Nová vs. stará doba. Airbnb a Uber mají problémy

Nejviditelnější zástupci sdílené ekonomiky mají problémy. Většinou pramení z konfliktů mezi moderní službou a zkostnatělým systémem.
Nová vs. stará doba. Airbnb a Uber mají problémy

Uber a Airbnb jsou veleúspěšné služby, které těží z moderních technologií a pomocí smartphonů lidem nabízí tzv. sdílenou ekonomiku. Máte auto? Proč byste po práci nemohli na pár hodin vozit lidi a přivydělat si? Taková je myšlenka Uberu. Airbnb to dělá podobně s ubytovacími kapacitami – prostřednictvím této služby můžete nabídnout cokoliv od gauče po celý dům.

Hlavní problém? Srážka s byrokracií, se starým režimem, který není schopný tak rychle reagovat na nové technologie a stále žije podle pravidel kořenících v době průmyslové revoluce. Jak takový režim reaguje na něco, co nabourává zaběhnuté pořádky a vymyká se dosavadním postupům pro registraci, sledování a v neposlední řadě zdanění? Zakazuje.

Na odlehčení povedený vtípek:

Airbnb a Berlín

Berlínské autority zakázaly přes Airbnb nabízet celé byty. Motivem tohoto nařízení má být ochrana dostupného bydlení ve městě. I kvůli úspěchu Airbnb (a jí podobných) se v posledních letech rapidně snížil počet nemovitostí dostupných pro dlouhodobý pronájem. Opozice tohoto nařízení říká, že jde o zásah do soukromí majitelů nemovitostí a o vylobovanou podporu jedné strany konkurence proti druhé. Vyberte si…

Klepněte pro větší obrázek

Pronájem lůžka, pokoje nebo větší části domu je stále možný, ale kdo od 1. května v Berlíně zkusí pronajmout celou nemovitost, čelí pokutám až do výše 100 000 eur. Z předchozí věty je cítit možnost úniku – budou snad berlínští majitelé dokazovat, že v bytě/domě skutečně bydlí tak, že budou mít v ledničce čerstvé jídlo a v koupelně potřeby na denní hygienu? Právě tak už pár let obelhávají podobné nařízení v New Yorku.

Uber a USA

Také Uber je na různé formy perzekuce zvyklý z různých koutů světa. Tentokrát to však vypadá na větší problém – zasáhnout má všechny současné i minulé řidiče v celých USA (s výjimkou Kalifornie a Massachusetts). V pondělí podaná žaloba žádá soud, aby řidiče Uberu označila za zaměstnance, nikoliv nezávislé smluvně vázané subjekty. Tato „administrativní drobnost“ by v praxi znamenala mnohé. Řidiči by od Uberu mohli zpětně požadovat vyplacení příplatků za přesčasy, úhradu některých nákladů a řeč je také o „dýšku“ (spropitném), s jehož vyplácením služba nepočítá.

Klepněte pro větší obrázek

Zmíněné státy Kalifornie a Massachusetts jsou z žaloby vyňaté, protože tam obdobné spory už proběhly. Soud rozhodl, že řidiči Uberu budou i nadále mít statut nezávislého spolupracovníka. Dopadne stejně i federální kauza? Vzhledem k tomu, že americký soudní systém stojí na precedentních kauzách, můžeme očekávat, že z řidičů Uberu jen tak zaměstnanci nebudou.

Via Independent a TechCrunch

Témata článku: Mobilní aplikace, Kauzy, AI, Uber, Doba, Koupel, Massachusetts, Americký soud, Airbnb, Air, Stará, Kalifornie, Hlavní problém

Určitě si přečtěte

ÚOHS naznal, že se operátoři nedomlouvají. Zpráva budí rozpaky

ÚOHS naznal, že se operátoři nedomlouvají. Zpráva budí rozpaky

** Úřad, který má potírat nekalou soutěž, hledal opatrně a nic nenašel ** Závěr: operátoři v minulosti měli stejné ceny, ale kartel to nebyl ** Čtyři strany opatrné úředničiny překládáme do srozumitelného jazyka

16.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 35

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

** ČTÚ naznal, že na trhu je něco shnilého, síťoví operátoři ale nesouhlasí ** Naopak virtuálové tvrdí, že stav je ještě mnohem horší ** Pozadí telco byznysu v ČR není tak líbivé, jako reklamy v televizi

14.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 25