Opera: recenze nejlepšího prohlížeče pro Nokie 7650/3650

Opera je nyní k dispozici také pro Nokii 7650 a 3650 s operačním systémem Symbian. Jak funguje? To jsme vyzkoušeli na Nokii 7650. Nenechte si ujít rozsáhlý článek s velkou galerií screenshotů.

Minulý týden jsme v krátké zprávě informovali o uvedení populárního webového prohlížeče pro Nokie 7650 a 3650 (tzv. Series 60). Stalo se tak na konferenci Symbian Exposium v Londýně. Pro mobilní zařízení s operačním systémem Symbian to není premiéra, už od února je populární Opera k dispozici pro Sony Ericsson P800.

V době, kdy trh postupně zaplavují nejrůznější „chytré telefony“ (Smartphones), je plnohodnotný webový prohlížeč čím dál vyhledávanějším společníkem pro přístup k mobilnímu internetu. Zvlášť v kombinaci s datovými přenosy GPRS, které jsou čím dál levnější, je přístup k internetu prostřednictvím mobilního telefonu stále jednodušší. Technologie WAP tak pomalu ztrácí na významu.

Konkurence na poli webových prohlížečů

Málokterý mobil disponuje vestavěným prohlížečem, díky podpoře Java lze však množství aplikací dohrát. Proto vzniká spousta javových programů, a to včetně webových prohlížečů. Jeden takový jsme vám nedávno představili (více zde), jmenuje se WebViewer a je produktem kanadské společnosti Reqwireless. Právě ten se řadí mezi největší konkurenty Opery. Ta má však velkou nevýhodu, je určena pouze pro mobilní zařízení s operačním systémem Symbian. Z toho plyne vysoká náročnost programu, samotný instalační soubor má 833 kB, což je oproti 46 kB u javového WebVieweru poměrně dost.

Pravděpodobně největší zbraní norské Opery je technologie Small-Screen Rendering (dále SSR), díky níž není potřeba při prohlížení internetových stránek horizontálně scrollovat. Opera naformátuje obsah webu přesně do velikosti displeje mobilního telefonu, a to se všemi tabulkami, rámečky i obrázky. Operu pro Nokie Series 60 si můžete v trial verzi stáhnout zde.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Webové stránky Opery nabízí všechny informace jako na dlani

Prohlížeč si stáhneme přímo z webu Opery, instalační soubor má 833 kB

Přes IR port nahráváme instalační soubor do Nokie 7650

Skandinávská spolupráce

Operu jsme testovali na Nokii 7650, na které proběhla instalace naprosto bez problémů. Na novější Nokii 3650 však mohou nastat problémy, a to v souvislosti s velikostí RAM paměti, ta je totiž o něco menší než u starší sestřičky 7650. Taky se může stát, že se vám nepodaří upload programu do mobilu při použití infračerveného portu. To je ale zřejmě dáno velikostí programu. Konečná instalace zabere celkem 876 kB.

Ovládání programu je intuitivní a přehledné, k navigaci slouží základní menu, které sdružuje další podpoložky. Vše můžete zhlédnout na přiložených obrázcích (screenshotech), resp. v jejich speciální galerii (viz druhá kapitola). První krůčky pravděpodobně povedou do nastavení (Settings). Zde můžete nastavit možnost zobrazení obrázků, animací, Java skriptů nebo velikost vyrovnávací paměti (cache).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Webový prohlížeč Opera nenabízí žádné složitosti, vše je přehledné a jasné --- Portál Centrum.cz v celé své kráse

Doporučuji se naučit používat klávesové zkratky. Za některými položkami menu je v závorce uvedeno číslo – jeho zmáčknutím se na ni v pohotovostním stavu dostanete. Otevřít novou stránku můžete například jedničkou, záložky (Bookmarks) pak dvojkou. Zmáčknutím hvězdičky lze zapnout/vypnout režim Full screen, tedy zobrazení na celou stránku. Kompletní přehled zkratek naleznete v nápovědě (sekce Help). Programátorům však musím vytknout absenci klávesové zkratky pro obnovení stránky, „reloadovat“ musíte přes menu.

Jak operuje?

Prohlížení stránek je příjemné a pohodlné, kurzorem nahoru a dolů lze scrollovat po stránkách (rychleji), směrem do boku po jednotlivých odkazech (pomaleji a přesněji). S avizovanou rychlostí prohlížeče při surfování to zase tak horké není. Opera se při stahování textu a zejména obrázků mnohokrát zasekla a musel jsem několik vteřin čekat než se zobrazí zbytek stránky. Otázkou je, zdali to bylo prohlížečem, testovanou Nokií 7650 (fw 4.39) či GPRS připojením u Eurotelu. Stránky se však vesměs zobrazují korektně, nechybí věrné obrázky, dokonce ani animovaná reklama. Opera měla občas problémy s češtinou, a to i přes podporu kódování Unicode. Přihlásil jsem se bez problémů i do freemailového účtu na Centru. Přispívat lze i v nejrůznějších diskusních fórech. Konkrétně na MobilManii pouze při volbě preferovaného způsobu psaní příspěvku jako v Poznámkovém bloku.

Bezproblémů jsem se dostal i do svého e-mailu na Centrum.cz --- Vkládáme příspěvek k článku na MobilManii

Seznam podporovaných standardů je skutečně široký: HTML 4.01, ECMA-262 2.0 a 3.0, JavaScript 1.5, XHTML 1.0/1.1, XHTML Basic, XHTML MP, CSS 1 a 2, CSS MP, WML 1.3, WCSS, cHTML, HTTP 1.0 a 1.1, SSL 3/TLS 1.0 a již zmiňované Unicode (UTF-16).

Operu lze ve zkušební době 14 dnů stáhnout zdarma zde, plné verze vyjde na 19,95 euro. Pokud to s ní myslíte vážně, objednejte si ji hned, po vypršení 14denní lhůty bude stát celých 39 euro. Pozor, článek však ještě nekončí, nenechte si ujít galerii screenshotů s dalšími informacemi v následující (závěrečné) kapitole.

Témata článku: Nokia, Smartphony, Software pro mobily, Symbian, Sony Ericsson P800, Opera, Prohlížeč

Určitě si přečtěte