Včera zaznamenali pravděpodobně všichni zákazníci Oskara velké problémy s telefonováním a odesíláním SMS. Síť Oskar totiž přestala fungovat. Přinášíme vám exkluzivní informace ze zákulisí tohoto problému včetně fotografií z „místa činu“.
Včera od 7:55 zaznamenali pravděpodobně všichni Oskarovi zákazníci velké problémy s telefonováním a odesíláním SMS. Síť Oskar totiž přestala fungovat. A důvod? Český Telecom nedodržel smlouvu a nezajistil nouzový záložní datový spoj z Oskarova Hi-Tech centra. Přinášíme vám exkluzivní informace ze zákulisí tohoto problému.
Je ráno 28. 6. 2001, nad říčanským průmyslovým areálem již přes hodinu svítí slunce a začíná být horko. Za několik málo minut zde bude ale pekelné vedro. Lidé z jednotlivých firem, které zde sídlí se pomalu sjíždějí do svých pracovišť. Projíždějí okolo obrovských budov, které se lesknou v ranním slunci a také kolem několika dělníků, kteří s bagrem dělají poblíž silnice výkopové práce. V 7:55 narazí dělnicí na jakousi tvrdší překážku – optický kabel. V tu samou chvíli v Oskarově Hi-Tech centru, které se nachází opodál nastává poplach nejvyššího stupně. Vysokokapacitní spoj Hi-Tech centra se zbytkem sítě zajištěný optickým kabelem společnosti Český Telecom byl přerušen. Záloha 1, kterou měl zajišťovat záložní kabelový spoj Českého Telecomu selhala. Záloha 2, kterou měl zajišťovat bezdrátový vysokokapacitní spoj, taktéž od Českého Telecomu, selhala. Centrum Oskarovy sítě, kde sídlí téměř všechny její komponenty bylo od sítě odpojeno.
Oskarovo Hi-Tech centrum má připraveno několik nouzových scénářů pro nejrůznější situace od výpadku napájení počínaje až po pád letadla na Hi-Tech centrum konče. V tomto případě ale nouzový scénář selhal, neboť dvě zálohy spojení, které byly pro případ porušení hlavního optického kabelu připraveny se Telecomu nepodařilo spustit. Nejhorší na celé věci je ale to, že záloha 2, neboli mikrovlnný spoj, nefungoval jen kvůli tomu, že byl Českým Telecomem špatně nakonfigurován. Přitom pouze stačilo ho po instalaci v Hi-Tech Centru odzkoušet, což Telecom pravděpodobně neudělal.
Nastalá situace se samozřejmě začala řešit téměř okamžitě. Týmy servisních techniků Oskara a Českého Telecomu pracovaly společně alespoň na provizorním řešení. Díky jejich práci se povedlo před desátou hodinou zprovoznit provizorní datový spoj o omezené kapacitě, díky čemuž začala část sítě opět fungovat. V 11:15, tedy po třech hodinách a 20 minutách od vzniku závady, se podařilo Českému Telecomu plně zprovoznit zálohu 2, tedy mikrovlnné spojení, a síť se vrátila téměř k normálu. Problémy přetrvaly hlavně v oblasti Jižních Čech, které byly s Hi-Tech centrem spojeny právě oním optickým kabelem. Ve 12:55, tedy až 5 hodin po překopnutí optického kabelu, se Českému Telecomu podařilo tento optický kabel svařit a Oskarovo Hi-Tech centrum mohlo přejít zpět do normálního provozního režimu.
Jak problém pocítili zákazníci
Největší problémy s používáním svých telefonů pocítili uživatelé předplacené služby Oskarta. Z celé sítě také od 7:55 do cca. 10:00 nešlo posílat ani přijímat textovky, SMS centrum sítě Oskar je totiž umístěno v přízemí Hi-Tech centra (viz
náš článek). Přibližně od 9:50 se na území Čech (kromě Jižních Čech) dalo již s menšími problémy telefonovat, a to jak z tarifních programů, tak z Oskaret. Uživatelé na Moravě pociťovali problémy se sítí podle našich informací přibližně až do 11:15, kdy bylo spuštěno plnohodnotné záložní bezdrátové spojení. V Jižních Čechách měl pak Oskar výraznější problémy až do 12:55, kdy byl svařen optický kabel, kterým je tato část k Oskarovu Hi-Tech centru připojena.
Od zítřejšího dne bude v Oskarově Hi-Tech centru kromě záloh 1 a 2 zprovozněna ještě záloha 3 v podobě dalšího optického kabelu od Českého Telecomu, který bude nabízet v případě potřeby plnohodnotnou náhradu hlavního optického kabelu. Kromě toho Oskar intenzivně pracuje na zprovoznění zálohy 4 v podobě vlastního bezdrátového spoje. Záloha 4 bude funkční pravděpodobně již do konce července. Oskar také dále zvažuje vybudování vlastního záložního optického kabelu, který by sloužil jako záloha 5. Lze tedy předpokládat, že podobný problém se v síti Oskar již v životě opakovat nebude.
Český Telecom neodpojil Oskara poprvé
Tento případ ale nebyl prvním, kdy kvůli chybě Českého Telecomu nefungovala Oskarova síť. Poprvé se tomu tak stalo loni v listopadu, kdy celá Oskarova síť na Severní Moravě byla odpojena z důvodu výpadku přenosových tras Českého Telecomu v dané lokalitě. Tentokrát se ale Český Telecom Oskarovým zákazníkům
oficiálně omluvil (viz dále).
Český Telecom se omluvá zákazníkům Oskara
Dnes v 7:55 došlo v průmyslové zóně nedaleko Říčan u Prahy k mechanickému přerušení optického kabelu ČESKÉHO TELECOMU, které narušilo spojení řídícího centra Českého Mobilu s jím provozovanou sítí Oskar. Přerušení kabelu bylo způsobeno nedbalostí třetí firmy, která v uvedené lokalitě provádí stavební práce. Přesnou příčinu havárie nyní vyšetřuje Policie ČR.
V důsledku nesprávné konfigurace záložního připojení provozovaného ČESKÝM TELECOMEM nedošlo k okamžitému automatickému přesměrování provozu sítě z optického kabelu na náhradní mikrovlnného spojení. Pracovníci ČESKÉHO TELECOMU proto toto záložní připojení zprovoznili manuálně v 11:15. Přerušený optický kabel byl znovu uveden do provozu v 12:55.
Technické řešení sítě Oskar i způsob zálohování jejího provozu překračuje běžné světové standardy. Chybou ČESKÉHO TELECOMU však nedošlo k zajištění nepřetržitého provozu dodávané služby a to způsobilo technický výpadek části sítě Oskar.
ČESKÝ TELECOM se upřímně omlouvá zákazníkům sítě Oskar a společnosti Český Mobil za dnešní výpadek systému. Pracovníci společnosti šetří příčiny poruchy záložního připojení, aby se tento problém v budoucnu nemohl opakovat. Již tento víkend bude v uvedené lokalitě uveden do provozu další záložní optický kabel.
Originál omluvy naleznete zde: http://www.telecom.cz/tz/28062001_3.html