Několik hodin po zveřejnění výsledků hospodaření T-Mobile se včera v odpoledních hodinách přidala také Telefónica O2. Kyslíkový operátor zaznamenal na konci roku 2009 meziroční nárůst zákazníků o 3 % na celkových 4 945 tisíc. Počet smluvních zákazníků vzrostl ke konci loňského roku meziročně o 11,7 % na 2 814 tisíc. Celkem mu přibylo 142 500 zákazníků, zatím co konkurenčnímu T-Mobile jen 43 tisíc a Vodafonu 114 tisíc.
Čistý přírůstek ve čtvrtém čtvrtletí dosáhl 68,3 tisíce, zatímco čistý přírůstek v roce 2009 dosáhl celkem 295 tisíc, meziročně o 7,1 % více a to díky pokračující oblibě NEONových tarifů a migrací zákazníků z předplacených služeb na paušální služby. Podíl smluvních zákazníků činil 56,9 %, což představuje meziročních nárůst o 4,5 procentního bodu. Počet aktivních zákazníků předplacených služeb dosáhl ke konci roku 2009 výše 2 130 tisíc, meziročně o 6,7 % méně.
Průměrný měsíční výnos na zákazníka (ARPU) dosáhl v roce 2009 výše 514 Kč, což představuje meziroční pokles o 9,1 %, především díky optimalizaci spotřeby zákazníků a dále díky snížení mobilních terminačních poplatků. V tomto ukazateli se tak O2 vyrovnalo Vodafonu, který v této statistice vždy vedl. ARPU paušálistů dosáhlo výše 753 Kč, o 14,3 % méně než v roce 2008, zatímco ve čtvrtém čtvrtletí 2009 to bylo 703 Kč, meziročně o 18,2 % méně. ARPU zákazníků předplacených služeb klesl v roce 2009 meziročně o 12,1 % na 223 Kč a o 12,1 % na 224 Kč ve čtvrtém čtvrtletí 2009.
Co se týče příjmů, operátor v loni utržil 59 751 milionů Kč, meziročně o 7,3 % méně. Pokles 9,1 % na 15 009 milionů Kč zaznamenal i ve čtvrtém čtvrtletí. Výnosy z podnikání mobilního segmentu v České republice se v roce 2009 snížily meziročně o 7,6 % na 31 miliard Kč, ve čtvrtém čtvrtletí to bylo o 9,8 % méně, tedy 7,6 miliardy korun. Naproti tomu výnosy na Slovensku v eurech pokračovaly v růstu, když v roce 2009 stouply meziročně o 57,7 % a o 66,9 % v samotném čtvrtém čtvrtletí 2009 (více čtěte na MobilMania.sk).
Konsolidovaný čistý zisk v roce 2009 se zvýšil meziročně o 0,3 % na 11,7 miliardy, ve čtvrtém čtvrtletí o 5,6 % na téměř 2,8 miliardy. Důvodem byl pokles odpisů a nižší daň z příjmů ve srovnání s předchozím rokem, které vyvážily pokles provozního zisku OIBDA.
Operátor letos plánuje mimo jiné další rozšíření pokrytí 3G sítě a zlepšení nabídky mobilního vysokorychlostního připojení k internetu a datových služeb. Společnost chce maximálně využít svoji konkurenční výhodu největšího pokrytí 3G sítě a nejrozsáhlejšího portfolia mobilních datových služeb. V segmentu pevných linek se bude úsilí společnosti zaměřovat na další aktivní propagaci a zlepšení nabídky služeb pro domácnosti a rozšíření nabídky balíčků fixních a mobilních služeb, což povede ke stabilizaci počtu pevných linek. O2 si od tohoto slibuje vyšší nárůst zákazníků fixního internetu a mobilních smluvních služeb ve srovnání s konkurencí.
A na závěr ještě informace pro akcionáře, ti se mohou těšit na dividendu 40 Kč na akcii, což sice není tak radostné jako loňských 50 Kč, ale v podmínkách hospodářské recese je to stále dobré.