jiz nekolikrat jsem si slibil, ze se do podobnych diskusi nenecham zatahnout, ale stejne mi to vzdycky neda...
k porozumeni problemu je treba oprostit se od prvoplanovych nadavek mezi znepratelenymi tabory majitelu MT (mimochodem, oni to nejsou jen majitele MT, az do doby nedavne existovala treba i rivalita mezi uzivateli PG a ET, ty prvni tvrdili o druhych, ze jsou snobi, kteri si mysli, ze kdyz je neco drazsi, musi to byt lepsi, a ti druzi zase, ze ti prvni jsou socky . dale bude potreba oprasit nektere znalosti z doby studia marketingu, vzhledem k tomu, ze alespon v mem pripade tomu neni az zas tak mnoga nazad, jak pekne rikaji nasi rusti bratri, budu to mit mozna snazsi.
takze zaprve je nutne porozumet necemu, cemu se rika nakupni rozhodovani. teorie marketingu rika, ze spotrebitel je cerna skrinka, do ktere jdou podnety a vychazi z ni vystup v podobe nakupniho rozhodnuti. za podnet se da oznacit cokoli, reklamni komunikace firem, "word of mouth", tedy kladne, ci zaporne reference ostatnich spotrebitelu, atd. jenze prave kazda ta cerna skrinka si ty podnety prebere po svem. na jednou extremu tu mame racionalisty, kteri si sami doma delaji to, cemu se rika product and price comparison, tj. seradi si vsechny produkty a jejich vlastnosti a rozhodnou se pro vyrobek, ktery vyjadruje nejlepsi pomer vykon resp. uzitna hodnota/cena.
druhym extremem jsou ti nebo spise ty, protoze tento zpusob rozhodovani je blizsi zenskemu videni sveta (byt to samozrejme neplati stoprocentne), kteri vidi telefon na obrazku ci ve vyloze a reknou si: "to je tak super telefon, ze ho musim mit",
pricemz jeho funkce a vyhodnost koupe jsou odsunuty zcela do pozadi. k tomuto rozhodovani se daji tito jedinci chytre popotrcit imageovou reklamni komunikaci, ktera v podobnych pripadech vetsinou vyuziva techniku pozitivni referencni skupiny, tj. vtluce temto osobam do hlavy dojem, ze aby byli tim, cim chteji byt, tedy "in" a "cool", je treba mit prave tento telefon a zadny jiny.
vetsina uzivatelu se pohybuje nekde uprostred techto extremu. jejich nakupni rozhodovani probiha tak, ze prideli kazdemu z kriterii - design, funkce, cena jistou subjektivni vahu a vyhraje vyrobek, nejlepe vyhovujici souhrnu techto kriterii. pripadne castym byva take to, ze se nejdrive pouzije "filtr designu", ktery vyfiltruje vyrobky na zkousnutelne a nezkousnutelne, a spotrebitel se potom rozhodne podle pomeru vykon/cena mezi temi zkousnutelnymi
az pocud je vsechno v poradku, nebot kazdemu co jeho jest, kazdy ma pravo na svuj algoritmus nakupniho rozhodovani. jenze, nakupem tento proces nekonci. klicovym problemem je neco, cemu se rika ponakupni chovani, a predevsim jedna jeho faze:zduvodneni koupe. clovek ma totiz potrebu, dokazat si, jak strasne skvele nakoupil, racionaliste to maji v tomto smeru jednoduche, neb se rozhodovali na zaklade objektivne meritelnych kriterii. a ted jsme u toho! lide, rozhodujici se podle "in" a "cool" koupi tak lehce nezduvodni, subjektivni kriteria se ospravedlnuji mnohem sloziteji. co se tedy vetsinou stane? lide kupujici podle image si najednou snazi svuj nakup ospravedlnit z racionalni pozice, koreny vyroku o kvalite poslednich modelu telefonu nokia maji koreny prave zde. krasne to popisuje arthur hailey ve sve knize kola, v souvislosti s automobily. ze totiz kazdy do pruzkumu tvrdi, ze auto je nejlepsi, protoze umi to a to, ma vybornou bezpecnost atp., ve skutecnosti si ale vetsina lidi ten autak koupi primarne kvuli tomu, jak vypada. jenze potom si kazdy musi dokazat, ze je nejen "cool" a "in" ale taky chytry. no a z toho prave prameni ty zduvodnovaci vyroky o kvalite vyrobku, ktere si kazdy koupil primarne kvuli image. tento proces byl postulovan v tzv. teorii skrytych prani, ktera tvrdi, ze image je zasadni pri rozhodovani o koupi a ostatni vlastnosti vyrobku jsou druhotne (uziva se pritom primer s ledovcem).
no a ted k tomuto konretnimu pripadu. nevadi mi, kdo si kupuje jaky telefon, spanebohem, at si kazdy koupi co chce, a s jakym motivem chce. vadi mi to zpetne ospravedlnovani, kdyz ti lide zrejme vi, ze funkcne je ten telefon horsi, ale nepriznaji, ze si ho koupili jenom a jenom kvuli image. z toho pak vznikaji tyto prestrelky na diskusnich forech.