Oskar stále zůstává štikou: meziročně roste o téměř 50 %

Oskar zatím nevykazuje snahu stát se líným kaprem, prozatím si zachovává podobnou obchodní agresivitu jako v začátcích podnikání. Což je pro zákazníky jenom dobře – konkurenční tlaky na trhu jsou totiž stále vysoké.
Oskar stále zůstává štikou: meziročně roste o téměř 50 %

Oskarovi na trhu chutná

Slyšel jsem před nedávnem zajímavou otázku: Není čas udělit licenci čtvrtému mobilnímu operátorovi? V okamžiku, kdy začíná silně vydělávat nejenom ten první a druhý, ale i onen třetí vzadu (Oskarova EBITDA za kvartál činila 748 miliónů korun při tržbách 2,8 miliardy, tedy asi 25 % čistá marže), se už může blížit situace, kdy trojice vytvoří kartel – samozřejmě nepsaný a možná ani ústně nedohodnutý, spíše vzniklý sledováním vzájemných poměrů sil. Zvýší ceny a začne bez nejmenší hrozby z kterékoli strany vykazovat nemorálně vysoké zisky. To je ovšem myšlenka pro ČTÚ a jeho ředitele, pana Stádníka, nikoli zde pro nás.

Zatím ale Český Mobil ani nenaznačuje, že by tudy chtěl jít. Jeho ztráta za vedoucí dvojkou je ostatně dost velká. Pomyslné snížení vzájemného konkurování může přijít až v okamžiku, kdy jsou síly všech zhruba vyrovnané, takže jakékoli přetlačování je zbytečně nákladné a nerozumné. Oskar naopak stále zůstává štikou v rybníce, jak ukazují jeho kvartální výsledky, které jsou překvapivě vysoké. Oskar ohlašuje, že ve třetím čtvrtletí získal 100 650 nových zákazníků a má jich teď tedy celkem 1,4 miliónu. Firma uvádí, že její tržní podíl je 15,8 %, před rokem to bylo 14,1 %. Je to pochopitelně sporné vzhledem ke „zdvojování“ zákazníků a nemožnosti přesného měření u předplacených karet, obecně uznávanější jsou tržby než počty zákazníků.

Český Mobil v zapomnění, ať žije Oskar!

Ředitelka Oskara (mimochodem je zajímavé, že firma Český Mobil už sama sebe tituluje podle jména produktu, tedy asi jako kdyby se říkalo, že Bill Gates je ředitelem Windows) Karla Stephens říká, že si 49 % z nově získaných zákazníků objednalo paušální tarif, tj. nikoli předplacenou kartu, a že zatímco před rokem mělo paušál jen 29 % zákazníků, nyní je to 41 %. To je důležité kritérium: uživatelé karet jsou nestálí, zákazníci s paušálními programy naopak velmi stálí a jejich přetažení ke konkurenci je obtížné. Velmi by ovšem pomohla statistika, komu je Oskar přetáhl – dá se předpokládat, že především sám sobě, tedy že nastal přesun od „oskartářů“ k paušálním zákazníkům.

Český Mobil dosáhl také významného meziročního nárůstu tržeb a toto kritérium je důležitější než porovnávání kvartálních tržeb. Zvýšení tržeb činilo 47,2 % a hodnota průměrného příjmu na zákazníka (ARPU, average revenue per user) stoupla meziročně také citelně: z 559,6 na 656,4 Kč měsíčně. Firma uvádí, že důvodem je vzestup podílu firemních zákazníků, což zní věrohodně, protože Oskar byl v uplynulém období velmi aktivní směrem k firmám, podstatně více než kdykoli ve své historii.

Čtvrtý operátore, kde jsi?

Abychom vás jen nezavalovali nudnými čísly, oprašme ještě jednou hypotetickou myšlenku čtvrtého operátora. Už když na trh vstupoval Oskar, předpovídalo se, že nemá ani tu nejmenší šanci, a podívejme se, kde je dnes. Kdyby náhodou dostal glejt ještě někdo další, měl by nějakou šanci nebo opět „ani tu nejmenší“?

Trh je rozhodně obsazenější než při vstupu Oskara, ale nezapomínejme na jednu důležitou věc. Kromě marketingu (nezbytná miliarda ročně pro start firmy) je hlavním a výrazně větším výdajem operátora výstavba infrastruktury. Zde je patrný významný vývoj: tyto náklady klesají. Pokrytí, které se dalo v počátcích mobilní telefonie pořídit za sto miliard, se dá dnes postavit za třetinu ceny. Ti, kteří už mají vybudováno, navíc nemají rozhodně vystaráno – nové technologie 3G (a hovoří se, že někde na obzoru je i 4G) vyžadují téměř kompletní přebudování sítě. Zásadní investice nového hráče na trhu by tak nemusela být o mnoho větší než nutné výdaje stávajících hráčů na renovaci svých sítí. Takže startovní čára se zase o kousek srovnala.

Diskuze (56) Další článek: Prince of Persia podruhé: hitovka pokračuje

Témata článku: Operátoři, Vodafone, Ostatní, Důležité kritérium, Oskar, Uplynulé období, Čistá marže, Mez


Určitě si přečtěte

Xiaomi Mi 8 zatopí top Androidům. Má špičkový foťák a 3D odemykání obličejem

Xiaomi Mi 8 zatopí top Androidům. Má špičkový foťák a 3D odemykání obličejem

** Vyzkoušeli jsme novinku, která se prodává zatím jen v Číně ** Mi 8 se chlubí vysokým výkonem a velmi dobrým fotoaparátem ** Pokud bude česká cena rozumná, může to být hit

Jan Láska | 21

RECENZE: Xiaomi Redmi 5 Plus — znovu trefa do černého

RECENZE: Xiaomi Redmi 5 Plus — znovu trefa do černého

** Redmi 5 Plus nabízí velký 6palcový FullHD+ displej i dostatečný výkon ** Oproti minulé generaci dokázalo Xiaomi zapracovat na fotoaparátu ** Celková vyváženost vč. rozumné ceny ho předurčuje k úspěchu

Milan Měchura | 34

Aplikace pro Android, bez kterých nedokážu žít [Jakub Vrbacký]

Aplikace pro Android, bez kterých nedokážu žít [Jakub Vrbacký]

** Donedávna jsem používal Windows 10 Mobile, změna bolela ** Co není na očích, neexistuje, takže mám jedinou plochu ** Důležitým pomocníkem je Nova Launcher s bohatým nastavením

Jakub Vrbacký | 31

RECENZE: Huawei P20 Pro — mistr nočního vidění

RECENZE: Huawei P20 Pro — mistr nočního vidění

** Špička portfolia Huawei nepřipouští žádné kompromisy ** Má atraktivní, zapamatovatelný design a spoustu výkonu ** Hlavním lákadlem je unikátní fotoaparát Leica se třemi objektivy

Jan Láska | 70

Amazfit BIP: Vyzkoušeli jsme nejlevnější chytré hodinky od Xiaomi

Amazfit BIP: Vyzkoušeli jsme nejlevnější chytré hodinky od Xiaomi

Odlehčená verze prvních hodinek Xiaomi Huami Amazfit Xiaomi Huami Amazfit Bip míří do ČR za cenu 2 500 Kč Mají vestavěnou GPS a slibují výdrž až 45 dní

Petr Březina | 136