Palivové články: energetická spása pro mobily

Diskuze čtenářů k článku

MoB  |  05. 04. 2005 10:44

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
paaja  |  05. 04. 2005 06:08

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
a  |  05. 04. 2005 00:20

lenze co bude stat mesiac prevadzky?? cena elektriny je za mesiac urcite v jednotkach korun, metanol je podstatne drahsi...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Navratil  |  05. 04. 2005 00:36

Vzhledem k tomu, ze vyvoj je zatim pozastaven, tak o cene se zatim neuvazuje. Aby bylo mozno clanky pouzit, musi projit jeste dlouhym vyvojem a s tim o jejich hodnota.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 05. 04. 2005 00:42

Problém bych viděl jinde. Cena u takového paliva by nebyla nákladová, ale podobně jako u náplní do inkoustových tiskáren velmi tržní. Vždyť to je pro výrobce naprosto úžasný byznys. Objeví se proprietární nádržky, které budou pasovat jen do konkrétního typu telefonu, telefon bude hlásit nedostatek energie, i když budou poloprázdné, výrobci začnou vymýšlet, jak co nejlépe zabránit neoficiálnímu doplňování. A jedna kapka metanolu bude rázem nejdražší kapalina na světě.

Spotřební materiál, to u mobilů zatím chybělo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hombre  |  05. 04. 2005 07:03

tak tak

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
puskin  |  05. 04. 2005 08:04

A hergot, pohled z teto stranky veci mne teda nenapadl... Krucinal, Marku, jestli mate pravdu, tak to bude zase jednou klasicka ukazka vychcanosti... A mam dojem, ze pravdu mate...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ja  |  05. 04. 2005 10:46

Prvni, na co jsem se u clanku podival, bylo, zda neni april. Vetsi kravinu jsem dlouho necetl a mrzi me, ze toto pise Mobilmanie. Zkusim to polopaticky vysvetlit.

1) Proc ne vodik? Zkuste otevrit bombu se stlacenym vodikem, za deset sekund skrtnete sirkou a pokud Vas ten vybuch nezabije, tak Vam bude hned jasna nevyhoda prime reakce mezi vodikem a kyslikem. Problem neni ve skladovani vodiku!

2) Protoze je vodik prilis reaktivni (s kyslikem), tak se hleda nejaky zprostredkovatel, ktery by vodik poskytoval postupne, regulovane a v malych mnozstvich - a to je ten metanol (casteji se pise methanol).

3) Zadny metanol nebudete na ulici kupovat! Mobily se budou dobijet jako dnes, jen misto NiMH, NiCd, Li-ion, Li-pol a podobnych smesi bude v baterce smes jina. Bohuzel pri vyvoji palivovych clanku jsou obrovske problemy s tim, aby reakce byla vratna (aby se dalo dobijet), jsou k tomu potreba predrazene membrany propoustejici jen nektere latky. Vyhoda palivovych clanku bude v tom, ze se doufa, ze v danem objemu a hmotnosti pojmou vice energie nez soucasne baterie. Vyuziti se zatim ocekava spise v automobilovem prumyslu. Ale i tam (i kdyz tam neni hmotnost tak omezujicim parametrem) je to dnes ekonomicky nesmysl, objevuji se prvni typy vyrobku a je to jen pro nadsence...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ja  |  05. 04. 2005 11:08

Jeste dodatek. Samozrejme je mozny Vas pristup, ze do mobilu neco naliju (!!!) a tam to za pouziti palivovych clanku pomalu bezpecne spalim, ale u mobilu tudy ceta opravdu nevede - zakaznici si methanol na ulici kupovat nebudou. U mobilu bude nutne pouzivat clanky, ktere se budou dat dobijet a jejich nasazeni se neda ocekavat drive nez za 10 let a to jsem jeste optimista. A u aut optimistou take moc nejsem - podivejte se, jaky je dnes podil aut jezdicich na zemni plyn a zkuste mi rici, jake jsou proti nim vyhody nevratnych palivovych clanku. Snad jen teplota "spalovani" a tim i mensi emise, ale na oplatku vysoka cena a nutnost pouzivat drahou chemikalii (methanol, vodik).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pekari  |  05. 04. 2005 11:08

1. U toho vodiku JE problem se skladovanim... aneb jak ho skladovat, aby nebouchnul (a jak ho zaroveň skladovat dostatečné množství.
3. Palivové články bývají většinou uvažovány jako nenabíjecí - jen se doplňuje palivo.

Poznámka k metanolu - důvod, proč je v některých zemích jeho prodej regulovaný, není v jeho hořlavosti (to by se asi neprodával ani benzín a dřevo:))), ale v tom, že je PRUDCE JEDOVATÝ.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ja  |  05. 04. 2005 11:58

ad1) Jaky je rozdil mezi skladovanim vodiku a napriklad zemniho plynu, propanbutanu? Z hlediska automobiloveho prumyslu zadny problem (viz dnesni auta na zemni plyn), u mobilnich zarizeni by prekazkou byla hmotnost tlakove nadobky.

Poznamka k methanolu a vodiku: A kde se ve velkem mnostvi budou brat? Zemni plyn a ropa jdou vytezit, ale vodik a methanol musite vyrobit (nejcasteji prave z ropy a plynu), tudiz cena je a bude neskutecke vysoka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fido  |  05. 04. 2005 12:13

Jaky je rozdil mezi skladovanim vodiku a napriklad zemniho plynu, propanbutanu?

Obrovsky. Propanbutan se da skladovat ve zkapalnenem stavu. Zemni plyn pouze ve stlacenem. Aby bylo mozno zemniho plynu skladovat pouzitelne mnozstvi, je potreba obrovskeho tlaku. U vodiku to plati dvojnasob. Nadrzka na stlaceny vodik by tedy musela byt dimenzovana na obrovsky tlak aby byla schopna pojmout rozumne mnozstvi vodiku. To by neumerne zvysovalo hmotnost a velikost.

Napada me jedna otazka. Proc prave metanol? Nedal by se pouzit prave propanbutan? Dostane se po celem svete v kazde trafice (zname bombicky k plneni zapalovacu) a telefon by se pak dal plnit stejne jednoduse jako treba zapalovac. Nebo napr. obycejny etanol. Jeho vyroba je jednoducha, jedovatost prakticky zadna a problem se skladovanim odpada uplne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
4sAd  |  05. 04. 2005 12:51

s tím propanem by to byl zajímavý nápad, ale do budoucna naprosto nevyhovující vzhledem k tomu, že propan-butan je vázaný na výrobu ropy a té neustále ubývá...

s vodíkem problém není, protože vody je na naši zemi dost...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ja  |  05. 04. 2005 13:07

A ten vodik vyrobis z vody jak??? Bud elektrolyzou, na kterou potrebujes elektrinu (dnes vetsinou z ropy, zemniho plynu a jaderne energie) nebo se dela z ropy zahrivanim a stepenim vsech moznych slozek...

Pripomina mi to zpravy o "cistych vodikovych autech", ktere produkuji jen vodu, ale u nichz se radeji neuvadi, kde se vezme ten vodik

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
t  |  05. 04. 2005 13:32

Jenze tento proces je monehm cisci nez spalovani benzinu  !!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ja  |  05. 04. 2005 14:02

Ano, ten proces je mnohem cistsi. Jde totiz o "spalovani" pri pokojove teplote, to slovo "spalovani" je tam vlastne jen jako prezitek z predstavy, jak dramaticky a rychle hori samotny vodik. Jenomze ten vodik ci methanol musite nejak vyrobit a distribuovat a najednou se ta cistota ztraci... Kde vezmete vodik ci methanol?

PS: Pri spalovani vodiku vznika jen voda a energie, ale kdybyste opravdu spalil methanol, a ten methanol tam NEBYL (jak se snazi naznacit clanek) jen jako prenasec vodiku, tak Vam vznikne i oxid uhlicity! Uz si predstavuji telefony s vyfukem a kondenzujici vodou

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
t  |  05. 04. 2005 15:51

Ta cistota se neztraci !!!
Auto produkuje tolik skodlivin  - Oxid uhelnaty, oxidy dusiku, ruzne zbytky uhlovodiku a to primo v ulicich mesta, ze vyroba vodiku z tohoto duvodu je mnohem mene skodliva - je to mnohem mene nebezpecnych skodlivin a navic mimo mesta !!. A prepravovat se musi i benzin k pumpam. A navic je palivovy clanek + elektromotor mnohem tissi. Ne nadarmo jezdi v ulicich mest i trolejbusy.
A vzhledem k tomu, ze benzinvy motor ma ucinost pouze asi 30% - zbytek je teplo, je mozna ze s palivovym clankem by to bylo ekonomictejsi (ma vetsi ucinnost a tudiz lepe vyuzije palivo).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
t  |  05. 04. 2005 15:55

A mereni koncentraci skodlivin u rusnych ulic mi to dava  zcela jasne zapravdu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ja  |  05. 04. 2005 18:06

Vzduch v centrech mest Vam dava za pravdu. Ale to je tak asi vse. Jeste jednou se ptam - kde ten vodik vezmete? Tak, ze vyrobite s cca 30 % ucinnosti energii z ropy, nebo ten vodik udelate chemicky primo z ropy? Jinak receno smrad bude jinde, spali se totez a jen se bude zivit prizivnik - zprostredkovatel - vodikovy prumysl. Dekuji, nechci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
t  |  06. 04. 2005 11:05

Benzin se taky netezi - nybrz vyrabi z ropy - a tak je i zde rafinerie - a tak pouze bude produkovat misto benzinu vodik. Tedy ten samej problem. A az zacne ropa dochazet - a tudiz se zvysovat jeji cena - tak se najde jiny zpusob.
Problem s rafinerii je podstatne mensi - skodliviny jsou prisne kontrolovany a zachycovany mnohem lepe nez u aut. Pokud si myslite opa,k tak se prestehujte do Prahy k rusne ulici(mejlepe k magistrale) a do sita "si uzivejte cerstvy vzdousek z vyfuku aut."  A nehlede na to ze pokud je tam palivovy clanek + elektormotor je takove auto menhem tisi - takze si jeste muzete tam dosita "uzivat celodenniho(i  v noci) hluku".  

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ja  |  06. 04. 2005 11:43

Abyste vyrobil vodik z ropy, tak tu ropu musite sakra hodne zahrat a stlacit. A zde se dodava nejvetsi cast energie, na kterou jste jaksi zapomnel a pri jejiz vyrobe se emisi take dockate. A pak Vam jeste zbyde smes chuda na vodik, se kterou dnes neni problem jen z toho duvodu, ze je ji zatim malo. Uznavam, ze elektrarny maji mnohem lepe vyreseny emise proti koncovym spotrebitelum, u magistraly bych bydlet nechtel, ale zkuste se zamyslet nad tim, jestli toto znecisteni neni z 90 % dano auty typu Trabant a Skoda 120.

PS: Ten vodik jeste pochopim (u aut jen pro mesto), ale methanol mi velmi pripomina dnes skutecne (a prezivajici jen diky neuveritelnym dotacim) programy stylu bionafta.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  05. 04. 2005 12:03

Ještě bych dodal: nejen, že je prudce jedovatý, ale snadno zaměnitelný s etanolem (=lihem=tedy šňapsem). Stejně voní, stejně chutná (tedy když si lízneš-více ochutnávat nedoporučuji). Jeho další nedostatkem je, že pokud se rovnou neotrávíš, tak oslepnutí je vysoce pravděpodobné)...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Veselá osoba  |  05. 04. 2005 12:28

V tom případě domácí palírnu lihu upravuji na výrobu methanolu a čekám až stát na to udělá velkou daň jako na líh. Nebo to rovnou zakáže.
Licenci mám, takže nejsem černej palíř.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ja  |  05. 04. 2005 13:12

Ten methanol mas v palence uz ted, ale jeho mnozstvi v destilatu se snazime regulovat (zdravotni duvody), proto se vylevaji casti, ktere se vyvari pri nizkych teplotach a pouzivaji se v prumyslu vicepatrove rektifikacni kolony. Ten pomer methanolu a ethanolu je dan tim, co je v kvasu, tedy tim, co jsme nechali zkvasit. Predstava, ze laik bude vyrabet doma na kolene methanol z ovoce (z cukru), je velmi usmevna

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrik Chrz  |  05. 04. 2005 18:35

Navíc protilékem na methanol je ethanol. Takže při rozumném "poměru" se člověk zároveň otravuje i léčí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Nuro  |  05. 04. 2005 21:35

Nie len ze je metanol jedovaty pri poziti, ale na gymnazialnej chemii sme boli varovany, ze aj pri dotyku s touto latkou, tak pozor na toto svinstvo... a s tym ochutnavanim, to by som neriskoval, na oslepnutie ak si dobre pamatam staci 10ml pri poziti.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
core  |  05. 04. 2005 22:25

Pozor pri dotyku .... ble ble ble
Smes metylu (metylalkoholu) a ricinoveho oleje se bezne pouziva jako modelarske palivo pro spalovaci motory. Pocakanej, politej palivem jsem byl milionkrat nejenom ja, ale kazdy modelar. Ze by to nekomu delalo nejake problemy jsem NIKDY neslysel
Parkat jsem si ho i ochutlal. Kdyz treba zkousis tlakovat nadrz, fouknes do spatne hadicky a ono se ti palivo vrati zpet. On i ten ricinovy olej je dost hnusny, takze to hned vyplivnes.
Je to proste jedovaty, ale da se s tim normalne pracovat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gralig  |  06. 04. 2005 11:00

Kdyz jsem delal u jedne plynarenske firmy, tak jsem rozmrazoval zasobniky s tekutym propanbutanem, ve kterych zamrzla zkondenzovana voda. A to jsem delal tak, ze jsem do toho zasobniku pumpou pod tlakem nahnal kolem dvaceti litru metanolu. Kolikrat me to celeho ohodilo, kdyz jsem sundaval hadici ze zasobniku a polite ruce metanolem jsem bral jako normalni vec. A taky jsem to prezil. Neni tak jedovaty, jak se rika ;o)

(omluvte prosim pripadne preklepy, nejaky vtipalek mi utrel moji braillovu klavesnici smirkem a sedrel mi pismena, takze trochu tapu :o)))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ja  |  06. 04. 2005 11:45

Take z vlastni mnohocetne zkusenosti potvrzuji, ze pri politi methanolem se Vam nic nestane. Tech 10 mililitru cisteho methanolu staci na oslepnuti, takova davka zabije i 100 kilogramoveho chlapa.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jony  |  05. 04. 2005 15:20

Pěkně pesimistický názor.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
t  |  05. 04. 2005 16:02

V pripade draheho provozu se vetsina lidi na to nepristoupi - budou dal pouzivat soucasne mobily, tedy klidne s dnesni vydrzi a bez multimedialnich funkci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
vrty  |  06. 04. 2005 01:02

philipsi prý vydrží 14dní :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor