Opera Mini: skvělý javový prohlížeč zdarma (recenze)

O Opeře pro telefony jste možná slyšeli už před nějakým časem, teprve nedávno ale byla mobilní verze známého prohlížeče uvolněna do světa. Jak prohlížeč funguje, co dokáže a kolik vás to bude stát? A je vůbec možné na malém displeji kvalitně stránky prohlížet?

Norská společnost Opera vydala javovou verzi stejnojmenného prohlížeče už v srpnu loňského roku, rozhodla se ji šířit pomocí operátorů. Dostala se tak jen na mobily uživatelů ze Skandinávie a Německa, čeští operátoři zájem neprojevili. Při troše štěstí jste na její instalační soubor sice mohli narazit na internetu, Opera jej však oficiálně na svých stránkách uveřejnila až před několika dny.

Jak na to?

Opera Mini k běhu potřebuje jen minimum, měla by fungovat na každém telefonu, který podporuje Javu a GPRS. Možná ale narazíte na výjimku, obzvlášť starší telefony s velmi malými displeji si už zřejmě s touto aplikací neporadí. U současných telefonů, které požadavky splňují, by žádný problém nastat neměl.

To bychom měli hardwarovou výbavu. K prohlížení stránek však potřebujete mít i správně nastavený internetový profil. Na to je třeba dát pozor, protože na některých telefonech je přednastaven profil wapový, se kterým by vás surfování mohlo stát až desetkrát více. Způsob nastavení se u jednotlivých telefonů a operátorů liší.

V některých případech stačí nechat si poslat tzv. konfigurační zprávu, po jejímž přečtením bude telefon automaticky nastaven. Bez problémů takto nastavíte telefony značek Nokia, Sony Ericsson nebo Siemens. Na jejich webu zpravidla v sekci podpory stačí jen zadat typ vašeho telefonu, operátora a případně službu, kterou chcete nastavit, tj. e-mail, internet nebo GPRS.

Pokud vám však z jakéhokoli důvodu tento způsob fungovat nebude, budete muset nastavení provést ručně. Každý telefon má způsob nastavení specifický, měli byste se na něj dostat v sekcích web nebo nastavení. Při hledání se zaměřte na termíny přístupový bod nebo bod APN, s konkrétními údaji pro jednotlivé operátory vám snad pomůže následující tabulka. Pokud si stejně nebudete vědět rady, obraťte se na naši poradnu, nebo se zeptejte zkušenějších uživatelů ve fóru.

Eurotel Oskar T-Mobile
  Paušální tarif GO karta Paušální tarif Oskarta
Nosič dat GPRS GPRS GPRS GPRS GPRS
Přístupový bod internet gointernet internet ointernet internet.t-mobile.cz
IP Adresa 160.218.160.218 160.218.160.218 10.0.0.10 10.0.0.11 10.11.10.11

Pokud by při nastavování nastal problém, obraťte se na infolinku vašeho operátora, možná bude totiž potřeba aktivace služby na vaší SIM kartě. Instalační soubor Opery pak už snadno stáhnete přes wapový prohlížeč telefonu na adrese http://mini.opera.com. Máte na výběr ze dvou verzí; jedna je určená pro starší mobily s menšími displeji (např. Nokie Series 40 - 128 × 128 pixelů), druhá pak pro displeje s rozlišením kolem 176 × 220 bodů (třeba nové Sony Ericssony).

Kvalitně

Prohlížeč je v Javě a nedají se tedy očekávat žádné složité funkce. Pro prohlížení na tak malém displeji však ty, co aplikace přináší, zcela dostačují. Po spuštění aplikace vstoupíte do menu, kde už můžete zadat adresu. Prohlížeč stránky zobrazuje tak, že celý text zalamuje stále pod sebe, takže stránku posouváte pouze nahorů a dolů, nikoli i horizontálně, jak je tomu u některých vestavěných prohlížečů. Nový způsob tak sice nezobrazí stránky stejně jako na počítači, pro displej mobilu je to ale způsob o mnoho výhodnější.

Titulní strana • textová verze MobilManie

Každé z čísel klávesnice mobilu má přiřazenou funkci, jejich seznam najdete v sekci Help. Například stiskem hvězdičky přejdete na celoobrazovkový režim. Aplikace pochopitelně dokáže pracovat i s obrázky, a to ve dvou stupních kvality. Můžete nastavit, aby se nenačítaly vůbec, protože tak ušetříte kilobajty, za jejichž přenos se platí, nemáte-li třeba datový tarif. A tak se při delším využívání přesvědčíte o tom, že vlastně obrázky ani nutně nepotřebujete.

Nabídka • možnosti nastavení • klávesové zkratky

Samozřejmostí jsou záložky, které si program pamatuje stejně jako historii navštívených stránek. V obou případech uloží i ikonu webu, pokud ji stránka má nastavenou. Jako domovská stránka je nastaven méně známý vyhledávač Opery a bohužel ji nelze změnit, což považuji za jednu z mála záporů aplikace. Pak už je tu snad jen jeden. Je možné nastavit menší písmo, díky kterému displej zobrazí podstatně víc textu. Ten je sice stále vcelku dobře čitelný, posouvání je však pomalejší a navíc si písmo neporadí s českými znaky. Místo nich zobrazí prostě jen mezeru nebo prázdný obdélník.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Záložky • běžné písmo • malé písmo je čitelné, ale nezobrazí české znaky

Rychle a úsporně

Po zadání stránky a potvrzení, že se skutečně hodláte připojit k internetu, mobil začne zpracovávat stránku. Není to samozřejmě tak rychlé jako na počítači - nejdelší dobu zabere úprava stránky pro mobil, díky které pak stránka zabere méně kilobajtů. Oproti vestavěným prohlížečům a dokonce i prohlížečům určeným pro operační systémy Symbian nebo Windows Mobile je však rychlost i úspornost znatelně lepší.

Probíhá úprava • informace o stránce

Ona úprava stránky, kterou prohlížeč provádí, je pro mobily velmi důležitá. Pro uživatele, kteří nemají datový tarif, je jistě podstatné, kolik za občasné brouzdání zaplatí. Těžko mohu říct konkrétní číslo, záleží pochopitelně na tom, jak intenzivně prográmek budete využívat. Orientační by mohl být údaj, že například titulní strana MobilManie v textové verzi zabírá 6 kilobajtů, což je podobné jako jedna stránka vyhledaných stránek v Googlu. Při běžných cenách za přenos dat to odpovídá nejvýše 40 haléřům, což rozhodně není moc.

Google a MobilMania na celé obrazovce

Pokud vás Opera Mini zaujala, doporučuji zvážit přechod na jeden z nižších datových tarifů, které operátoři nabízí. Jejich limity jsou velmi nízké, jsou určeny přednostně pro prohlížení a odesílání e-mailů v mobilu. Pro občasné procházení zpravodajských nebo podobných serverů právě přes mobilní Operu by ale měly také vystačit. Zpravidla je ale můžete používat jen v případě, že již máte u operátora zaveden některý z jeho hlasových paušálních tarifů.

Eurotel Oskar T-Mobile
Název služby DATA Plus Nadlouho Email&PDA
Volné MB 20 MB 10 MB(možnost rozšíření) 10 MB
Cena 356 Kč 238 Kč 237 Kč
K tarifům Eurotel a Tandem Naplno

Jenže...

Nebudeme si nic namlouvat, ani sebelepší prohlížeč by na současných displejích telefonů nezobrazil stránky tak, aby se dalo mluvit o opravdu kvalitním prohlížením. Ani na Opeře není moc pohodlné například sledování diskuzí nebo procházení fór, důležité však pro mnohé uživatele je, že s její pomocí mohou na internet kdekoli a přitom není nutné mít s sebou PDA s velkým displejem nebo dokonce notebook.

Témata článku: Operátoři, Ostatní, Software pro mobily, Zdarma, Opera, Min, Prohlížeč, Opera Mini

Určitě si přečtěte

Darujte mobilní aplikaci. Máme pro vás 11 prověřených tipů pro Android

** Darujte aplikaci. Nemusíte nikam chodit, je to užitečné a na vždycky ** Aplikací je nepřeberné množství, třeba pomohou naše tipy ** Na iPhonu je darování jednoduchý proces, na Androidu je to složitější

11.  12.  2017 | Chroust Martin, Kůžel Filip | 8

Program Upcycling dá druhý život odloženým telefonům. Třeba mohou vydělávat těžbou Bitcoinu

** Máte starší telefon který nepoužíváte? Nevyhazujte jej. ** S projekty UpCycling mu můžete dát nový smysl. ** Může z něj být třeba herní konzole, kamerový systém či stroj na těžbu Bitcoinu