Operátoři: UMTS se odkládá

Termín pro spuštění sítí třetí generace UMTS v ČR se o rok odsouvá. To vše výměnou za to, že vláda dostane od operátorů méně peněz ale rychleji. Je to dobře pro vládu, operátory nebo uživatele?
Operátoři: UMTS se odkládá

Termín pro UMTS se odkládá

Alespoň tak o tom informuje tisková zpráva Ministerstva informatiky, která říká, že ČTÚ vyhověl žádosti Eurotelu a T-Mobilu o roční odklad termínu pro spuštění UMTS sítě na 90% území Prahy. Původní podmínky hovořily o tom, že operátoři musejí nejpozději od 1. 1. 2005 uvést své UMTS sítě do komerčního provozu, a to na 90% území Prahy, přičemž licenční poplatek mají uhradit dle předem stanoveného splátkového kalendáře až v roce 2011. Navýšení na úrocích přitom pro každého z nich činilo přibližně 1 miliardu korun.

Nové podmínky hovoří o tom, že oba dva operátoři mohou své sítě na 90% území Prahy spustit až 1. 1. 2006, ale zbývající částku za licenci musejí uhradit ve dvou splátkách (v dubnu a srpnu) v příštím roce. Operátoři tak ušetří na úrocích několik set milionů korun, ale budou muset celý licenční poplatek uhradit již příští rok. Původní výše byla 3,535 miliardy Kč u Eurotelu a 3,861 miliardy Kč u T-Mobilu. Pro každého z nich to tedy znamená náhlou (i když tak trochu plánovanou) investici převyšující 2 miliardy korun. Ve finále tak oba operátoři za UMTS zaplatí téměř 4 miliardy korun, a to jen za licence a dříve než na UMTS vydělají jediný haléř. Licence přitom oběma operátorům vyprší ke 13. 12. 2021

Co na to vláda

Pohled ze strany vlády je jednoznačný – v příštím roce má hospodařit s rekordním schodkem státního rozpočtu, a tak je pro ni lepší mít 4,856 miliardy v hrsti než 6 miliard rozložených v následujících 8 rozpočtech (obzvláště při 4letém volebním období). Z hlediska kumulace státního dluhu je to dokonce i rozumné. Těch 4,856 miliardy bude mít v příštím roce pravděpodobně větší hodnotu než těch cca. 700 milionů, které by stát od operátorů získával v každé roční splátce.

Co na to operátoři

Pohled ze strany operátorů je již o poznání komplikovanější. UMTS je po technické stránce teprve v plenkách a je jasné, že trpí ještě jistými dětskými nemocemi, nehledě na to, že světový trh příliš nehýří telefony pro GSM/UMTS. Síťová technologie a ostatně i mobilní terminály jsou v současné době dražší a umějí toho méně než tomu bude za rok. Na druhou stranu se operátorům zkrátí doba trvání licence o další rok, což znamená, že čtvrtinu peněz za licenci v podstatě vyhodí z okna. Aby toho nebylo málo, tak se jim ještě také prodlouží (pokud UMTS spustí až k 1. 1. 2006) doba návratnosti proinvestovaných finančních prostředků. Operátoři tak budou muset UMTS plně zafinancovat z výnosů, které jim přináší síť GSM, což sice na první pohled nevypadá nijak problematicky, ale z ekonomického hlediska je to jako hrát ruletu.

Otázka zní, kdo z našich dvou potenciálních UMTS operátorů bude mít při této "hře" lepší pozici. T-Mobile bude těžit ze zkušeností svých sesterských sítí, které UMTS spustí již v příštím roce. Eurotel se bude muset spolehnout na své vlastní zdroje informací a vlastní výzkum, který si ovšem díky lepšímu finančnímu postavení může dovolit.

Co na to uživatelé

Postoj českých uživatelů je snad to jediné, co by se dalo označit za jednoznačně. Většina z nich UMTS nepotřebuje a tudíž je jim v zásadě jedno, jestli UMTS síť na 90% Prahy bude spuštěna v roce 2005, 2006 a nebo třeba 2020. UMTS totiž nedodržuje jedno z klíčových pravidel marketingu, že firma má své portfolio výrobků a služeb upravovat podle spotřebitelské poptávky, nikoli upravovat spotřebitelskou poptávku podle své aktuální nabídky.

S trochou nadsázky lze totiž říci, že UMTS nám nabídne jen videotelefonování a o něco rychlejší přístup na internet (pokud tedy nepřijde EDGE), což má smysl pro pár tisíc až desítek tisíc uživatelů, jež se rozdělí mezi dva operátory a asi jen těžko v dohledné době zaplatí oněch několik proinvestovaných miliard.

Co bude dál?

Vláda dostane své peníze v době, kdy je potřebuje. Operátoři si na chvíli oddechnou a budou mít čas na to vymyslet, jak vlastně prodat UMTS svým zákazníkům. A zákazníci? Ti budou muset být bombardování spoustou letáků, billboardů a reklamních spotů, které jim vysvětlí, že jsou příliš sexy pro GSM a že potřebují UMTS.

Témata článku: Operátoři, Ostatní, Síťová technologie, UMTS