Operátoři k rozhodnutí ÚS, otázky a odpovědi

Dnešní rozhodnutí Ústavního soudu vzbudilo mnoho otázek. Zeptali jsme se přímo u operátorů a přinášíme vám jejich vyjádření.
Operátoři k rozhodnutí ÚS, otázky a odpovědi

Dnešní rozhodnutí Ústavního soudu zrušit část zákona o elektronických komunikacích, která ukládala mobilním operátorům uchovávat informace o komunikaci svých uživatelů, vzbudilo mnoho otázek. Zeptali jsme se u operátorů, jak to vidí oni.

  • T-Mobile (Martina Kemrová, tisková mluvčí)

„Dnešním rozhodnutím soudu jsme zbaveni povinnosti uchovávat a poskytovat provozní a lokalizační údaje pro potřeby státu. Pokud stát rozhodne, že již tuto službu nepotřebuje, přestaneme ji zajišťovat. V konečném důsledku to pro nás bude znamenat úspory - času, práce, datového prostoru.“

  • Telefónica O2 (Martin Žabka, tiskový mluvčí)

„Zrušení šesti měsíční povinnosti uchovávat data o našich zákaznících vítáme. Zákazníci nebudou mít pocit, že je jejich operátor sleduje na každém kroku a společnost ušetří finanční prostředky, čas, ale i místo v datovém poli. Zákon budeme respektovat v souladu s budoucími změnami.“

  • Vodafone (Miroslav Čepický, tiskový mluvčí)

„Je to dobrá zpráva pro zákazníky. Pro operátory je to podstatná věc, a proto budeme nález Ústavního soudu komentovat až po jeho důkladném prostudování.“

…takže?

Ano, to bylo trochu obecné. Nicméně základní otázka zněla, jestli databázi již uchovávat nemusí, nebo dokonce nesmí. Ústavní soud se touto otázkou vlastně ani nezabýval, nicméně v okamžiku, kdy rozhodnutí nabude právní moci, mizí právní důvod k existenci databáze a operátoři nesmí archivovat data pro potřeby Policie. Konec konců, ani k tomu nemají důvod. Databáze totiž sloužila jedinému účelu, který zrušením zákona pominul. Nemohou databázi použít jinak (třeba pro marketingové účely), bylo by tedy zbytečné vynakládat peníze na její udržování.

Pak jste se také zajímali, jaké jsou vlastně rozdíly v datech uchovávaných pro stát a databází sloužící pro účely vyúčtování, reklamace apod. Rozdíly jsou významné. Klasická zákaznická databáze řeší zpoplatněné služby - hovory, služby, SMS, MMS, data atd. Výstupem je vyúčtování služeb, případně podrobný výpis. Údaje v databázi pro potřeby policie, zpravodajských služeb atd. jsou primárně archivována ve struktuře, která slouží pro strojové zpracování na straně státních autorit. Navíc tato databáze obsahuje mnohem více údajů, které jsou přesně definovány ve vyhlášce (485/2005 Sb. – viz. strana 9 v Nálezu ÚS). Např. nejen komu a jak dlouho bylo voláno, ale na jaké BTS hovor začal, včetně jejího čísla a přesného geografického určení atd.

Dnešní rozhodnutí a tedy zrušení příslušné části zákona začne platit dnem vyhlášení ve sbírce zákonů. Otázkou však je, kdy se tak stane…

Témata článku: Operátoři, Kauzy, Podrobný výpis

Určitě si přečtěte

Konektivita na cestách. Chceme spolehlivé LTE, ne Wi-Fi ostrůvky

Konektivita na cestách. Chceme spolehlivé LTE, ne Wi-Fi ostrůvky

** Operátoři připravují LTE pro metro včetně tunelů. ** Najednou nás dopravní podnik překvapí Wi-Fi sítí v 6 stanicích. ** Najdou se výjimky, ale jinak je to s konektivitou na cestách bída.

Včera | Kůžel Filip, Láska Jan | 6

Problém se nafukuje. Objevují se další případy puklých iPhonů 8

Problém se nafukuje. Objevují se další případy puklých iPhonů 8

7.  10.  2017 | Kůžel Filip, Mikešová Markéta | 115

ČTÚ: Pozor na automatické prodlužování smluv a další operátorské triky

ČTÚ: Pozor na automatické prodlužování smluv a další operátorské triky

** Za druhé čtvrtletí 2017 eviduje ČTÚ přes 1600 stížností ** 55 procent procent z nich se týkalo účastnických smluv ** Největší zlo jsou dle zákazníků smlouvy, které operátoři prodlužují

22.  8.  2017 | Pospíšil Aleš | 115