Oskar stále zůstává štikou: meziročně roste o téměř 50 %

Oskar zatím nevykazuje snahu stát se líným kaprem, prozatím si zachovává podobnou obchodní agresivitu jako v začátcích podnikání. Což je pro zákazníky jenom dobře – konkurenční tlaky na trhu jsou totiž stále vysoké.
Oskar stále zůstává štikou: meziročně roste o téměř 50 %

Oskarovi na trhu chutná

Slyšel jsem před nedávnem zajímavou otázku: Není čas udělit licenci čtvrtému mobilnímu operátorovi? V okamžiku, kdy začíná silně vydělávat nejenom ten první a druhý, ale i onen třetí vzadu (Oskarova EBITDA za kvartál činila 748 miliónů korun při tržbách 2,8 miliardy, tedy asi 25 % čistá marže), se už může blížit situace, kdy trojice vytvoří kartel – samozřejmě nepsaný a možná ani ústně nedohodnutý, spíše vzniklý sledováním vzájemných poměrů sil. Zvýší ceny a začne bez nejmenší hrozby z kterékoli strany vykazovat nemorálně vysoké zisky. To je ovšem myšlenka pro ČTÚ a jeho ředitele, pana Stádníka, nikoli zde pro nás.

Zatím ale Český Mobil ani nenaznačuje, že by tudy chtěl jít. Jeho ztráta za vedoucí dvojkou je ostatně dost velká. Pomyslné snížení vzájemného konkurování může přijít až v okamžiku, kdy jsou síly všech zhruba vyrovnané, takže jakékoli přetlačování je zbytečně nákladné a nerozumné. Oskar naopak stále zůstává štikou v rybníce, jak ukazují jeho kvartální výsledky, které jsou překvapivě vysoké. Oskar ohlašuje, že ve třetím čtvrtletí získal 100 650 nových zákazníků a má jich teď tedy celkem 1,4 miliónu. Firma uvádí, že její tržní podíl je 15,8 %, před rokem to bylo 14,1 %. Je to pochopitelně sporné vzhledem ke „zdvojování“ zákazníků a nemožnosti přesného měření u předplacených karet, obecně uznávanější jsou tržby než počty zákazníků.

Český Mobil v zapomnění, ať žije Oskar!

Ředitelka Oskara (mimochodem je zajímavé, že firma Český Mobil už sama sebe tituluje podle jména produktu, tedy asi jako kdyby se říkalo, že Bill Gates je ředitelem Windows) Karla Stephens říká, že si 49 % z nově získaných zákazníků objednalo paušální tarif, tj. nikoli předplacenou kartu, a že zatímco před rokem mělo paušál jen 29 % zákazníků, nyní je to 41 %. To je důležité kritérium: uživatelé karet jsou nestálí, zákazníci s paušálními programy naopak velmi stálí a jejich přetažení ke konkurenci je obtížné. Velmi by ovšem pomohla statistika, komu je Oskar přetáhl – dá se předpokládat, že především sám sobě, tedy že nastal přesun od „oskartářů“ k paušálním zákazníkům.

Český Mobil dosáhl také významného meziročního nárůstu tržeb a toto kritérium je důležitější než porovnávání kvartálních tržeb. Zvýšení tržeb činilo 47,2 % a hodnota průměrného příjmu na zákazníka (ARPU, average revenue per user) stoupla meziročně také citelně: z 559,6 na 656,4 Kč měsíčně. Firma uvádí, že důvodem je vzestup podílu firemních zákazníků, což zní věrohodně, protože Oskar byl v uplynulém období velmi aktivní směrem k firmám, podstatně více než kdykoli ve své historii.

Čtvrtý operátore, kde jsi?

Abychom vás jen nezavalovali nudnými čísly, oprašme ještě jednou hypotetickou myšlenku čtvrtého operátora. Už když na trh vstupoval Oskar, předpovídalo se, že nemá ani tu nejmenší šanci, a podívejme se, kde je dnes. Kdyby náhodou dostal glejt ještě někdo další, měl by nějakou šanci nebo opět „ani tu nejmenší“?

Trh je rozhodně obsazenější než při vstupu Oskara, ale nezapomínejme na jednu důležitou věc. Kromě marketingu (nezbytná miliarda ročně pro start firmy) je hlavním a výrazně větším výdajem operátora výstavba infrastruktury. Zde je patrný významný vývoj: tyto náklady klesají. Pokrytí, které se dalo v počátcích mobilní telefonie pořídit za sto miliard, se dá dnes postavit za třetinu ceny. Ti, kteří už mají vybudováno, navíc nemají rozhodně vystaráno – nové technologie 3G (a hovoří se, že někde na obzoru je i 4G) vyžadují téměř kompletní přebudování sítě. Zásadní investice nového hráče na trhu by tak nemusela být o mnoho větší než nutné výdaje stávajících hráčů na renovaci svých sítí. Takže startovní čára se zase o kousek srovnala.

Témata článku: Operátoři, Vodafone, Ostatní

56 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Pavel 10. 11. 2003 17:49:39
    No to máte pravdu je skutečnost že mi chodí hodně hovorů z jiných sítí....
  • Pavel 10. 11. 2003 17:39:43
    No něco co nebude jen obyčejné telefonování a nabídne mi něco co ne jen...
  • radim 10. 11. 2003 16:34:53

    (mohl byste, podmiňovací způsob)

    No já nevím, co...

Určitě si přečtěte

Vodafone obohatil nabídku o Nokii 3, starší modely zlevnily [ceník]

Vodafone obohatil nabídku o Nokii 3, starší modely zlevnily [ceník]

** Novou Nokii 3 můžete mít za necelé čtyři tisíce ** Zlevňovaly iPhony, Huawei P10 (lite) a Xperia XCompact ** Suveréně nejdražším zařízením se stal 12.9 iPad Pro za 37 777 Kč

31.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 1

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

** Vodafone Smart V8 je letošní jedničkou modelové řady od Vodafonu ** Svou výbavou se řadí do nižší střední třídy ** Lákat bude na kovové zpracování nebo čtečku otisků prstů

30.  7.  2017 | Měchura Milan | 9

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

** Evoluce osvědčeného konceptu bez výrazných chyb ** Konkurence nespí a pořádně Vodafonu zatápí ** Zajímavý poměr cena/výkon už není tak atraktivní jako dříve

27.  7.  2017 | Herodek Martin | 14

TOP 10: Nejprodávanější smartphony v Česku za červen 2017

TOP 10: Nejprodávanější smartphony v Česku za červen 2017

** V červnu jsme nejvíc kupovali modely s cenovkou do 7 tisíc ** Ze značek převládá Samsung a Huawei ** Nejoblíbenějším smartphonem od Applu je iPhone SE

21.  7.  2017 | Láska Jan | 8

Vodafonu můžete dát kvůli zhoršení datových podmínek košem. Poradíme jak

Vodafonu můžete dát kvůli zhoršení datových podmínek košem. Poradíme jak

** Na infolince operátora nemusíte dostat správné informace ** Pokud máte starší tarif, na výpověď bez sankce máte nárok ** Výpověď můžete podat na prodejně nebo poslat poštou

19.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 14


komerční sdělení

Komerční sdělení