Operátoři: UMTS se odkládá

Diskuze čtenářů k článku

M.Novak  |  08. 12. 2003 19:27

Zajímalo by mne, kam se poděl článek odkazovaný z RSS systému, který měl zajmavý název a jehož perex vypadat konečně na trochu úderné novinařiny:

http://www.mobilmania.cz/Operatori/AR.asp?ARI=106036
UMTS v ČR aneb ruka ruku myje
Nejzazší termín pro spuštění UMTS v ČR se o rok odsouvá výměnou za to, že vláda dostane od operátorů méně peněz ale rychleji. Je to ale dobře? A pokud ano, pak pro koho ? pro operátory, pro vládu a nebo pro uživatele?

Slibný nadpis a perex, ale neexistující článek. Škoda...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  08. 12. 2003 19:31

Je to stejný článek, ke kterému právě diskutujeme. V administraci se omylem objevil dřív než měl vyjít, navíc tehdy neprošel editací, proto ten jiný nadpis a trochu změněný perex.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Markéta  |  08. 12. 2003 18:34

Původní podmínky hovořili (2. odstavec)

Udělejte s tím něco, pane Zikmunde . Předem díky. M. A.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PURE  |  08. 12. 2003 06:55

Myslim,ze u nas ma vetsi sanci na uspech EDGE,protoze nebude jen na 90% Prahy,ale muze byt v podstate vsude kde ma dany operator pokryti a ty rychlosti na data co nabizi,tak bohate staci.A videotelefonovani?No .... co na to rict,k cemu to je???A naklady oeratora na zavedeni EDGE do cele sve site jsou tak ctvrtinu castky co vysolil jen za licenci.Takze pokud treba Oskar do roku nabidne EDGE,tak vymete dvom zbylim opum tezce rybnik

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan  |  08. 12. 2003 10:24

Oskar nepotřebuje vypalovat rybník zavedením EDGE. Uplně stačí, když ve zdraví vydrží další rok.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Johny  |  08. 12. 2003 11:32

...tak tak, a když k tomu udělá "nějaké malé" zlevněníčko, tak to stačí....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mirek77  |  08. 12. 2003 11:52

No jo, timto vyrokem se tu ohani nekteri jedinci jiz od pocatku Oskara a jak vidno, tak uplne zbytecne... jen aby neco napsali a pritom si mysli, jak jsou strasne zajimavi...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  08. 12. 2003 12:46

A proč by mu tedy SIEMENS stavěl několik testovacích BTS s podporou EDGE ? Oskar určitě uvažuje také o EDGE..... 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PURE  |  08. 12. 2003 13:34

Tak to je moc dobra zprava,uz aby to bylo a pak bude mazec.Jen to musi stihnout jako prvni u nas a mit to za rozumnou cenu a pak se uvidi jak dopadne slavne 3G ktere by bylo beztak jen pro pepiky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  08. 12. 2003 14:57

No, upřímně kombinace Siemens sítě a cokoliv na paketové bázi není zrovna nejlepší

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PURE  |  08. 12. 2003 13:36

A proc by OSKAR nemel prezit dalsi rok????Vzdyt je na tom dobre,jak vidno z poslednich vysledku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivan  |  08. 12. 2003 05:49

"UMTS totiž nedodržuje jedno z klíčových pravidel marketingu, že firma má své portfolio výrobků a služeb upravovat podle spotřebitelské poptávky, nikoli upravovat spotřebitelskou poptávku podle své aktuální nabídky." - to doufám autor nemyslí vážně - pravidlem marketingu je přece naopak vyvolal potřebu po něčem, o čem potencionální zákazník dosud neměl ani ponětí a co snad ani moc nepotřebuje - v mobilních telefonech lze snadno nalézt příklady - MMS, polyfonní vyzvánění, barevné displeje....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Votruba  |  08. 12. 2003 06:33

Já myslím, že právě prvotním úkolem je uspokojovat spotřebitelskou poptávku. Otázkou je, jak marketing budeme chápat. Jestli jako dojnou krávu již vymyšlených věcí (první případ), nebo kreativní složku plnou "nových", "nepřekonatelných" a "neodolatelných" věcí (druhý případ).

Autor ale určitě nic nesmyslného nenapsal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  08. 12. 2003 07:37

Doporučoval bych si nejprve přečíst některou z učebnic marketingu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
inteligent  |  08. 12. 2003 08:59

Možná byste měl sám zkusit třeba P.Kotlera a ne se tady ohánět citacemi z přírůček typu "Jak se stát odborníkem v marketingu za 15minut".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  08. 12. 2003 14:55

Cituji doc. Ing. Vávru, CSc. z VŠE a zároveň také učebnici pro studenty předmětu Základy marketingu na VŠE, kterou vytvořil kolektiv autorů z VŠE včetně prof. Ing. Eduarda Stehlíka, CSc. A jaký je Váš zdroj, smím-li se ptát?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
inteligent  |  09. 12. 2003 07:59

Pokud neznáte "Marketing management" Philipa Kotlera, tak potom není co dodat. Aha, já zapomněl, u nás to vyšlo u GRADA. A od konkurence asi nenakupujete, takže sorry.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  09. 12. 2003 23:49

Marketing management je poměrně kniha, kterou navíc překládali výše zmínění autoři. Tato kniha se ale do značné míry opírá o paradygmata managementu. Nicméně, nevzpomínám si, že by tam byl marketing definovaný přesně opačně než v ostatních učebnicích a odborných knihách o marketingu. Předpokládám tedy vycházíte s přesné citace, kterou nebude problém do diskuse přepsat...

Také bych ovšem předpokládal, že máte vysokoškolský titul profesora, když zde tak za svěceně hovoříte o tom, že výše uvedený profesor na VŠE tomu vůbec nerozumí a že je to přesně obráceně než on a docenti na VŠE vyučují. Máte něco konkrétního, co Vás tedy vede k domněnce, že jsou to všechno pitomci, kteří učí nesmysly?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
inteligent  |  10. 12. 2003 11:09

Velmi vtipné. Já jen doporučil vám, ať si tu knihu přečtete. S názorem Ivana (člověka kterému jste doporučil přečíst nějaké učebnice) mmch nesouhlasím, já si nemyslím že by existovalo "klíčové pravidlo" marketingu ve znění vašem nebo jeho (tj. opačném). A Kotler není nikdo jiný než zakladatel marketingu. Z jeho knihy vychází všichni kvalitní profesoři, tedy předpokládám že i ti z VŠE. A nikdy jsem neřekl, že snad učí nesmysly. Otázka je, ve kterém předmětu/učebnici jste se dostal k "klíčovým pravidlům" marketingu. Neznám názvy jednotlivých předmětů na VŠE, mohl to být M.mix, M.Výzkum nebo snad Marketing (obecný úvod pro začátečníky). Opravdu vám jmenovali "klíčová pravidla" marketingu a mezi nimi "Firma má své portfolio výrobků a služeb upravovat podle spotřebitelské poptávky, nikoli upravovat spotřebitelskou poptávku podle své aktuální nabídky"? Protože tohle pravidlo platí, jenomže to není "klíčové pravidlo" marketingu. Koneckonců hlavně ho znáte, není podstatné kam si ho zařazujete.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  10. 12. 2003 15:59

Ono onzaceni zminovane teze za klicove pravidlo marketingu nebylo mysleno jako: "Prvni veta termodynamicka zni: ..." Nicmene si stojim za tim, ze puvodnim a nejzakladnejsim smyslem marketingu by melo byt vytvareni nabidky na zaklade poptavky (ostatne od toho mame take marketingovy vyzkum...).

Uvedl bych zde priklad, na kterem vyse zminovanou tezi vysvetloval doc. Vavra. Predstavte si, ze mate s sebou 100 USD a jste tyden na pousti bez jidla, bez piti, proste bez niceho a najednou dolezete k nejakemu osamocenemu arabskemu obchodnikovi uprostred pouste v nejake chatrci. Co Vam v tu chvili ten obchodnik proda spis? Litr a pul vody za 100 USD a nebo Rolexky za specialni, opravdu vyhodnou cenu 100 USD. Myslim, ze zde nebude sporu, ze si koupite radeji predrazenou vodu nez extra vyhodne hodinky... Ma tedy smysl snazit se mu ale takove hodinky v tu chvili za 100 USD prodat, kdyz ve skutecnosti zakaznik potrebuje neco uplne jineho?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
redwasp  |  11. 12. 2003 00:06

To jestli se ma nabidka kopirovat poptavku nebo jestli ma poptavku vytvaret je zakladni otazkou marketingu, alespon tak to ucili nas a ja s tim souhlasim. Myslim ze co se technologii tyce je jednoznacne potreba poptavku spise vytvaret. Priklad z pouste je zde absolutne mimo misu, at nad tim premyslim jak chci tak nemuzu najit zadnou souvislost s touto otazkou. Kdyz se podivate do historie:
- SMS - operatori vytvari poptavku (uspesne, i kdyz nikdo nevi proc by mel posilat tak kratke zpravy a slozite je klepat na mobil)
- WAP - operatori vytvari poptavku (neuspesne)
- MMS - operatori vytvari poptavku (uspesne)
Jedinym prikladem ktery si uvedomuji kdy jke tomu naopak je GPRS a pripojeni na internet, ale to je do jiste miry zpusobeno nevyzralosti trhu diky monopolu CTc...
-

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  11. 12. 2003 20:45

No, upřímně, spíš ty Vaše příklady jsou mimo mísu.

SMS - byly vytvořeny jen jako doplňková služba, která by dokázala využít volnou přenosovou kapacitu. Původní tvůrci si rozhodně od SMS neslibovali takové příjmy a ani nepředpokládali tak masivní využití. V USA se ale SMS třeba vůbec nechytly. Zde to každopádně s marketingem nemá nic moc společného. Lidé to začali pozvolna využívat sami. Marketingová komunikace se u GSM zaměřovala na vysokou kvalitu zvuku a číslo spjaté se SIM kartou a nikoliv přístrojem.

WAP - marketing se snažil vytvořit něco, po čem nebyla poptávka a podle toho to dopadlo. Oproti tomu u i-mode v Japonsku bylo vytvořeno něco na základě poptávky a také to podle toho dopadlo.

MMS - zatím silně neúspěšné - rok po uvedení na trh se ještě ani zdaleka nevrátily investované prostředky, což je automaticky řadí mezi ty méně úspěšné. Navíc MMS využívá jen zlomek uživatelů z těch, kteří je využívat mohou. Typický příklad toho, jak je těžké vnutit uživatelům to, co nechtějí. Kdyby to chtěli, tak už u nás MMS používá nejméně 5 milionů lidí... MMS chtěla ale jen úzká skupinka lidí, která je otevřená novým technologiím a která by používala i cokoliv jiného nového.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
inteligent  |  11. 12. 2003 09:05

Ano, podobné příklady slýchávám často. Ale kolikrát za život se ocitnete v podobné mezní situaci? Marketing je produkt vyspělé, bohaté společnosti a je jednoduché si domyslet proč. Jak moc ho uplatníte na Sahaře nebo třeba mezi domorodci v Oceánii je myslím jasné.

Tak či tak, mohl bych zde napsat mnoho o rozdílech mezi marketingem vyučovaným na školách (resp. popsaným v literatuře) a praxí. Ale raději již tuhle diskusi pomalu uzavřu. Zapřemýšlel jste si pořádně, viďte? A o tom to je. :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jan faltys  |  08. 12. 2003 11:50

mohl by mi nekdo vysvetlit rozdil mezi temito sitemi, popr datove prenosy atd....diky moc

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrik Chrz  |  08. 12. 2003 14:46

Jednak ve frekvenci, GSM pracují na 900 a 1800 Mhz (u nás, v zahraničí někdy i na 800 a 1900 Mhz), UMTS kolem 2 GHz. Což s sebou nese i menší dosah jednotlivých buněk. Bude tedy potřeba víc buněk a určitě bude mnohem víc míst, kde bude UMTS nedostupné - proto tady mají šanci jenom kombinované telefony GSM/UMTS, protože jenom s UMTS by se člověk velmi často nedovolal.

Také v rychlosti, u UMTS je to 64 kb/s spojitě, nebo 2 mb/s paketově u GSM je to mnohem méně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jeňýk Pupík  |  09. 12. 2003 13:35

Hmmm hmmm, a není náhodou 1900 MHz 1,9 GHz ? Tak to mi moc jako rozdíl od 2 GHz nepřipadá

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrik Chrz  |  09. 12. 2003 21:07

Jo jasně. Jenže alespoň v Evropě nepracují GSM sítě pouze na 1800 MHz. Ve městech se využívá vyšší kapacity 1800 MHz a mimo město zase většího dostahu 900 MHz. Tuhle výhodu UMTS prostě nemá. A proto musí koexistovat s GSM.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  08. 12. 2003 10:45

pravidlem marketingu je přece naopak vyvolal potřebu po něčem, o čem potencionální zákazník dosud neměl ani ponětí a co snad ani moc nepotřebuje - v mobilních telefonech lze snadno nalézt příklady - MMS, polyfonní vyzvánění, barevné displeje....

Ne, nemáte pravdu. Vyvolat umělou poptávku je méně efektivní než najít něco, co uživatelé opravdu vyžadují. Propagace je jen jednou z částí, kterými se marketing zabývá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivan  |  08. 12. 2003 17:07

Pokud byste měl pravdu tak by svět mobilní technologie vypadal jinak. Ale máme tu spoustu věcí a technologií , které (skoro) nikdo nepotřebuje, naopak věci které jsou vyžadovány a jež jsou výrobně a technologicky dostupné, ale nejspíš z různých důvodů nejsou pro výrobce a poskytovatele výhodné, k dispozici nejsou (odolné telefony takřka zmizely z trhu, na trhu takřka nejsou mobily pro starší lidi, stále a stále jsou na trh uvaděny i dost drahé mobily s nekvalitními displeji, bez Javy, IrDa a BT).
To by mně zajímalo, kdo vyžadoval mobilní telefony, dig. foťáky, MMS v době, kdy o těchto věcech nikdo nevěděl a na něž jen málokoho napadlo....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  08. 12. 2003 17:14

To, že nějakou věc nepotřebujete vy, přece neznamená, že to nepotřebuje nebo nechce využívat někdo jiný. Firma s dobrým marketingem se navíc nedívá jen do současnosti, ale zkoumá, po čem bude poptávka v budoucnu - v době, kdy o MMS nebo digitálních fotoaparátech v mobilu nikdo neslyšel, bylo nutné zjistit, jestli o tuto službu budou mít uživatelé zájem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
M.Novak  |  08. 12. 2003 19:19

Pane Lutonský, řekně te mi kdo chtěl nekvalitní foto v mobilu, když může mít mnohem kvalitnější foto extra (minimálně optikou a dnes už zamozřejmě i rozlišením lepší)
A není problém synchronizovat obě zařízení přes BT (IR je na to příliš pomalé).

MMS jsou kapitola sama pro sebe - bohužel operátoři nejsou ochotni připustit, že by měli radikálně snížit cenu SMS a dát tak prostor pro MMS za nižší ceny. Stejně když přepočtete datový objem SMS a také MMS a srovnáte s cenou za přenesený kB u GPRS, tak SMS i MMS jsou přeražené natolik, že je mohou používat buď jen puberťáci s velkým kapesným a nebo pár lidí, kterým cena nevadí (ovšem ti mají peníze na pořízení lepšího vybavení a kdyžtak si vezmou GPRS paušál a taky platí méně)...

Vaším oponentem zmíněné telefony ODOLNÉ (škoda, že třeba Siemens zrušil odolnost u M řady) a také JEDNODUCHÉ (pro dědečky a babičky) jsou také lapsus výrobců - jenže ti už dnes také nejsou tak nezávislí a spíše vyrábí to, co jim nadiktuje operátor (stejně jako případ blokování nahrávání Javy přes IRDA nebo BT či kabel u levnějších modelů, aby to šlo jen přes předražený WAP, na kterém si nahrabe operátor)...

Nemluvě třeba o zcestném kroku operátorů blokovat telefony na jednu síť - jediné, čeho dosáhli, byly fantastické zisky (nezdaněné) všech možných odblokovávačů...

A tak by šlo pokračovat dál a dál... Bohužel monopoly a velké molochy nezajímá, co lidé opravdu chtějí, neb oni sami nejlépe vědí, co je pro lidi nejlepší (skoro by se mi chtělo citovat p.Hájka, že T-MO nezavede GPRS paušál, neboť ho uživatelé přece nechtějí - a jak rychle to museli přehodnotit, když jim utíkaly tuny lidí k ET jen kvůli DN)...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  08. 12. 2003 19:29

Kdo by chtěl levný papírový fotoaparát na jedno použítí, když může mít poměrně kvalitní kompakt? Kdo by chtěl levný digitál, když stačí připlatit pár tisíc a má značkový výrobek s nepoměrně vyšší kvalitou? Je to divné, ale papírových fotoaparátů se prodá víc než kompaktů. Proč? Protože marketing zjistil, že uživatelé budou mít o tyto produkty zájem.

Digitální fotoaparát v mobilu kromě toho nelze přímo srovnávat s digitálním fotoaparátem - každé zařízení slouží trochu k něčemu jinému. Digitálem nepošlu MMS, fotomobilem zase nebudu dělat fotky na dovolené.

MMS jsou tady první rok. Co víte, třeba se operátorům při nastavených cenách vyplácejí. A kdo ví, kam se jejich využívání posune za rok, dva nebo tři.

Odolné telefony: jistě, najdeme cílovou skupinu. Ale je tak velká, aby se výrobcům vyplatilo dělat tento typ mobilů? Odešel od něj Siemens, Nokia i Sony Ericsson - zřejmě se jim to nevyplatilo, marketingový odhad byl špatný.

Tím samozřejmě netvrdím, že vše, co marketing zjistí a vymyslí, je správné. Jeho hlavním cílem je ale opravdu zkoumat, o co by uživatelé měli zájem - ne jim to pouze násilně cpát v reklamách.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
M.Novak  |  09. 12. 2003 00:40

No nesrovnával bych zájem o "papírové" fotoaparáty u přitroublých Američanů, ti jsou marketingem tak zblblí, že jako stádo skočí na všechno, co jim vychytralý marketing předhodí...

A co se MMS u nás týče, tak nastaveno na "dojnou krávu" a uživatelé jsou ti volové, co se nechají obírat jen aby byli "in". No, když to bude takhle pokračovat, skončí možná MMSky jako předražený W@P (taky zašel ne úbytě, byť měl slibné vyhlídky). Otázkou jen je, zda si již i nás marketing neochočil na tupé stádo (ale stejně poslední de-reformy v tomhle Špidlistánu seberou lidem příliš peněz, než aby se bavili s MMSkami za přemrštěnou cenu a ještě s přirážkou extra vyššího DPH

Ale uvidím, co příští rok přinese...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  09. 12. 2003 16:02

No nesrovnával bych zájem o "papírové" fotoaparáty u přitroublých Američanů, ti jsou marketingem tak zblblí, že jako stádo skočí na všechno, co jim vychytralý marketing předhodí...

Často mám pocit, jako by někteří přistupovali k novým věcem zásadně s averzí: "Mě nedostanou, ať si dělají co chtějí".

V případě papírových fotoaparátů to taky bylo jinak. Marketing výrobců kdysi zjistil, že na trhu by byl zájem o jednorázové fotoaparáty, v nichž se dofotí film a celé se odevzdají ke zpracování. Ten zájem tam byl, bez něj by do toho žádný výrobce nešel - nikdo by nespoléhal na to, že vzbudí poptávku jen prostřednictvím propagace. Ta ji samozřejmě dokáže vhodně podpořit, základem je ale najít nezaplněné místo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor