Operátoři vědí, jestli poctivě platíte jiným firmám a bankám

Kdo nezaplatí tři účty za mobilní telefon, skončí na tři roky v seznamu dlužníků a může mít problém získat úvěr, koupit si na leasing automobil nebo vybavení bytu na splátky. Operátoři jsou nově členy sdružení bank a splátkových prodejců. Co to pro uživatele mobilu znamená?
Operátoři vědí, jestli poctivě platíte jiným firmám a bankám
Jak se české domácnosti neustále zadlužují, stalo se nezbytností, aby se firmy začaly bránit proti potencionálním nesolventním klientům. Ti jsou samozřejmě rizikoví a společnosti pak zbytečně vydávají prostředky na likvidaci vzniklých finančních škod za neplatiče. Tyto škody pak samozřejmě musí zaplatit ostatní zákazníci.

Stejná úskalí čekají i na mobilní operátory. V současnosti mají Eurotel, T-Mobile a Oskar Vodafone dohromady přibližně tři miliony čtyři sta tisíc zákazníků, kteří hradí výdaje za telefon vždy podle měsíčního vyúčtování. I z nemalého procenta neplatičů se tak stane početná skupina osob, potažmo nemalé dlužené částky.

Takhle to dál nejde

Operátoři se rozhodli chránit a začali hledat vhodný registr, do kterého by se připojili. V úvahu připadaly dvě společnosti. Jednak to bylo sdružení Solus, tedy „Sdružení na ochranu leasingů a úvěrů spotřebitelů“. Existuje šest let a je to smíšený registr, který sdružuje banky, leasingové firmy a společnosti, které se zabývají splátkovým prodejem. Solus vznikl v létě 1999 a od února minulého roku funguje jeho on-line databáze.

Druhým hráčem, který by rád přizval operátory do svého systému, byla společnost Czech Credit Bureau, která provozuje konkurenční nebankovní registr. Do něj se má na přelomu tohoto a dalšího roku připojit i nemálo leasingových firem a společností nabízejících splátkový prodej.

Začátkem října padlo definitivní rozhodnutí a mobilní operátoři si vybrali Solus. Současně s nimi k tomuto registru přistoupila i eBanka. Členy sdružení jsou tak nyní Beneficial Finance, CCB Finance, CCS Česká společnost pro platební karty, Cetelem ČR, Český triangl, Cofidis, eBanka, Eurotel, Essox, Home Credit Finance, HVB Bank, Oskar Mobil, Profireal, Raiffeisenbank, T-Mobile a VB Leasing.

Mám se bát?

To myslím není třeba. „Negativní registr“ není tvořen tak, aby naháněl strach poctivě platícím zákazníkům. „Do registru budou zařazeny informace pouze o klientech, kteří neplatí své závazky opakovaně po dlouhou dobu. Ojedinělé opomenutí úhrady faktury či drobné zpoždění platby nebude znamenat zařazení klienta do databáze,“ říká k tomu Aleš Janků z Asociace provozovatelů mobilních sítí.

V praxi to vypadá tak, že si všichni členové sdružení mohou vyměňovat informace týkající se platební morálky společného klienta. Tedy i tehdy, když například do autosalonu přijde nový zákazník a bude chtít vybraný vůz financovat přes leasing. Pracovník leasingové společnosti se podívá zpětně na bilanci jeho plateb. Třeba u banky, která vede zákazníkovi účet.

Na seznamu dlužníků se objeví pouze ti zákazníci, kteří nezaplatí tři faktury po sobě, nebo budou s jedinou platbou v prodlení déle než devadesát dnů. Taková pravidla platí pro stávající zákazníky.

Ti noví mají o něco krutější podmínky, jejich lhůta pro vyrovnání nesplaceného trvá pouze dva měsíce. Kdo bude do registru zapsán, zůstane tam po dlouhá tři léta. Jakmile dluh splatí, nebude sice vymazán, pochopitelně však bude brán zřetel na to, že jde o hříšníka „napraveného“. Kdo měl nějaké resty v minulosti, nemusí malovat čerta na zeď, začíná se nanovo. Všichni s „čistým rejstříkem“.

Pozitivní právní úprava se postarala o to, že do registru budou moci členové Solus nahlížet vždy až po souhlasu klienta. Ten musí být vyžadován i při každém dalším ověřování. Pokud ale klient odmítne, nemusí mu být při vyřizování požadované služby vyhověno. Naopak na ty, kteří se za svou platební minulost nestydí a mají ji v pořádku, čekají výhody – nižší poplatky, vstřícnější podmínky.

Nemusí o mně každý vědět vše

Všichni tři provozovatelé mobilních sítí zakomponují automatický souhlas se zařazením do registru a s náhledy do něj v případě potřeby do nových smluvních podmínek. Eurotel a T-Mobile už to udělali a jejich nové podmínky platí od 1. září, Oskar Vodafone je chystá na první listopadový den.

Souhlas platí automaticky pro všechny současné zákazníky, je však možné jej písemně odvolat. Operátoři za to nebudou uživatele nikterak trestat, nedosáhnou však na některé z výhod, třeba nižší zálohy na volání z ciziny nebo lákavé dotované telefony.

Aleš Janků k tomu dále říká: „Spolupráce mobilních operátorů se sdružením Solus přinese klientům jasný benefit. Prostředky, které díky zkvalitnění informací o klientech operátoři ušetří, umožní nadále rozvíjet kvalitu a portfolio mobilních služeb na českém trhu.“ Spíše ale půjde o zmiňované menší výhody než o zkvalitnění služeb. To se bude dále vyvíjet nezávisle.

Snad dostatečně je ošetřeno i zabezpečení informací o zapsaných osobách; veškeré zanesené údaje jsou chráněny. Všechny jsou šifrovány a firma, která je spravuje, nemá k šifrám klíč. Lidé, kteří klíč mají, nepřicházejí s daty do styku.

Témata článku: Ostatní, A/B, Triangl, Drobné zpoždění, Právní úprava, První list