O2 vydalo kumulované hospodářské výsledky za první tři čtvrtletí letošního roku. I do tohoto období zasáhla pandemie koronaviru, po provozní stránce se projevila zejména vyšším nárůstem spotřebovaných dat, po finanční stránce pokles tržeb v některých segmentech vlivem výpadku roamingových výnosů nebo nižšího prodeje zařízení. I tak ale O2 zakončuje třičtvrtěletí růstem všech hlavních ukazatelů.
Finanční ukazatele (mil. Kč) |
9M2020 |
9M2019 |
9M20/9M19 |
Provozní výnosy |
29 245 |
28 615 |
+2,2 % |
- mobilní výnosy v ČR |
14 880 |
14 948 |
-0,5 % |
- fixní výnosy v ČR |
8 883 |
8 183 |
+8,6 % |
- výnosy na Slovensku |
5 606 |
5 665 |
-1,0 % |
Celkové náklady |
19 471 |
19 379 |
+0,5 % |
z toho provozní náklady |
5 619 |
5 700 |
-1,4 % |
EBITDA |
9 863 |
9 318 |
+5,9 % |
EBITDA marže |
33,7 % |
32,6 % |
+1,1 p. b. |
Čistý zisk |
4 334 |
4 023 |
+7,7 % |
Celkové konsolidované provozní výnosy dosáhly v prvních devíti měsících roku 2020 na hodnotu 29 245 mil. Kč, meziročně o 2,2 % více. Hlavními zdroji růstu byly výnosy z O2 TV a mobilních dat. Mobilní služby v ČR nadále generují více než polovinu celkových tržeb operátora. Provozní zisk (EBITDA) dosáhl výše 9 863 mil. Kč, zatímco čistý zisk vzrostl meziročně o 7,7 % na 4 334 mil. Kč. K osmiprocentnímu růstu čistého zisku tak zásadní měrou přispěly i provozní úspory.
Pevné služby (v tisících zákazníků) |
3Q 2019 |
4Q 2019 |
1Q 2020 |
2Q 2020 |
3Q 2020 |
Pevné hlasové linky |
477 |
462 |
446 |
434 |
422 |
Fixní vysokorychlostní internet |
830 |
835 |
840 |
845 |
849 |
Placená televize |
406 |
443 |
459 |
476 |
503 |
|
|
|
|
|
|
Mobilní služby (v tisících zákazníků) |
3Q 2019 |
4Q 2019 |
1Q 2020 |
2Q 2020 |
3Q 2020 |
Celkem mobilních zákazníků |
5 617 |
5 858 |
5 863 |
5 910 |
5 941 |
Zákazníci smluvních služeb |
3 215 |
3 249 |
3 259 |
3 262 |
3 282 |
Zákazníci předplacených služeb |
1 963 |
1 965 |
1 945 |
1 927 |
1 930 |
Zákazníci M2M služeb |
439 |
644 |
658 |
721 |
729 |
Celkový počet mobilních registrovaných zákazníků v ČR dosáhl na konci září 2020 celkem 5 941 tisíc, O2 je tak zůstává druhým největším mobilním operátorem. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla na úrovni 3 282 tisíc, počet zákazníků mobilních předplacených služeb byl 1 930 tisíc, zatímco počet M2M SIM karet dosáhl 729 tisíc. Podíl paušálních zákazníků (bez M2M karet) činil 63 %. Pokud nepočítáme M2M karty pro internet věcí, získal operátor meziročně 34 tisíc nových „lidských“ zákazníků.