Oskar koupil Phone House: každý zákazník se počítá

Život nezávislých prodejců mobilních telefonů není snadný. Kdo je chytrý, nakupuje mobily na internetu, a kdo chce službu operátora, jde přímo k němu. Prodej obchodního řetězce Phone House Oskarovi proto není příliš překvapivý.
Oskar koupil Phone House: každý zákazník se počítá
Oskar minulý týden ohlásil, že pohltil společnost Phone House – český řetězec, či spíše řetízek dvanácti prodejen s mobilními telefony. Oskar je už začal přebarvovat do svých barev a začne v nich nabízet pouze svoje služby. Dosud, což je poněkud pikantní, prodával Phone House služby pouze druhých dvou operátorů, Oskara nikoli.

Je také možné, že některé nejhorší prodejny Phone House Oskar zavře, nebo případně, že v některých lokacích naopak zavře svou stávající prodejnu a nahradí ji nově získanou. Oskar, který přišel na trh jako poslední, nemá dosud obsazeny tak kvalitní místa jako Eurotel nebo T-Mobile, a v některých místech si dnešní Phone House a Oskarova prodejna doslova vidí do oken.

Je to prosté: nedařilo se

To, že byl Phone House prodán, není příliš překvapivé. Ačkoli cena nebyla ohlášena, domníváme se, že byla velmi nízká. Dovolím si dokonce odhadnout, že se příliš nelišila od hodnoty aktiv společnosti. Poslední vývoj ve firmě signalizoval, že se jí příliš nedaří – podobně jako nejsou příliš úspěšní ani další nezávislí prodejci mobilů.

Phone House (ČR) byl založen v roce 1999 jako pobočka pan-evropského řetězce, který o sobě tvrdí, že je v Evropě v tomto směru největší. Má 1 300 prodejen (!) v deseti evropských zemích. Celoevropsky je Phone House – jméno mateřského holdingu zní Carphone Warehouse – úspěšnou firmou s tržbami 1,8 miliardy liber a ziskem 122 mil., firma roste a zvyšuje profit. Česká pobočka však byla na začátku letošního roku prodána českým majitelům (soukromým osobám, manažerům firmy) a není potřeba dlouze hledat důvod: nebyla na českém trhu úspěšná, rozhodla se jej opustit a byla celkem vděčná za to, že českou pobočku vůbec někdo koupí a zabezpečí její další provoz.

Každá desetikoruna se počítá

Proč je Phone House – či vůbec prodejny zaměřující se pouze na mobily a spol. – jinde v Evropě úspěšný a u nás ne? Prvním důvodem je dobře známá cenová citlivost českých uživatelů: patnáct tisíc za nový mobil znamená pro Čecha zcela jinou investici než třeba pro Švéda. Čeští uživatelé rovněž touží po nových a moderních telefonech – možná i více než uživatelé v západoevropských zemích, protože jsme odjakživa byli „hračičkové“. Český uživatel ale k tomu podnikne všechny možné kroky, aby mobil sehnal co nejlevněji. A Phone House nebyl zdaleka tou nejlevnější prodejnou na trhu. Spíše naopak, snažil se stavět do kategorie „premium“, tomu odpovídaly i ceny. V ČR navíc daleko více než v západoevropských zemích převládá prodej dotovaných telefonů; prodej mobilů na volném trhu je malý (i když stoupá).

Druhým faktorem, který se taky projevuje v úspěšnosti doťáků, je velice silná pozice operátorů směrem k nezávislým prodejcům. Čeští operátoři jsou tak silní, že i když samozřejmě vítají partnery pro prodej svých služeb, nijak na nich nezávisí. Operátoři dávají partnerům jen „líznout“, o zisky se s nimi nijak významně nedělí. Nechceš, nebudeš partnerem – však zákazník ví, kde je T-Mobile, Eurotel nebo Oskar.

Nezávislý prodejce nemůže s prodejnou operátora nikdy držet krok, neboť operátor těží z platby za hovory, nikoli za hardware, a může si klidně dovolit provozovat své prodejny ve ztrátě (pokud by je počítal jen jako „hardwarové prodejce“). Co tak zbývá drobným nezávislým prodejcům je notoricky známé, takže nalití čistého vína nebude pro nikoho žádným šokem: odblokování a second-handy, přičemž se raději neptejme po původu většiny takzvaných bazarových mobilů. Toto ale samozřejmě nemohl evropský řetězec u nás provozovat.

Je dobré si také všimnout prudce rostoucího prodeje mobilů přes internet, který je další ranou do vazu kamenným prodejničkám. Mobily jsou pro prodej přes internet ideálním zbožím: jasně rozpoznatelné a nevariabilní zboží, snadno skladovatelné, snadno zasílatelné a navíc drahé. Mladí lidé, kteří jsou hlavními kupujícími mobilů na volném trhu, se na internetu velmi dobře vyznají. Vědí, že k ušetření pětistovky oproti kamennému obchodu jim stačí na dvou-třech stránkách zadat například „K700“ a je hotovo.

Co se zrovna hodí

Zajímavá je také změna tváře u Oskara. Ten se dříve snažil prezentovat jako „odlehčený“ operátor, který přece nebude budovat (ty drahé!) mramorové obchody jako jeho konkurenti. Nyní je ale vše jinak.

Domnívám se, že je to jen zčásti změna strategie a zčásti stylizace. Oskar při startu zkrátka tyto prodejny neměl a tak se snažil mediálně vymezit vůči svým konkurentům. Tvrdil o jejich výhodě, že to je vlastně nevýhoda. Jakmile ovšem Oskar získal slušné množství zákazníků, pozměnil logicky svoji strategii: je pro něj výhodné jim být nablízku.

Témata článku: Operátoři, Vodafone, Český majitel, Zákaz, Phone, Oskar, Silná pozice

Určitě si přečtěte

Nokia 8 v prosincovém ceníku Vodafonu. „Pětka“ zlevnila pod 5 tisíc

Nokia 8 v prosincovém ceníku Vodafonu. „Pětka“ zlevnila pod 5 tisíc

** Ve zvýhodněné kategorii „pro věrné“ je tento měsíc 13 modelů ** Prosincovou novinkou je nejvybavenější Nokia s „čistým“ Androidem ** Pokud upíšete duši na dvě léta, dostanete slevu 2 000 Kč

4.  12.  2017 | Pospíšil Aleš | 3

Vánoce u operátorů. Kde se dá ušetřit a co nám dají zadarmo

Vánoce u operátorů. Kde se dá ušetřit a co nám dají zadarmo

** T-Mobile dá dva mobily za cenu jednoho (při podpisu smlouvy) ** O2 zlevní mobily (při podpisu smlouvy) ** Vodafone umožní streamovat video zdarma (v té správné aplikaci)

26.  11.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 14

Proč operátoři poškozují mobilní internet? Jejich tematické balíčky matou uživatele

Proč operátoři poškozují mobilní internet? Jejich tematické balíčky matou uživatele

** Operátoři slibují něco nového a fantastického ** Problém je, že to zřejmě odporuje pravidlům ** ...a hlavně to nedává velký smysl pro uživatele

25.  11.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 34

StreamOn a Video Pass: T-Mobile a Vodafone mají průšvih a měli by jej rychle napravit

StreamOn a Video Pass: T-Mobile a Vodafone mají průšvih a měli by jej rychle napravit

** T-Mobile s Vodafonem představili balíčky pro neomezené video ** Ale pozor, reklamy třeba na YouTube, ukrajují ze základního limitu ** Nevědomky tak můžete prosurfovat cenná data a dokupovat další

17.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 39