Patenty omezují rozvoj lidstva [komentář]

Diskuze čtenářů k článku

JosefJanicek  |  19. 09. 2011 02:49

O tom, že patenty omezují a zpomalují pokrok nemůže být žádných pochyb.
Vývojáři by za patentovatelné technologie sice nedostali přímo zaplaceno, ale nemuseli by ani
za využití takových technologií platit. Vydané vícenáklady spojené s novým výzkumem by byly mnohem nižší než nyní a jejich úhrada by se realizovala zvýšeným ziskem,ale mnohem nižším než v současné době. Zvýšený zisk by byl důsledkem toho, že by o nové produkty s nižší cenou byla mnohem vyšší poptávka. Obrovská úspora by se odehrála i v neproduktivních nákladech třeba zrovna na služby patentové ochrany. Současný stav tkzv. ochrany duševního vlastnictví je jedním z nejhorších projevů monopolního kapitalismu, který zejména v oblasti ochrany zdraví lidí nabývá té nejbestiálnější formy.Nadějí pro lidstvo může být pouze to, že že informační exploze a spolupráce lidí nabývá takových rozměrů, že ochrana duševního vlastnictví bude vbrzku prakticky nerealizovatelná v důsledku obrovských nákladů, kterou by na ni bylo potřeba vynaložit. Jedině tímto způsobem se podaří patentovou ochranu jako experiment 20. století odstranit. Je na všech rozumně uvažujících lidech, aby těm experimentátorům, co nejdříve nakopali zadek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ViR  |  19. 09. 2011 09:08

No, mám za to, že až vám, v rámci té popisované "spolupráce lidí", konkurence výrobek okopíruje, případně přeplatí a přetáhne jednoho nebo více zaměstnanců s příslušným know-how, a během několika měsíců či týdnů dá třeba jen na tuzemský trh "obšlehnuté" výrobky v množství a za cenu, na kterou se nemáte šanci dostat právě proto, že jste dlouhodobě vynakládal prostředky na výzkum a vývoj, tak vám těch cca 10 tis. Kč za patentovou přihlášku, její průzkum, vydání patentu a první čtyři roky platnosti na území ČR (nebo 1 tis. Kč za užitný vzor se stejnou dobou a rozsahem ochrany), kterými si zajistíte krátkodobý státem vynutitelný tuzemský monopol (protože o ten tu jde) vůbec nepřijde jako "neproduktivní náklady na služby patentové ochrany" .
Pravda je totiž taková, že ty "vícenáklady" pro zajištění alespoň domácí ochrany (tj. pak předmět ochrany nesmí v ČR nikdo bez souhlasu vlastníka vyrábět ani prodávat, nebo jinak při podnikání využívat) mohou činit v prvních letech po podání přihlášky patentu nebo užitného vzoru původcem (autorem) jen 600 Kč za kolek na přihlášku (pro patent, nebo 500 Kč pro užitný vzor), pokud si jí zpracuje a podá sám. Což si myslím může dovolit i ten nejmenší živnostník či "garážový vynálezce".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ViR  |  16. 09. 2011 12:26

Ten článek je poněkud nekompetentní, a nevychází ze znalosti problému. Ad Čína - tak jako je sice pravda, že jsou tam s porušováním průmyslových práv ještě stále značné problémy, tak je také pravda, že stát se tomu poměrně dost věnuje. A není výjimkou, že pachatelé jsou za porušování (čínských) patentů zahraničních vlastníků odsuzováni k trestům, které zná západní svět snad akorát za násilné trestné činy, jako jsou vraždy, znásilnění dětí a pod. Důvod je jasný. Když ČLR vyráběla převážně pro sebe, bylo možné kopírovat prakticky všechno, na což si čínské firmy zvykly. Jenže se z ní stala exportní ekonomika, a každý vyspělý stát (i EU jako celek) zabavuje a ničí zboží, porušující patenty, ochranné známky či průmyslové vzory, platné na jejich území. A to pochopitelně čínské státní moci vadí, neb exportovat chce. Takže to, co platilo před pár lety, už zdaleka neplatí dnes.
Ad "omezování rozvoje lidstva" - právě moderní patentové právo tím, že zajistilo udělování patentů a příbuzných druhů ochrany pouze na NOVÉ "výsledky tvůrčí činnosti" a poskytuje (dočasný) monopol vynálezci nebo jeho právnímu nástupci, umožnilo akceleraci rozvoje. Jinak by se totiž nevyplatilo vynakládat prostředky na inovace, protože každý plagiátor dokáže vždy jakýkoli vynález za velmi krátkou dobu využít podstatně levněji.
Co je bezesporu legitimní je, zda jsou stále současné ochranné doby u patentů (až 20 let), průmyslových vzorů (až 25 let) či užitných vzorů (až 10 let) přiměřené, a zda by neměly být u některých velmi dynamických oborů zkráceny. Zejména s ohledem na to, že před půl stoletím (u nás až po r. 1989) byly doby platnosti prodlužovány z tehdy obvyklých 14 - 15 let, a omezují tak nyní konkurenci výrazně déle.
(Ovšem co to je proti takové autorské ochraně, vztahující se bohužel i na software, která platí ještě 70 let po smrti autora, že

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mattycz  |  16. 09. 2011 14:10

Co by se asi stalo, kdyby si Čína patentovala všechny své vynálezy , papír , papírové peníze , hedvábí atd .... asi by jsme se vrátili do středověku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
16. 09. 2011 15:26

To by jí to prvni nekdo musel patentovat...pokud by si to patentovaly sami tak by se oni vratily do středověku Pac ted uz toho moc nevymyslí jako dřív a je pravda že kopíruji,technologie v jakemkoli odvetví(pc,zbrane..vsechno)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jerry12  |  16. 09. 2011 15:28

Nestalo by se nic, protoze by sla na patentovy urad asi tak 1000 az 3000 let pozde

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ViR  |  18. 09. 2011 15:37

Přesně tak . Jen pro informaci - Podle § 3 odst. 1 Zákona 527/1990 Sb. platí, že: "Patenty se udělují na vynálezy, které jsou nové, jsou výsledkem vynálezecké činnosti a jsou průmyslově využitelné."

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
blbec  |  16. 09. 2011 12:25

Patenty je v dnesni dobe velmi potrebne nastroje.
Drive se dedilo know-how, aby se nedostalo do cizi ruky. Do dnes treba v Japonsku nelze jen tak naucit klasicky vyroba samurajske mec a dalsi tradicni vyrobky.
Bohuzel u potrebne nastroje se da ji zneuzit.Myslim, ze patenty by mit kratsi delky nez je to nyni.
Bohuzel vseobecne patenty uz nyni tezko projede, ale ty z let minulych stale trva.
Proste patenty je nastroje a jako vzdy je stinne a dobre stranky....
Zneuzit se da cokoliv, bohuzel........

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marvin  |  16. 09. 2011 12:31

Jaka byt vase narodnost pane blbec?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
blbec  |  16. 09. 2011 13:54

Nejsem Cech.Jestli narazite na gramatiku, tak bohuzel...Snad jste, ale pochopil co jsem mel na mysli....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marvin  |  16. 09. 2011 15:13

Jasne ze pochopil, ale stejnak se ptam odkud jsi, docela by me zajimalo koho napadne ucit se cesky kdyz se tim jazykem mluvi jen na malim miste na svete

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
blbec  |  16. 09. 2011 16:35

Jsem rad, ze jsem cestinu naucil. Ani nevis jak se vsude se domluvis i s cestinou.
Zrovna jsem pred par lety zacal hrat ruskou MMOPRG v rustine na PDA konkretne na WinMob. Cestina mi v tom pomohla hodne a nyni uz umim hodne dobre azbuku. Vzdyt s cestinou se da domluvit vsude na vychodni Evrope a beru to jako velke plus...
P.S. Jsem z Ciny

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pe.Pr.  |  17. 09. 2011 21:57

Tož to je gól!
Člověk z téměř nejlidnatější země světa se na učí jazyk z "malé země" uprostřed Evropy. Super!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ViR  |  18. 09. 2011 15:33

Tak, pane kolego, možná vás to překvapí, ale v určitém období ve středověku, byť dost krátkém, byla čeština ve střední a významné části východní Evropy "diplomatickou řečí de facto", podobně jako je to dnes třeba ve světovém měřítku angličtina. Což samozřejmě bylo dáno mezinárodním postavením českého státu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marvin  |  19. 09. 2011 15:54

To cumim teda, ale asi to bylo snazsi nez se naucit cist ty vase "obrazky"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
swenak  |  16. 09. 2011 10:21

Tak já nevím, ale dle mně naopak patenty rozvoj přináší, protože když nechci platit, hledám jiný způsob (myslim, plánuju, projektuju, to vše mně obohacuje) a výsledek je jiný, nový, klidně i lepší a to jen proto, že jsem nebyl nepřebral již existující, to by mně nenutilo hledat jiné řešení.
Problém nejsou ani firmy (jak tu někdo píše "nenažrané"), nejsme v socialismu. Problém je, že stát umožní patentovat/chránit obecnou vlastnost, vzhled, funkci. Proč bych já, mít tu možnost, nechtěl od HTC poplatky bez práce? Byl bych idiot. A proč bych nechtěl maximum, co jsem z nich schopen získat? Byl bych zase jen idiot. Pro nějaké obecné blaho? Opět, nejsme v socialismu. Jediné, co mně donutí snížit výpalné bude, že bych získal pocit, že s díky mému výpalnému USD15 snížil prodej zařízení a vyšlo by mi, že pokud bych snízil výpalné na USD10, tak by se díky většímu prodeji zvedl celkový odvod za období. Nebo samozřejmě, pokud by HTC mělo proti mně něco jiné a úhrada by byla "zápočtem". Opravdu nechápu, že i v dnešní době někdo má pocit, že by jiný neměl vydělávat tolik jen pro obecné blaho a dobro lidstva. Pokusů na toto téma bylo dost a pokud vím, tak nic nevyšlo, pokud nebereme v potaz možnosti, které uberou jiným práva a svobody za účelem obecného blaha.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pipo  |  16. 09. 2011 11:38

"Proč bych já, mít tu možnost, nechtěl od HTC poplatky bez práce? Byl bych idiot." Proč bych zachraňoval topící se dítě, když z toho nic nekápne? Byl bych idiot. Krásné myšlení, tento argument sylšíme denně kolem sebe. Proč z toho nevytřískat prachy, i když je to nemorální, ale jde to, byl bych idiot.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Janina  |  16. 09. 2011 13:16

Porovnávat tonoucí dítě s nenasytností majitele patentu / průmyslového vzoru je zhovadilost nejhrubšího zrna. Doufám, že to bylo míněno s nadsázkou, popřípadě, že jste takový idiot, že Vás Váš stav omlouvá. Asi nás moc není, ale věřte, že i dnes se najdou tací, kteří věří v něco jako "vyšší princip".
Takže ještě jednou... Z Vašeho příspěvku je mi zle.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
swenak  |  16. 09. 2011 13:57

To, že já vydělám nikomu neuškodí, nikoho nestojí život (opravdu zcestné přirovnání). Kdo nechce, ať mi nedává zakázky, nekupuje ode mně zboží a bojkotuje to. Když takových bude hodně, zkrachuju, ale pořád nikdo neumře (no, i to se může stát). Vydělávat maximum, co jde, neznamená někoho ohrožovat, neznamená to, že jsem lhostejný, asociální. Jen chci vydělat. Pro sebe, pro své děti, jejich děti, pro své okolí, známé a dokonce i přispět na dobrou věc, když na to mám. Když nevydělám, těžko pomůžu dětem v domovech, dětem v třetím zemích a podobně.
Popravdě, ze zkušeností mám pocit, že podobné sociální smýšlení mají ti, co prostě nevydělají dost na to, co by chtěli. A pak nadávají na ty, co to prodávají za ceny, na které oni nedosáhnou a na ty, co si to kupují i za ty vysoké ceny (že výrobce/prodejce podporují). Jenže chyba není v těch, co prodávají za draho, ani v těch, co si na to vydělají, ale žel v těch, co na to nemají. Třeba mají smůlu, třeba nejsou schopní, třeba jsou líní, ťreba můžou za to rodiče, třeba okolí, ale ať je to jak chce, problém to je jejich a ne ostatních.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
minio.cz  |  16. 09. 2011 14:52

Tak třeba zrovna ve farmaceutickém průmyslu patenty životy stojí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
swenak  |  16. 09. 2011 18:06

Sice to není to, o čem se bavím, ale zajímalo by mně, proč si to myslíte a případně, jestli máte nějaké podklady. Díky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Trochu tu mícháte jabka s hruškama - z pohledu firmy, která má generovat zisk jsou "patentové války" zisky, které pak vypadají dobře ve výroční zprávě. Vaše srovnání s tonoucím se je trochu mimo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Trochu tu mícháte jabka s hruškama - z pohledu firmy, která má generovat zisk jsou "patentové války" zisky, které pak vypadají dobře ve výroční zprávě. Vaše srovnání s tonoucím se je trochu mimo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rafter  |  16. 09. 2011 10:21

Tak ono by mozna stacilo zkratit dobu platnosti patentu na jeden rok. To je dnes dost dlouha doba na ochranu veci jako design ci vzhled prostredi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ViR  |  16. 09. 2011 12:40

Jeden rok je hloupost. Za tu dobu se v 90 % případů ani nestihne udělat průzkum, zda jde vůbec o chránitelnou věc. A udělovat patenty bez průzkumu, to už má lidstvo za sebou . Ale celkem si dokážu představit základní ochranu výrazně kratší, třeba 3 - 7 let, a další vázanou na nějaké dodatečné podmínky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ivos  |  16. 09. 2011 07:28

...Čína je jako kamion, který předjíždí na plný čáře a nic neřeší - však vy ostatní se na té cestě už nějak poskládáte, klidně se plazte já jedu do předu - jak tu někdo vtipně poznamenal nekoupíme si bez nich už ani trenky, až si nás všechny koupí.....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hudecheck  |  16. 09. 2011 09:33

Jestli už nás dokonce nevlastní, vzhledem k masivnímu množství dluhopisů, co drží. např. usa už je dávno jejich vazal. Ale tak oni, taky upadnou na hubu až jim tam lidi začnou pr dět na práci za pár juanů.. No ale tak západní "výrobci" jsou hovada, když si pořád stěžují jak je kopíruje kdejaký čínský matlák, ale výrobu tam mají pořád - to se pak nemůže nic změnit. Například předražené apploviny by byly pořád ziskové, i kdyby je vyráběli v USA přímo - ale apple je nenažraný čuník, co se tváří "kooool", ale kvičí když mu někdo okopíruje tvar korýtka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jenda.an  |  16. 09. 2011 12:52

cool, to si mě rozsekal, tvar korýtka...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ŧ  |  16. 09. 2011 09:33

Otázka je jestli je to dobře nebo špatně. Pokud by jste byl číňanem budete se na to koukat úplně jinak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marvin  |  16. 09. 2011 03:38

Patenty jsou potreba, ale ne na vzhled ci napad. Vidite to moc jednoduse, jak jinak. Predstavte si biotechnologiskou firmu, ktera hleda lek, vyzkum stoji desitky milionu dolaru, testovani tez, cely to trva minimalne 5 let kdyz jde vsechno tak jak ma, temer nikdy ale nejde. V teto dobe si firmy patentuji ruzne metody a postupy, kdyby to bylo volne k dispozici tak se nejakej vyzkum kazdej vyprdne, proc by mel investor investovat miliony jen kvuli tomu aby si to pak nejakej prdola legalne vzal a tim zkazil byznys? Stejny je to i s ostatnima technologiema, staci se kouknout na cinu jak chrli jeden srac za druhym a proc? Protoze cina dokonce prdi i na standardy, klamava reklama je normalka, popis vyrobku je jinej nez jakej dostanes atd. Staci se kouknout co za smejdy se prodavaj na ebay a na delextreme.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cd242  |  16. 09. 2011 05:20

Problém není v patentech a v porušování práv z nich plynoucích, problém je v nenažranosti některých firem vytěžit peníze i z totálního nesmyslu, který neměl být vůbec patentován. A co se týče Číny, je to ta samá nenažranost, neutrácet miliony dolarů za soudy a právníky, a vyrábet v Evropě nebo v USA. Cena by v důsledku byla stejná. Jenomže, když 95% výrobců musí vyrábět v Číne, tak se nemohou divit, že to šikmáč opráskne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cd242  |  16. 09. 2011 05:22

P.S. Ještě ke všemu musíme být na šikmáče hodní, protože, když se naštve, tak si nekoupíme ani trenky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
michal  |  16. 09. 2011 06:02

Vyrábět v evropě, to co dělají v Číně je jenom montovna. A myslíš , že kdyby se to tam nedělalo . tak je pro ně problém si přístroj koupit a okopírovat? Blata tam minimotorku taky nikdy nevyráběl a přesto mu ji obšlehli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Gunt  |  16. 09. 2011 08:21

Chybka. Blata se snazil vyrabet v Cine. Poslal tam lidi i plany. Ale kvuli vystupni kvalite a spuste dalsich problemu se na to pak vyprdl. No a ti kluci sikovni za tech par mesicu stihli skopirovat vse.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
matrixjirka  |  16. 09. 2011 09:01

Tak si kupuj české trenky Styx, ty se vyráběji u nás.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ViR  |  16. 09. 2011 12:44

Každý patent se dá dodatečně vymazat, pokud by to byl "nesmysl, který neměl být vůbec patentován". Jenže tam, kde to blokuje konkurenční firmy, většinou právě o toto nejde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bkf.1  |  16. 09. 2011 08:47

Vzhled je taky napad a technologicky postup taktez... skutecne to neni jednoduche a to jeste ztezuje hromada umele vytvorenych pravnickych nesmyslu :(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pipo  |  16. 09. 2011 11:34

Ano. A také spoustu kvalitních výrobků, je je třeba vybírat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ViR  |  16. 09. 2011 12:58

Vzhled se nechrání patentem, ale průmyslovým vzorem. A většinou tam je ještě souběh s autorskoprávní ochranou jako (umělecké) dílo. Jinak, když chráníte třeba vzor na nábytek, tak jen "zapřípravkování" na běžnou řemeslnou výrobu může trvat několik let. Taprve pak můžete vyrábět. A to nemluvím třeba o formách na vstřikovací lisy a o návratnosti takové "drobnosti". Ne všechny výrobky se vyrábějí v masových sériích, přičemž vytvoření "správného" žádaného vzhledu může být technologicky dost náročné.
A pokud se týká "nápadu", tak ten není, alespoň ve vyspělých státech, sám o sobě chránitelný vůbec. Vždy musí jít o konkrétní a podle popisu u uvedeného patentu realizovatelné technické řešení. (Jinak řečeno, průměrný odborník v daném oboru musí být schopen podle veřejně dostupného popisu, přiloženého k patentové listině, ten vynález realizovat jako funkční.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jerry12  |  16. 09. 2011 15:23

Bohuzel USA nejsou vyspely stat a dovoluji patentovat celou radu veci, ktere v EU a valne vetsine sveta vubec patentovat nesly.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ViR  |  18. 09. 2011 17:14

To je na jedné straně pravda, na druhé mi povězte, co je mi do nějakého US patentu, pokud tu věc chci vyrábět a prodávat třeba v ČR? Ten mi pak může být šuma fuk.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dainel  |  16. 09. 2011 03:15

Zentiva žaluje Apple za zkopírování nápadu. Vyráběla totiž tablety dávno před ním

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor