Optimismus nebo pesimismus? Miliarda prodaných mobilů v roce 2004

I když se dnes hovoří o útlumu trhu s mobilními telefony, přesto jsou odhady do budoucna velmi optimistické. Stále se totiž počítá se zvyšováním počtu zákazníků současných i budoucích operátorů a tím i s rostoucí poptávkou.
Optimismus nebo pesimismus? Miliarda prodaných mobilů v roce 2004

V loňském roce se prodalo po celém světě celkem 412 milionů mobilů, přičemž vedoucí pozici měla Nokia s 128 miliony. Původní odhady byly sice o šest miliony vyšší, ale i tak byl nárůst oproti roku 1999 celkem 45,5 procent. Některé společnosti měly nárůst oproti roku předchozímu vyšší než průměr, např. Nokia 66 procent.

Dvě miliardy volajících

Marketingový specialista na bezdrátový komunikační trh, společnost Intex Management Services, i přes nepříliš optimistický vývoj na trhu s mobily (propouštění, outsourcing, nízké zisky) předpokládá další růst. Podle ní by výrobci měli v letošním roce prodat 520 milionů mobilů, v roce 2004 pak miliardu (nárůst 92 procent oproti roku 2001) a v roce 2006 dokonce 1,36 miliardy mobilů.

Odhady dále hovoří o tom, že v roce 2006 bude na světě celkem 1,79 miliardy uživatelů mobilů. Největší nárůsty budou samozřejmě v oblastech, kde se mobilisté příliš nevyskytují (rozvojové země), resp. v místech, kde je velmi nízká penetrace (málo uživatelů v porovnání s počtem obyvatel daného státu). Nejméně poroste počet uživatelů v Evropě, kde již mnohé země dosahují více než poloviční penetrace a místa pro další růst už není nazbyt.

Výrobci chtějí třetí generaci, operátoři vyčkávají

Časy strmého růstu prodeje, kdy se každý rok zvedly prodeje takřka na dvojnásobek (dříve i vícenásobek), jsou tedy už pryč a optimismus výrobců se začíná rychle vytrácet. Klesají také zisky z jednoho prodaného mobilu, takže se výrobci snaží zefektivňovat výrobu, což v důsledku znamená outsourcing výroby a propouštění zaměstnanců. Pesimismus se také týká rozšiřování nových technologií, což dokazuje velmi pomalý nástup GPRS a ještě větší problém při zavádění UMTS a dalších sítích třetí generace (viz příklad Japonska).

Ačkoliv čísla výše prezentovaná vypadají velmi dobře, výrobci mobilů mají v tvářích chmury a ani vedoucí Nokia už nemůže být pouze optimistická. Rýžování na současném trhu už není možné, proto výrobci čekají na nástup sítí třetí generace jako na smilování. Pro ně to totiž znamená budování nové infrastruktury a nové mobilní telefony. Operátoři zase se zaváděním 3G váhají a snaží se co nejvíce zdržovat - potřebují totiž vydělat co nejvíce na stávajících sítích, aby měli vůbec na zaplacení výstavby a provozování sítí nových.

A to se už dnes vyvíjí sítě čtvrté generace. Skončí to vůbec někdy?

 

Témata článku: Ostatní, Miliarda, Mil, Pes, Mobil