Oskar koupil Phone House: každý zákazník se počítá

Život nezávislých prodejců mobilních telefonů není snadný. Kdo je chytrý, nakupuje mobily na internetu, a kdo chce službu operátora, jde přímo k němu. Prodej obchodního řetězce Phone House Oskarovi proto není příliš překvapivý.
Oskar koupil Phone House: každý zákazník se počítá
Oskar minulý týden ohlásil, že pohltil společnost Phone House – český řetězec, či spíše řetízek dvanácti prodejen s mobilními telefony. Oskar je už začal přebarvovat do svých barev a začne v nich nabízet pouze svoje služby. Dosud, což je poněkud pikantní, prodával Phone House služby pouze druhých dvou operátorů, Oskara nikoli.

Je také možné, že některé nejhorší prodejny Phone House Oskar zavře, nebo případně, že v některých lokacích naopak zavře svou stávající prodejnu a nahradí ji nově získanou. Oskar, který přišel na trh jako poslední, nemá dosud obsazeny tak kvalitní místa jako Eurotel nebo T-Mobile, a v některých místech si dnešní Phone House a Oskarova prodejna doslova vidí do oken.

Je to prosté: nedařilo se

To, že byl Phone House prodán, není příliš překvapivé. Ačkoli cena nebyla ohlášena, domníváme se, že byla velmi nízká. Dovolím si dokonce odhadnout, že se příliš nelišila od hodnoty aktiv společnosti. Poslední vývoj ve firmě signalizoval, že se jí příliš nedaří – podobně jako nejsou příliš úspěšní ani další nezávislí prodejci mobilů.

Phone House (ČR) byl založen v roce 1999 jako pobočka pan-evropského řetězce, který o sobě tvrdí, že je v Evropě v tomto směru největší. Má 1 300 prodejen (!) v deseti evropských zemích. Celoevropsky je Phone House – jméno mateřského holdingu zní Carphone Warehouse – úspěšnou firmou s tržbami 1,8 miliardy liber a ziskem 122 mil., firma roste a zvyšuje profit. Česká pobočka však byla na začátku letošního roku prodána českým majitelům (soukromým osobám, manažerům firmy) a není potřeba dlouze hledat důvod: nebyla na českém trhu úspěšná, rozhodla se jej opustit a byla celkem vděčná za to, že českou pobočku vůbec někdo koupí a zabezpečí její další provoz.

Každá desetikoruna se počítá

Proč je Phone House – či vůbec prodejny zaměřující se pouze na mobily a spol. – jinde v Evropě úspěšný a u nás ne? Prvním důvodem je dobře známá cenová citlivost českých uživatelů: patnáct tisíc za nový mobil znamená pro Čecha zcela jinou investici než třeba pro Švéda. Čeští uživatelé rovněž touží po nových a moderních telefonech – možná i více než uživatelé v západoevropských zemích, protože jsme odjakživa byli „hračičkové“. Český uživatel ale k tomu podnikne všechny možné kroky, aby mobil sehnal co nejlevněji. A Phone House nebyl zdaleka tou nejlevnější prodejnou na trhu. Spíše naopak, snažil se stavět do kategorie „premium“, tomu odpovídaly i ceny. V ČR navíc daleko více než v západoevropských zemích převládá prodej dotovaných telefonů; prodej mobilů na volném trhu je malý (i když stoupá).

Druhým faktorem, který se taky projevuje v úspěšnosti doťáků, je velice silná pozice operátorů směrem k nezávislým prodejcům. Čeští operátoři jsou tak silní, že i když samozřejmě vítají partnery pro prodej svých služeb, nijak na nich nezávisí. Operátoři dávají partnerům jen „líznout“, o zisky se s nimi nijak významně nedělí. Nechceš, nebudeš partnerem – však zákazník ví, kde je T-Mobile, Eurotel nebo Oskar.

Nezávislý prodejce nemůže s prodejnou operátora nikdy držet krok, neboť operátor těží z platby za hovory, nikoli za hardware, a může si klidně dovolit provozovat své prodejny ve ztrátě (pokud by je počítal jen jako „hardwarové prodejce“). Co tak zbývá drobným nezávislým prodejcům je notoricky známé, takže nalití čistého vína nebude pro nikoho žádným šokem: odblokování a second-handy, přičemž se raději neptejme po původu většiny takzvaných bazarových mobilů. Toto ale samozřejmě nemohl evropský řetězec u nás provozovat.

Je dobré si také všimnout prudce rostoucího prodeje mobilů přes internet, který je další ranou do vazu kamenným prodejničkám. Mobily jsou pro prodej přes internet ideálním zbožím: jasně rozpoznatelné a nevariabilní zboží, snadno skladovatelné, snadno zasílatelné a navíc drahé. Mladí lidé, kteří jsou hlavními kupujícími mobilů na volném trhu, se na internetu velmi dobře vyznají. Vědí, že k ušetření pětistovky oproti kamennému obchodu jim stačí na dvou-třech stránkách zadat například „K700“ a je hotovo.

Co se zrovna hodí

Zajímavá je také změna tváře u Oskara. Ten se dříve snažil prezentovat jako „odlehčený“ operátor, který přece nebude budovat (ty drahé!) mramorové obchody jako jeho konkurenti. Nyní je ale vše jinak.

Domnívám se, že je to jen zčásti změna strategie a zčásti stylizace. Oskar při startu zkrátka tyto prodejny neměl a tak se snažil mediálně vymezit vůči svým konkurentům. Tvrdil o jejich výhodě, že to je vlastně nevýhoda. Jakmile ovšem Oskar získal slušné množství zákazníků, pozměnil logicky svoji strategii: je pro něj výhodné jim být nablízku.

Témata článku: Operátoři, Vodafone

5 komentářů

Nejnovější komentáře

  • MIHALS#756, MIHALS#756 26. 10. 2004 17:41:25
    Tak daleko??? V pardubicich jsou od sebe...
  • emigrant 26. 10. 2004 11:14:49
    "V ČR navíc daleko více než v západoevropských zemích převládá prodej...
  • mynonA 26. 10. 2004 9:55:39
    docela mě zajímá jak budou řešit to, že třeba zrovna u nás v Teplicích je...
Určitě si přečtěte

Vodafone obohatil nabídku o Nokii 3, starší modely zlevnily [ceník]

Vodafone obohatil nabídku o Nokii 3, starší modely zlevnily [ceník]

** Novou Nokii 3 můžete mít za necelé čtyři tisíce ** Zlevňovaly iPhony, Huawei P10 (lite) a Xperia XCompact ** Suveréně nejdražším zařízením se stal 12.9 iPad Pro za 37 777 Kč

31.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 1

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

** Vodafone Smart V8 je letošní jedničkou modelové řady od Vodafonu ** Svou výbavou se řadí do nižší střední třídy ** Lákat bude na kovové zpracování nebo čtečku otisků prstů

30.  7.  2017 | Měchura Milan | 9

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

** Evoluce osvědčeného konceptu bez výrazných chyb ** Konkurence nespí a pořádně Vodafonu zatápí ** Zajímavý poměr cena/výkon už není tak atraktivní jako dříve

27.  7.  2017 | Herodek Martin | 14

TOP 10: Nejprodávanější smartphony v Česku za červen 2017

TOP 10: Nejprodávanější smartphony v Česku za červen 2017

** V červnu jsme nejvíc kupovali modely s cenovkou do 7 tisíc ** Ze značek převládá Samsung a Huawei ** Nejoblíbenějším smartphonem od Applu je iPhone SE

21.  7.  2017 | Láska Jan | 8

Vodafonu můžete dát kvůli zhoršení datových podmínek košem. Poradíme jak

Vodafonu můžete dát kvůli zhoršení datových podmínek košem. Poradíme jak

** Na infolince operátora nemusíte dostat správné informace ** Pokud máte starší tarif, na výpověď bez sankce máte nárok ** Výpověď můžete podat na prodejně nebo poslat poštou

19.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 14


komerční sdělení

Komerční sdělení