Operátoři: zlaté časy skončily, začal boj o zákazníka

Oskar ohlásil svoje pololetní výsledky a s nimi i počet zákazníků za první pololetí - je tedy možné udělat sumář, kolik je mobilních uživatelů a jakým tempem jejich počet roste. Čísla jsou to velmi zajímavá.
Operátoři: zlaté časy skončily, začal boj o zákazníka

Nejprve surová čísla: Eurotel měl na konci prvního pololetí tohoto roku 3 566 857 zákazníků, T-Mobile 3 149 714 a Oskar 1 071 300. Abyste měli představu, podívejte se do grafu, jak rostl počet zákazníků všech našich operátorů od začátku roku 2001. Křivky jsou poměrně vyrovnané, absolutně vzrostl nejvíce Eurotel, relativně Oskar.

Klepněte pro větší obrázek

Na následujícím grafu vidíte, kolik zákazníků získal ten který operátor za daná čtvrtletí. Nejvíce je patrný růst na konci loňského roku ve čtvrtém kvartálu, za který mohou Vánoce. T-Mobile a Eurotel získali prakticky stejný počet dušiček, Oskar pak polovinu. V grafu je perfektně vidět, že první i druhé čtvrtletí tohoto roku už bylo slabší než stejné období loňského roku. Stejně tak je patrný prudký pokles ve druhém čtvrtletí oproti prvnímu.

Klepněte pro větší obrázek

Tento graf ukazuje procentuální nárůst zákazníků operátorů za dané čtvrtletí. Protože absolutní počty rostou, je jasné, že relativní budou klesat. Nejvýraznější je pokles Oskara, který začínal s nejmenším počtem zákazníků.

Klepněte pro větší obrázek

Ačkoliv se na první pohled zdá, že se na tomto grafu nic nemění, jsou zde patrné drobné nuance - podíl jednotlivých operátorů na trhu se pomalu měnít ve prospěch Oskara; nejvíce klesá Eurotel. To je patrní zvlášť z dalšího grafu, kde vidíte změny jednotlivých podílů.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Poslední graf už jen ukazuje růst celkového počtu zákazníků v Česku. Je patrný jasný trend snižování přírůstků, který je dán zahlcením trhu.

Klepněte pro větší obrázek

Z grafů vyplývá jediné: český mobilní trh je nasycen a dosahuje téměř 80procentní penetrace; samozřejmě že udáváná čísla nejsou zákazníci, ale počty aktivních karet SIM. Pravý počet zákazníků se jen velmi těžko odhadnout. Na každý pád už na trhu není tolik místa pro nové aktivace, kdo mobil potřeboval nebo chtěl, ten jej už má. Ze signálů, které máme, víme, že operátoři tímto stavem nejsou překvapeni a očekávali jej. Proto se všichni začínají orientovat na stávající zákazníky, které je potřeba nejen udržet, ale hlavně z nich dostat maximum - cílem je zvýšit ARPU, tedy výtěžnost z jednoho zákazníka. Ovečky jsou pochytány, nyní nastal čas stříhat vlnu.

Tip: stáhněte si grafy v Excelu i se zdrojovými daty.

Témata článku: Operátoři, Vodafone, O2, T-Mobile

Určitě si přečtěte

O2 v říjnu: iPhone 8, Xperia XZ1 Compact a tajné tisícové slevy [ceník]

O2 v říjnu: iPhone 8, Xperia XZ1 Compact a tajné tisícové slevy [ceník]

** Nový iPhone 8 srazil ceny starších modelů zhruba o 4 000 Kč ** Další podzimní novinkou je nejmenší superphone Sony Xperia XZ1 Compact ** Nepřehlédněte slevy s programem Extra výhod, třeba na Nokie 3 a 5

16.  10.  2017 | Pospíšil Aleš | 1

Vodafone rozsekal internet. Dílky jsou neomezené, první dva stojí po 99 Kč

Vodafone rozsekal internet. Dílky jsou neomezené, první dva stojí po 99 Kč

** Vodafone hlásá revoluci, ale jednoduché to mít nebude ** Pass jsou příplatkové balíčky pro sociální sítě, chatovací aplikace, hudbu a video ** Uživatelé budou zmatení, který provoz se kam počítá

5.  10.  2017 | Kůžel Filip, Posejpal Jan | 81

V říjnu se u Vodafonu urodilo: iPhone 8, nebo nejmenší superphone Xperia XZ1 Compact

V říjnu se u Vodafonu urodilo: iPhone 8, nebo nejmenší superphone Xperia XZ1 Compact

** Nový iPhone 8 startuje na ceně 20 977 Kč, starší modely padly o tisíce ** Další podzimní novinkou je Xperia XZ1 od Sony včetně verze Compact ** Ostatní modely šly s cenou dolů až o tisícovku, třeba Huawei P9 lite

3.  10.  2017 | Pospíšil Aleš | 5