Na tiskové konferenci, kterou jste měli možnost díky MobilManii sledovat online, padlo hodně zajímavých dotazů a názorů k Oskarově nové službě Platby z mobilu. Jaká je budoucnost této služby a co bude umět v nejbližší době?
Oskar dnes spustil velmi zajímavou službu: ovládání svého účtu přímo z mobilu. Můžete si dobíjet kredit na Oskartě, zjišťovat stav svého účtu u paušálu, navyšovat volací zálohu a další. Podrobnosti o této službě najdete v
našem dnešním článku.
Tisková konference M-commerce visions
10:00 Právě začala tisková konference, bohužel jsme uvízli v dopravní zácpě a úvodní prezentaci Maria Melle, výkonného ředitele rozvoje nových služeb Oskara, sleduje jen náš spolupracovník Martin Zikmund.
10:07 Jsme na místě, přišli jsme právě včas na první přednášku Jamese Freemana, ředitele rozvoje služeb. Přednáška se týká trendů v M-commerce. James Freeman prezentuje výhody mobilního obchodování, typické aplikace, vidíme grafy předpokládaných obratů uskutečněných prostřednictím m-commerce ve světě a v České republice.
Z této přednášky připravíme na MobilManii samostatný článek, nebudeme proto popisovat každé slovo Jamese Freemana. Počkáme na prezentaci Oskarovy nové služby, která by podle časového harmonogramu tiskové konference měla začít v 10.50.
10:50 V končící prezentaci Jamese Freemana jsou spíše teoretické závěry první části aplikovány na produkty Oskara. Vidíme například vývoj Oskarovy samoobsluhy, postupný přechod od e-commerce k mobilnímu přístupu, graf znázorňující vývoj mobilních plateb. Oskar stále hledá nové partnery, se kterými by mohl svoje služby v m-komerci rozvíjet.
10:53 Tisková konference má stejně jako my mírné zpoždění. Nyní je přestávka, za deset minut se uvidíme u prezentace nových služeb.
Prezentace Oskarovy nové služby
11:10 Igor Přerovský, tiskový mluvčí Oskara, zahajuje druhou část tiskové konference.
11:12 Vlastimil Nigrin je ředitel divize bankovních služeb v Komerční Bance, která s Oskarem na jeho nové službě spolupracuje. Důvodem spolupráce s Oskarem byl jeho jasný záměr a technologická připravenost. KB chtěla rovněž ukázat, že i bankovní dinosaurus "umí pohnout kostrou".
Prvním krokem ke spolupráci Oskara a Komerční Banky byla síť bankomatů, ve kterých lze dobíjet Oskarty a platit jiné služby. Cílovým stavem by mělo být "všichni se všemi", tj. více operátorů by mělo spolupracovat s více bankami. Komerční banka se domnívá, že velmi brzy se zapojí i další subjekty.
11:16 Petr Boček, produkt manažer Oskara se chystá prezentovat novou službu. V ruce drží mobilní telefon a prezentuje jej jako platební nástroj.
11:18 Zákazník může provést úhradu služeb u Oskara přímo z mobilního telefonu. Lze aktivovat mezinárodní volání a roaming, dozvíte se informace k telefonnímu účtu.
Platby z mobilu: dobití Oskarty, platba faktury, navýšení volací zálohy, platba předem.
Informace o telefonním účtu: jednoduše lze zjistit datum spatnosti poslední faktury, číslo fakury, aktuální zůstatek telefonního účtu, poslední uhrazenou částku a datum poslední úhrady.
11:21 Oskar ve své službě spojuje infrastrukturu mobilních telefonů (aplikace na bázi SIM Toolkitu) plus infrastrukturu bankovních karet.
Jedná se o pilotní provoz, který spočívá v tom, že nejde o masovou službu. Oskarovi jde o to, aby byl první.
11:22 Bezpečnost je zajištěna několikanásobným symetrickým šifrováním pomocí 3DES. Tato metoda je běžně používána v bankovních službách. Pouze subjekty na začátku a konci řetězce jsou schopni přečíst údaje: uživatel a banka. Autentikace uživaele je řešena prostřednictvím karty SIM.
Partnery služby jsou: Komerční Banka (finační zpracování, platební karty), MUZO (bezpečnost, autorizace, vývoj aplikace), Siemens (Oskar MCS systém), Schlumberger (karty SIM).
11:25 Prezentace prakticky ukazuje použití této služby: dobití Oskarty přímo z mobilu, roaming, výpis z účtu, seznam posledních pěti transakcí.
Prostor pro otázky novinářů
Jestli jsem to dobře pochopitl, v tuto chvíli je funkčnost aplikace jen velmi omezená a neumožňuje aktivně pracovat s bankovním účtem jako u jiných operátorů. Nemýlím se?
Jedná se o jiný charakter služby. Jde o něco jiného. Toto je aplikace pro operátora, tam o je aplikace pro banky, to je velký rozdíl. Jde o pilotní projekt, zde nekončíme, vývoj SIM Toolkitu dovedeme až tam, aby naši zákazníci jeho prostřednictvím mohli platit i jinde. Na klasické GSM bankovnictví je ještě čas.
V jakém stavu jsou jednání s dalšími bankami?
Nevyhýbáme se spolupráci s dalšími bankami.
Lze ve vaší verzi SIM Toolkitu další verze aplikace přehrát bez výměny karty?
Kartu je možné vymazat a také přehrát. V budoucnu - hypoteticky - budeme mít více bank a nic nebude bránit tomu, abyste do aplikace vložil jinou banku.
Součet množin uživatelů Oskara a uživatelů KB asi není mnoho. Máte představu, kolik by jich mohlo být?
Jedná se o pilotní projekt, kde nejde o čísla. Může se jednat o tisícovky klientů.
Je možné kontrolovat i hovory - podobně jako u Oskarty na webu?
Tato služba je k dispozici na webu v Oskarově samoobsluze. Z mobilu se vždy lze podívat na aktuální stav.
Proč mezi Oskara a komerční kartu vstupuje MUZO, proč to nelze řešit přímo bez platební karty?
Aby služba byla univerzální, musí v ní být platební karta. Vybudovat konkurenční systém, který je založený na stejné filozofii by stálo hodně úsilí. (odpověď je hodně zkrácena)
Proč to tedy nefunguje s každou platební kartou?
Jedná se o pilotní provoz. Po jeho skončení bude možné pouhým nastavením systému v MUZO systém zprovoznit i pro další platební karty a další banky.
Jak je to s daňovými doklady?
Zavoláte na Oskarlinku, sdělíte údaje a bude vám vystaven doklad.
11:43 Konec tiskové konference