Nokia prodala více mobilů, přesto přišla o 40 % zisku

Na druhý kvartál letošního roku nebude Nokia vzpomínat v dobrém. Prodala sice více mobilů, zisk se však proti loňsku propadl o závratných 40 %.

Na zprávách shrnující výsledky hospodaření si Nokia dává velmi záležet, jsou tak obsáhlé a obsahují tolik čísel založených na různých metodikách, že jeden se ve zprávě po chvíli čtení snadno ztratí. A nejinak tomu je u souhrnných výsledků za druhé čtvrtletí letošního roku, které stále ještě světová jednička zveřejnila včera. Shrnuto do jedné věty: Nokia sice prodala víc mobilů, ale její finanční výsledky se neustále zhoršují.

Klepněte pro větší obrázek
Nokia sice prodává víc mobilů, ale za nižší ceny a její zisky i tržní podíl permanentně klesají

Tak tedy za druhý kvartál letošního roku utržila Nokia 10 miliard euro a prodala 111,1 milionu telefonů. Pokud jde o první číslo, tak to představuje meziroční nárůst o 1 % a 5% nárůst oproti předchozímu čtvrtletí (výsledky za Q1 2010 čtěte zde). Co do počtu prodaných mobilů se Finům také dařilo, meziročně jich prodali o osm procent více a o tři procenta oproti prvním třem měsícům letošního roku.

Celkový provozní zisk společnosti dosáhl za Q2 2010 660 milionů euro, a to je výrazný pokles. Ještě za letošní první čtvrtletí to totiž bylo 820 milionů a za stejné období loni 775 milionů euro. Meziročně jde tedy o 15% propad a o pětinu z pohledu po sobě jdoucích kvartálů. Zisk před zdaněním poklesl meziročně o celých 40 % na 221 milionů euro, ještě loni činil 380 milionů. A za první čtvrtletí letošního roku dokonce 411 milionů euro.

Finanční výsledky jsou tedy z pohledu Nokie a jejích akcionářů nepříliš uspokojivé a trh reaguje: po zveřejnění výsledků klesly akcie společnosti o 9 %. Poklesly také výnosy na akcii (EPS neboli Earnings Per Share), ze 14 eurocentů spadly na jedenáct.

Šéf společnosti Olli-Pekka Kallasvuo, o jehož odchodu už se začíná spekulovat, komentoval výsledky takto: „Navzdory tomu, že čelíme tuhé konkurenci, jsme zakončili druhé čtvrtletí s několika optimistickými výhledy do budoucna. Za prvé, celosvětový trh mobilních telefonů pokračuje v růstu zdravým tempem, tažen některými méně vyspělými trhy, kde je Nokia silná. Jsme také povzbuzeni solidními výsledky v počtu prodaných mobilů, kterým pomohlo vylepšené portfolio cenově dostupných mobilů.“

„Na poli chytrých mobilů stále obnovujeme své portfolie. Věříme, že Nokia N8, náš první model s operačním systémem Symbian^3, přinese takové uživatelské zážitky jako doposud žádná vyrobená Nokia. Brzy po té budou následovat další smartphony na platformě Symbian^3 a jsme si jisti, že toto bude představovat skvělý start pro novou platformu, se kterou se Nokia probojuje zpět na vrchol trhu.“

Svůj tržní podíl odhaduje výrobce na 33 %, což je stejné jako v prvním čtvrtletí 2010. Nejvíc mobilů prodala Nokia už tradičně v regionu Asia-Pacific, a to 30,8 milionu kusů. Finům se zadařilo také v prodejích chytrých mobilů, těch prodali 24 milionů kusů, což je meziročně o 42 % více (16,9 milionu za Q2 2009) a o 2,5 milionu kusů více, než v prvním kvartále letošního roku.


Prodeje mobilů v jednotlivých regionech v milionech jednotek • YoY Change - meziroční změna • QoQ Change - změna z pohledu následujících kvartálů

Průměrná prodejní cena mobilu (ASP z anglického Average Selling Price) byla v druhém čtvrtletí letošního roku 61 euro, což je o 3 eura méně než před rokem a o jedno euro méně než za první kvartál. Výrobce pokles ASP připisuje většímu počtu prodaných levným mobilů a tlakem na pokles cen obecně.

Diskuze (31) Další článek: Vodafone 3G už i v Plzni (aktualizováno)

Témata článku: Nokia, Nokia N8, Vyspělý trh, Druhý kvartál, Pro +, Vice, Optimistický výhled, První číslo, Cena mobilů, Average Selling Price, Zisk, Celosvětový trh, Pře, MOBI, Mobil