Nokia ohlašuje pokles příjmů aneb ani Fin se nemá dobře

Výsledky jsou sice údajně „podle očekávání“, nezakryjí ale jedno – tržby z mobilů klesají. I když Nokia neprodělává, budoucnost je černější než by se zdálo.

Celosvětová jednička v mobilních telefonech si nadále drží suverénně první příčku s konkurenty daleko za obzorem, ale zlaté časy z minulých let jsou pryč. Ne nutně nenávratně: od 3G mobilů si všichni výrobci slibují, že budou moci nabízet a prodávat opět své přístroje za nevídané ceny, za násobky cen dnešních – však už spíše než o mobilní telefony půjde o mobilní multifunkční zařízení pro třeba obousměrný přenos videa, práci s internetem a softwarovými aplikacemi a podobně.

Zatím to ale je hudba budoucnosti: přítomnost ukazuje spíše disharmonické tóny. Zisk firmy za kvartál klesl z 923 mil. € na 760 mil. €, tržby pak 7.05 miliardy € oproti loňským 7.58 mld €. I když firma tvrdí, že největší pokles nastal u síťové infrastruktury (14 %), je zřejmé, že klesá i zájem o samotné mobily. Především zde totiž Nokia dosahovala extrémní profitability (to musí být ostatně jasné každému, kdo dobře sleduje ceny a vlastnosti mobilů od jednotlivých výrobců) – podle analytiků dosahuje Nokia operativního zisku na mobilech okolo 19 %. (To se nemusí zdát jako velké číslo, jedná se ale už o čistý zisk po odečtení všech nákladů, není to tedy poměr mezi výrobními náklady a prodejní cenou). Tržní podíl Nokie se v současné době odhaduje na 35 % - to je o něco níže než její maximum v loňském roce, kdy to bylo asi 40 %.

Nokia, stejně jako ostatní výrobci mobilů, letošní rok víceméně „přežívají“. Prodeje jsou sice vysoké – okolo 400 mil. prodaných přístrojů celosvětově – ale ceny a marže klesají, konkurenční boj se zostřuje, nových produktů už rozhodně není tolik co v předchozích letech. Firmy sice semtam vypustí na trh nějakou pěknou věcičku, u Nokie to je například její 5510 (mobil s audio přehrávačem/rekordérem, rádiem, downloaderem digitální hudby z PC atd.), ale je to spíše pro osvěžení zákaznictva – velké prodeje od těchto přístrojů nikdo neočekává. Nokia sama označuje tento přístroj jako „strange“ a „weird but cool“ – pozoruhodná forma sebepropagace, žádné bombastické vychvalování.

Horší výsledky u Nokie neznamenají, že firma ztrácí na své konkurenty – podle analytiků je tomu právě naopak. Pokud Nokii trošku klesl zisk, je spíše pravděpodobné, že konkurence se dostává do ztráty – Motorola např. oznámila další propouštění ve své mobilní divizi, obvyklá neklamná známka ztrátovosti oddělení.

 

Diskuze (12) Další článek: Alcatel: je libo mobily v saku, klobouku, hodinkách nebo brýlích?

Témata článku: Nokia, F +, Pokles příjmů, Ohlas, Strange, Fin, Dish, Pokles