Oskar už je víc než „třetí vzadu“

Firma utržila loni bezmála pět miliard korun, počet zákazníků se blíží jednomu miliónu a podíl na trhu dvanáct procent
Oskar už je víc než „třetí vzadu“

Náš třetí mobilní operátor se po svém startu rozbíhal pomalu: v kuloárech dokonce probleskovaly informace, že jeho investoři zvažovali zatáhnutí za záchrannou brzdu, rychlý odprodej a útěk od rozdělané práce.
Po konci roku 2001 se ale Český Mobil může tvářit poměrně spokojeně, byť je samozřejmě stále ve ztrátě: tržby se totiž vyšplhaly na skoro pět miliard korun a to je signál, že by se už mohlo podařit ztrátu brzy obrátit v zisk. Konkrétní čísla, která Český Mobil udal, jsou: tržby 4.772 miliardy Kč, ztráta 1.533 miliardy korun. Firma udává, že má 858 400 zákazníků a že se „těší na první milión“ a že má 12% tržního podílu. V předloňském roce (z hlediska provozu pro Oskara neúplném) firma utržila jen asi 800 mil. Kč a utrpěla ztrátu přes tři miliardy korun.

Oskar je tedy stále třetí, ale už to není „ten třetí vzadu“. Jeho agresivní cenová politika je z pohledu růstu uživatelů úspěšná, byť samozřejmě musíme tyto počty brát s rezervou: většina uživatelů mobilů dnes používá předplacené karty a běžným jevem je, že zejména u spořivé mládeže se používají služby dvou či i všech tří operátorů pro zlevnění hovorů (tj. mezi příteli, který má Oskara, zavolám z Oskarty, kdo má Paegase, z Twistu atd.). Překvapivě ale už neplatí, že Oskar je „mobil pro ty nejchudší a nejméně volající“, což lze jednoduše dokladovat právě na tržbách ve srovnání s lídrem trhu Eurotelem, o kterém se naopak předpokládá, že je domovským přístavem pro nejmovitější zákazníky.

Tržba Oskara na jednoho zákazníka v loňském roce činila 5560 Kč, u Eurotelu to je 9256 Kč. Rozdíl je samozřejmě patrný, ale nikoli propastný – na to, že Eurotel těží z firemní klientely, kterou obsadil jako první, co po něm zbylo, převzal Radiomobil a Oskar, který přišel o pár let později, už musel lovit mřenky. Český Mobil si je tohoto slabého místa vědom a začíná masírovat i firemní klientelu, které slibuje úsporu proti konkurentům.

Je už tedy Oskar za vodou? Ještě zřejmě ne, i když, pokud nenastanou na trhu nečekané situace, by se tam mohl octnout do roka a do dne. Několik faktorů je stále problematických. Jeho mateřská firma, kanadská TIW (Telesystem International Wireless), se stále potácí mezi bytím a nebytím: hodnota akcie 0.8 dolaru a tržní kapitalizace 11 mil. dolarů, tedy ani ne půl miliardy korun! TIW je tedy snadným soustem k převzetí pro kohokoli – vždyť jen Eurotel vydělal za loňský rok desetinásobek tohoto zisku, a to po zdanění. Dále, ukazatel účetního zisku není úplně vypovídající, podstatným číslem je zadluženost (daná nezbytnými úvodními investicemi do telekomunikační infrastruktury) včetně formy splátek dluhu – kriticky vysoká zadluženost je hlavním problémem právě mateřské TIW. Zatímco Oskar získává potlesk na české scéně za své skvělé reklamní kampaně a uznání za rychle rostoucí počet zákazníků, jeho matka bojuje o život - celková zadluženost firmy je 826 mil. dolarů (srovnejte s její kapitalizací!).  I případný bankrot nebo dokonce zánik TIW ale samozřejmě neznamená podobný osud pro Český Mobil – ten by pravděpodobně jen změnil majitele a pokud by se mu podařilo se dostat ze ztrát, pokračoval by dál.

Témata článku: Operátoři, Vodafone, Oskar

Určitě si přečtěte

Nokia 8 v prosincovém ceníku Vodafonu. „Pětka“ zlevnila pod 5 tisíc

Nokia 8 v prosincovém ceníku Vodafonu. „Pětka“ zlevnila pod 5 tisíc

** Ve zvýhodněné kategorii „pro věrné“ je tento měsíc 13 modelů ** Prosincovou novinkou je nejvybavenější Nokia s „čistým“ Androidem ** Pokud upíšete duši na dvě léta, dostanete slevu 2 000 Kč

4.  12.  2017 | Pospíšil Aleš | 3

Vánoce u operátorů. Kde se dá ušetřit a co nám dají zadarmo

Vánoce u operátorů. Kde se dá ušetřit a co nám dají zadarmo

** T-Mobile dá dva mobily za cenu jednoho (při podpisu smlouvy) ** O2 zlevní mobily (při podpisu smlouvy) ** Vodafone umožní streamovat video zdarma (v té správné aplikaci)

26.  11.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 14

Proč operátoři poškozují mobilní internet? Jejich tematické balíčky matou uživatele

Proč operátoři poškozují mobilní internet? Jejich tematické balíčky matou uživatele

** Operátoři slibují něco nového a fantastického ** Problém je, že to zřejmě odporuje pravidlům ** ...a hlavně to nedává velký smysl pro uživatele

25.  11.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 34

StreamOn a Video Pass: T-Mobile a Vodafone mají průšvih a měli by jej rychle napravit

StreamOn a Video Pass: T-Mobile a Vodafone mají průšvih a měli by jej rychle napravit

** T-Mobile s Vodafonem představili balíčky pro neomezené video ** Ale pozor, reklamy třeba na YouTube, ukrajují ze základního limitu ** Nevědomky tak můžete prosurfovat cenná data a dokupovat další

17.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 40