Opravdu Nokia uráží ženy?

Možná jste už viděli billboard společnosti Celadon Group propagující handsfree, kde nakreslený muž za volantem drží nakreslená prsa nakreslené dívky. Ačkoliv se Nokia od celé věci distancovala, článek v týdeníku Respekt Nokii obviňuje z urážení žen.
Opravdu Nokia uráží ženy?
Možná jste už viděli billboard společnosti Celadon Group propagující handsfree, kde nakreslený muž za volantem drží nakreslená prsa nakreslené sličné dívky. Tato reklama pobouřila české ženské spolky, a ty podaly na společnost Celadon Group stížnost Radě pro reklamu.

Jenomže nic není tak černé a bílé. Zatímco na Internetu celá aférka už celkem odezněla, ve včerejším Respektu se objevil článek s podtitulkem „Firma Nokia uráží ženy.“ Přitom zadavatelem reklamy je společnost Celadon Group, která Nokii nereprezentuje, je jen autorizovaným distributorem jejích výrobků. Logo Nokia na reklamě přece neznamená, že reklamu zadával přímo zástupce výrobce mobilních telefonů.

Zatímco český Internet tuto skutečnost chápe docela dobře, autorka článku si celou věc vyložila po svém. Není mi jasné, proč má článek takový podtitul, když jej o kousek dál citace tiskového mluvčího Nokie, Petra Hoška, jasně vyvrací: „Ta reklama není naše věc. Je pod ní sice naše logo, ale to už patří k právům našich autorizovaných dealerů. Já mohu říct jen to, že Nokia by takovou reklamu nikdy neschválila. Naše spoty jsou usazené, evokují přátelství a lidskost.“ Kategorický podtitul článku je tedy evidentně lživý.

Zajímavý je také názor ženských spolků: tato reklama „snižuje i lidskou důstojnost mužů, neboť je zobrazuje ve společensky již dávno přežité roli agresivního násilníka“. Co kdyby dámy raději hovořily jen za sebe? Nejsem si nijak vědom toho, že by tato reklama snižovala moji důstojnost. Souhlasím s názorem Jany Šipolchové, mluvčí firmy Celadon Group: „Reklama musí vždy zaujmout“ . Sama se také necítí být reklamou nijak pohoršena: „Třeba ta žena křičí: hurá, on má volné ruce!“

Tak to ovšem necítí Marcela Linková z pražského sociologického ústavu: „Tato reklama propaguje násilí a strach. Žena na obrázku má zvednuté ruce, evidentně vystrašený výraz ve tváři a nemůže ze situace uniknout.“

Ať už je pravda na straně kohokoli (o tom ostatně rozhodne Rada pro reklamu), článek v Respektu je přinejmenším zavádějící. Podle Petra Hoška z Nokie jsou jeho citace v článku vytrhány z kontextu, radikálně zkresleny nebo zcela vylhány. Nokia se od kampaně zcela jasně distancovala.

Témata článku: Nokia, Ostatní

24 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Honza 17. 7. 2001 19:09:40
    Souhlasim s Lucii a moje zena...
  • brtník 17. 7. 2001 19:09:40
    Co to melou, jakej billboard, to je neco z prahy, co tady do nich, tu sou...
  • JURIO 17. 7. 2001 19:09:40
    Napsalas to sqele, to tu bylo potreba.
    Zas nekdo nema do ceho rypat tak...

komerční sdělení

Komerční sdělení