„Omylem“ dobitý kredit: nenechte se podvést!

Finanční podvody se nevyhýbají ani oblasti mobilní komunikace a předplaceným kartám. Nenechte se okrást! Doplněno.

Mezi pondělními bleskovkami jste mohli narazit na titulek „Někdo vám „omylem“ dobil kredit? Snaží se vás podvést!“. Vede do našeho diskuzního fóra na vlákno, které založil uživatel se zajímavým příběhem. Upozorňuje na novou formu podvodu, který využívá mezery v dobíjecím systému předplacených karet. Mezeru… vlastně by se to spíše dalo označit za vlastnost, jen někdo přišel na to, jak jí zneužít.

Princip je jednoduchý. Podvodník vám dobije kredit a záhy zavolá. Celý nešťastný vám vylíčí, jak si spletl číslo a kredit dobil omylem právě vám. Poprosí vás tedy o vrácení dobité částky na jeho účet formou bankovního převodu. Už to je velmi podezřelé, ale někdo na to skočit může. Podvodník pak zavolá operátorovi a zopakuje příběh o mylně dobitém kreditu. Operátor vše napraví – kredit odebere omylem dobitému číslu a přičte jej podvodníkovi. Ten má rázem dobitý telefon a stejnou částku na svém bankovním účtu.

O podobném druhu podvodu jsem slyšel poprvé, ale do diskuze se zapojilo několik dalších čtenářů se stejnou zkušeností, jen v mírně pozměněné formě. Můžeme zde vymýšlet zásady, jak se „dobíjecímu podvodu“ vyhnout, ale závěry by byly v obecné rovině stejné, jako u každého jiného podvodu: mějme se na pozoru, přemýšlejme. O vyjádření jsme požádali operátory, zde je to, co nám napsali:

T-Mobile: hned nebo nic

„Pokud zákazník dobije omylem jiné telefonní číslo, je třeba, aby reklamoval a žádal storno ihned na prodejním místě (Sazka terminál, značková prodejna, partnerská prodejna). Pokud tak neučiní a dobil omylem na aktivní telefonní číslo, nelze mu peníze navrátit. K vrácení peněz je potřeba souhlasu majitele omylem dobitého čísla. Postup popsaný ve fóru tak není u T-Mobile možný. Snadno by se pak mohlo stát, že někdo bude vybírat z koše stvrzenky o transakcích a dožadovat se vrácení peněz.

Pokud dobije na číslo, na kterém ještě nebyl uskutečněn první odchozí hovor, je třeba, aby se obrátil na oddělení péče o zákazníky, zaslal originál stvrzenky a případ bude posouzen.“

O2: přesně dané podmínky

„Pokud zákazník omylem dobije špatné telefonní číslo, snažíme se mu vyjít vstříc a opravdu mu v dobré víře dáváme možnost nápravy. Nicméně jsou dána jasná pravidla, za jakých podmínek tak může být učiněno (podrobně viz níže). Typickým příkladem je, že se dobité číslo liší v jedné číslici apod. Pokud se zákazník stane „obětí špatného dobití“, rozhodně by neměl nikam peníze posílat. Ten, kdo špatně dobil, by se měl obrátit přímo na nás.“

Podmínky pro opravu dobití

  • Nabití provedeno samostatně zákazníkem: zákazník musí do 24 hodin telefonicky kontaktovat call-centrum, nebo písemně do 72 hodin od dobití (rozhoduje razítko dopisu)
  • Číslo musí být podobné.  Nesmí se tedy jednat o zásadně rozdílná čísla, uznány jsou: rozdíly v jedné číslici, stejné číslo s jinou předvolbou, záměna posloupnosti čísel v posledním šestičíslí. Např:
    místo 728 123 456 zadal 728 456 123; 
    místo 723 12 34 56 zadal 723 12 56 34; 
    místo 723 1234 5 6 zadal 723 1234 6 5 apod.
  • Musí se shodovat záznamy v systému se zjištěnými informacemi od zákazníka
  • Změna v připsání kreditu je brána jako dobití a za toto dobití bude zákazníkovi naúčtován poplatek dle aktuálního ceníku. Poplatek se účtuje ať došlo k původnímu dobití jakýmkoliv kanálem
  • Opravu lze provést při využití jakéhokoliv kanálu: kupon, sazka, dobij GO, bankovní účet, účet tarifního zákazníka, účet zákazníka pevné linky, ATM (pouze písemně) atd...
  • Nabití provedeno pracovníkem call-centra. Pokud došlo k dobití jiného čísla, než mělo být dobito, vinou zaměstnance linky *11, bude provedena oprava pokud zákazník kontaktuje stejnou linku do 72 hodin od provedení dobití v systému 02. Možné je také poslat faxovou žádost na číslo 267016321.
  • Pokud bylo dobito neaktivní číslo, je nutná písemná reklamace zákazníka

Tolik slova O2. Podmínky vypadají spletitě, ale jako vždy jde jen o to, zamezit podvodům a taxativně vymezit to, co velí zdravý rozum. Pokud už se spletete, snažte se na to přijít co nejdříve a hned to začněte řešit. Snížíte tím šanci, že vyprší nějaká lhůta, limit, či přestane platit nárok. V předchozím textu byl zmíněn poplatek za převedení kreditu na správné číslo, jeho výše je 19 Kč.

Odlišná je situace u dobití přes on-line terminál Sazky, tam se totiž do hry dostává další společnost a další systém. Situace je o to jednodušší, že máte šanci omyl zjistit na vytištěném „tiketu“. Jak postupovat v tomto případě napoví citace z webu Sazky: 

  • Zákazník je povinen bezprostředně po převzetí stvrzenky zkontrolovat správnost vytištěných údajů. Na základě okamžité reklamace zákazníka bude reklamovaná objednávka, bude-li to technicky možné, prostřednictvím terminálu zrušena a zákazníkovi bude vrácena zaplacená peněžní částka proti vydané stvrzence, na pozdější reklamace nebude brán zřetel.

Vodafone: bez kompromisů

„Podobná situace u Vodafonu nastat nemůže. Jestliže náš zákazník omylem dobije cizí SIM kartu, vracíme mu peníze pouze v případě, že omylem dobitá SIM karta není ještě prodaná a je stále ve vlastnictví Vodafonu. Případy podobné tomu, který popisuje čtenář, Vodafone neřeší, protože nemůže znát všechny souvislosti (dlužní úpis, zástava, povinnosti plynoucí ze smlouvy,...) mezi dotčenými subjekty.“

Diskuze (47) Další článek: Miniaturní QWERTY klávesnice pro všechny smartphony

Témata článku: , , , Zajímavý příběh, Zástava, Oddělení péče, Partnerská prodejna, Dobitý kredit, Správné číslo, Nen, Záměna, Tiket, Storno