení na makrovzdálenost ani solidní rozlišení 5Mpx, které představuje maximální fotografie o velikosti 1 944 × 2 592 bodů. Fotky na střední a delší vzdálenost pak již mají lepší kvalitu, telefonu svědčí denní světlo. Při zhoršení světelných podmínek následuje zašumění snímků. V nastavení fotoaparátu lze upravit dobu náhledu fotografií a vyvážení bílé, pokročilejší funkce nemůžeme od fotomobilu této třídy očekávat. Absence blesku nepotěší, ale v této cenové kategorii jde o běžný jev. Fotoaparát zvládá natáčet video v maximálním rozlišení 640 × 480 rychlostí 30 snímků za sekundu, sekvence se ukládají ve formátu MP4.

Ukázkové fotografie v maximálním rozlišení:

V hudebním přehrávači si uživatel může vybrat, jakým způsobem chce filtrovat jednotlivé skladby: podle alba, interpreta nebo žánru. Příjemný optický prvek pak představuje zobrazení obalu alba při přehrávání. I přes nepřítomnost multitaskingu umí hrát hudební přehrávač na pozadí. Widget pro hudební přehrávač, podobně jako ten e-mailový, má pouze informační funkci, tudíž jakákoli manipulace se skladbou nepřipadá v úvahu. Pro pozastavení, přetočení či posunutí skladby musíte vstoupit přímo do prostředí přehrávače a použít virtuální klávesy. Chybí možnost přetáčení skladby prostřednictvím poklepání na časovou osu.

Přehrávač hudby

Hudbu lze poslouchat z přibalených sluchátek, ta jsou kvalitativně ale spíše podprůměrná. Vnější reproduktor se při poslechu hudby prokázal jako dostatečně hlasitý. Rádio s funkcí RDS své uživatelské prostředí sdílí s hudebním přehrávačem a funguje pouze po připojení sluchátek, sloužících jako anténa. Manuální vyhledávání stanic probíhá bez problému, u automatického ladění se konce nedočkáte. Přehrávač videa mile překvapil, poradí si i s některými videosoubory formátu Xvid/DivX do rozlišení 640 × 360. Titulky po něm ale nechtějte, stejně byste je na pidi-displeji nerozluštili.

Kdo si hraje, nezlobí

Již při uvedení se Nokia chlubila, že na jejích hloupých telefonech poběží hra, která byla dosud vyhrazena pouze smartphonům – Angry Birds. Hra je situovaná na šířku displeje, ovládání probíhá stejně jako u chytrých telefonů dotykem. Samotná hra nemá zcela plynulou grafiku, to může být způsobeno již zmiňovaným nedostatkem operační paměti. Pokud chceme přiblížit herní obrazovku, použijeme gesto klepnutí a následný tah směrem vzhůru – multitouch totiž na rezistivním displeji nefunguje. Angry Birds si své kouzlo zachovali zde, nesmíte mít však předchozí zkušenost ze žádného lepšího telefonu.

V balení obdržíte pecková sluchátka a 2mm nabíječku, datový kabel chybí

Nokia 300 je dalším z finských mobilů, které by se měly stát masovou záležitostí. Rádi bychom jí předpověděli zářivý úspěch, jako měly třeba modely 6300i nebo třeba loňské dotykové odnože X3-02 a C3-01. Proti nim však Nokii 300 schází Wi-Fi. Je pravda, že také cena je zhruba o tisícovku nižší, ale spousta uživatelů bude ochotna si za bezdrátovou místní síť připlatit. Přece jen data od operátorů stále nejsou nejlevnější a pokud by se někdo obešel zcela bez připojení, určitě by zvolil levnější mobil z portfolia Nokie, například C2-01. Nokia 300 je až na pár chybiček sympatický telefon, o své místo na trhu se ale bude muset poprat.

Témata článku: Nokia, , Nokia Asha 300, Popiska, Místní síť, Běžný jev, Stejný postup, Rychlá volba, Červený mobil, Nokia Asha, Přežitek, Reálné podání, Osvědčená klasika, Herní obr, Numerická klávesnice, Sympatický telefon, SMTP, Denní světlo, SMT, Kombinované ovládání, SSL, Organizér, Určitý den, Malá úhlopříčka, Nízká hodnota