PDA upadá, smartphony přebírají vládu

Tam, kde dříve dominovaly kapesní počítače jsou dnes chytré mobilní telefony. Začíná už PDA zvonit hrana nebo jde jen o předchodnou dobu? Podívejte se na statistiky a budete vědět víc.
PDA upadá, smartphony přebírají vládu

Rok 2004 je už více než měsíc za námi a na svět přicházejí analýzy a průzkumy ukazující změny v prodejnosti nejrůznějších zařízení. Ani mobilní telefony, smartphony a kapesní počítače nejsou výjimkou, proto se nyní pojďme podívat na to, jak se jim z hlediska prodejnosti dařilo v předchozím kvartálu a v celkovém souhrnu za období roku 2004.

Nejprve stručný přehled:

  • Prodejnost mobilních zařízení stoupla meziročně o 51%
  • Prodej zařízení primárně určených pro přenos dat (kapesní počítače, bezdrátové kapesní počítače) stoupl o 5%
  • Prodej zařízení primárně určených pro hlas (mobilní telefony, chytré telefony) stoupl o 101%
  • Nokia prodala téměř pět milionů zařízení a upevňuje si postavení na první příčce
  • Prodej smartphonů palmOne stoupl o 154%, ale prodej kapesních počítačů stejné firmy o 6% klesl
  • Nejvyšší nárůst zaznamenaly společnosti RIM a Fujitsu – více než 200% oproti stejnému období v roce 2003

Všechna zařízení

Nokia, palmOne, HP a RIM si už více než dva roky drží pořadí v první čtveřici. O páté místo jsou vždy sváděny velké boje. Tentokráte jej pro sebe získala společnost Motorola a to především díky svým chytrým telefonům založeným na platformě Windows Mobile.

Počet prodaných kusů:

 

Q1 2003

Q2 2003

Q3 2003

Q4 2003

Q1 2004

Q2 2004

Q3 2004

Q4 2004

Nokia

904 880

1 204 670

894 480

1 743 910

1 670 160

1 967 550

2 951 450

4 949 550

palmOne

1 094 440

931 680

879 340

307 100

995 960

1 067 880

1 076 470

1 503 590

HP

447 080

380 400

579 940

406 420

577 650

533 670

689 410

869 970

RIM

94 670

112 500

137 140

237 000

379 990

487 600

619 020

826 940

Ostatní

1 667 820

1 469 900

1 570 520

1 016 130

2 306 250

1 876 630

2 092 690

2 752 270

Společnost Nokia si díky 4,9 milionům prodaných zařízení drží více než 45% podíl na trhu. Podle analýz společnosti Canalys bude navíc prodej dále stoupat především díky nedávno představeným komunikátorům Series 80 – Nokia 9300 a 9500 (který jako jeden z prvních disponuje integrovaným Wi-Fi).


Vývoj prodeje mobilních zařízení jednotlivých značek

Přestože si palmOne drží první místo v prodejnosti chytrých telefonů v oblasti Severní Ameriky, Spojené státy už dávno nejsou trhem, který udává tempo celosvětovým trendům. Možná právě proto vzrostl meziroční prodej zařízení od palmOne o pouhých 8%. Na evropských trzích se zatím tato zařízení příliš nechytají. Jedním z prvních by ale mohlo být nedávno představené Treo 650 určené pro provoz v sítích GSM.

Ani třetí v pořadí, společnost HP, nezaznamenala v meziročním srovnání žádných výraznějších změn. Celkový nárůst prodeje činilo jen 1%. Uvidíme, co s prodejností v tomto roce udělá nově představený bezdrátový kapesní počítač h6340.

Podíl na trhu:

 

Q1 2003

Q2 2003

Q3 2003

Q4 2003

Q1 2004

Q2 2004

Q3 2004

Q4 2004

Nokia

21,5%

29,4%

22,0%

30,8%

28,2%

33,2%

39,7%

45,4%

palmOne

26,0%

22,7%

21,7%

19,2%

16,8%

18,0%

14,5%

13,8%

HP

10,6%

9,3%

14,3%

11,9%

9,7%

9,0%

9,3%

8,0%

RIM

2,2%

2,7%

3,4%

3,3%

6,4%

8,2%

8,3%

7,6%

Ostatní

39,6%

35,8%

38,7%

34,8%

38,9%

31,6%

28,2%

25,2%

A abychom nevynechali ani poslední stálici mezi mobilními zařízeními, pár slov ještě k číslům RIM. Už výše jsem se zmiňoval o úspěchu zařízení této společnosti. V meziročním obratu zaznamenala společnost 249% změnu k lepšímu. Velký podíl na změně měla především zařízení série 7100. Českou republiku však popularita RIM ještě nezastihla.


Tržní podíly jednotlivých značek podle čtvrtletí

Poslední čtvrtletí bylo tentokráte úspěšné i pro společnost Motorola. Prodejnost chytrých telefonů založených na operačních systémech Windows Mobile a Symbian znamenala 35% nárůst oproti loňskému roku a tím i posun na páté místo v pomyslném žebříčku výrobců. Velký podíl na tomto úspěchu měl především evropský trh, kde jsou Motoroly v současné době velice populární.

Operační systémy

Co se operačních systémů týče, ani zde nedošlo k žádným výrazným změnám. Přesná čísla sice nemáme k dispozici, ale s jistotou mohu říci, že první místo si i nadále s výrazným odstupem drží Symbian. Nejen společnost Nokia, ale také Motorola, Fujitsu, Sony Ericsson, Sendo, Siemens a připravující se smartphony společností Panasonic a BenQ přidaly procenta na konto Symbianu. Jeho tržní podíl se v meziročním srovnání zvýšil o 15% a ustálil se na hodnotě 53%.

Výše zmiňovaný průzkum vypracovala společnost Canalys, která se soustředí na všechna zařízení od obyčejných mobilních telefonů, přes smartphony až ke kapesním počítačům.

Kapesní počítače

Podobný průzkum nabízí i světoznámá analytická firma IDC. Ta se však nevěnuje všem dostupným zařízením, ale pouze těm řadícím se do kategorie kapesních počítačů.

Podle průzkumu Worldwide Handheld QView vzrostla prodejnost kapesních počítačů o 37,4%, ale následně zase o 18,7% klesla. Celkově bylo tedy v roce 2004 prodáno 9,2 milionu zařízení, což znamená 13% propad oproti předchozímu roku 2003, kdy si kapesní počítač koupilo více než 10,6 milionu zákazníků. Poprvé od roku 1999 tak prodejnost kapesních počítačů klesla pod hranici 10 milionů. Zároveň jde už o třetí pokles v řadě od vrcholného roku 2001.

Prodejnost zvýšila zařízení s integrovaným navigačním systémem GPS. Šlo však jen o přechodnou dobu během níž tyto navigátory zaznamenaly boom. V současné době už se jejich prodej stabilizuje. Podle Davida Linsalaty, analytika IDC, je trh s kapesními počítači přesycen. Navíc se čím dál více zvyšuje konkurence v podobě smartphonů a pokud nedojde k oživení, dá se klesající tendence předpokládat i v následujících obdobích.

Pomyslnou první příčku mezi kapesními počítači si stále drží s docela slušným náskokem společnost palmOne. Zatímco prodejnost ostatních značek si drží stejnou stoupající tendenci, pro palmOne bylo poslední čtvrtletí velice úspěšné. I proto vystoupala červená křivka až na hodnotu 1 174 371 prodaných PDA. Tržní podíl palmOne činí 42%.

Počet prodaných kusů:

 

1Q 2004

2Q 2004

3Q 2004

4Q 2004

palmOne

810 183

924 364

736 481

1 174 371

HP

577 615

530 239

648 975

769 170

Dell

157 399

145 071

188 200

196 572

Ostatní

701 302

603 299

549 336

656 754

Jediný, kdo dokáže s palmOne držet krok je dnes už jen HP. Ve čtvrtém kvartále sice nezaznamenala takový skok, ale drží si stoupající tendenci, což je důležité. Více než čtyřset tisícový rozdíl se však docela významně promítá do tržního podílu. Zde si HP drží 27,5%.


Tendence prodeje kapesních počítačů

Kdesi dole v propadlišti se nachází třetí nejvýraznější společnost, kterou je Dell. Téměř milionová ztráta za vedoucí příčkou je však obrovské manko a Dell by musel přijít s revolučním řešením, aby se mu podařilo tuto ztrátu dohnat. Zatím si ale drží 7% podílu na trhu.

 

1Q 2004

2Q 2004

3Q 2004

4Q 2004

palmOne

36,1%

42,0%

34,7%

42,0%

HP

25,7%

24,1%

30,6%

27,5%

Dell

7,0%

6,6%

8,9%

7,0%

Ostatní

31,2%

27,4%

25,9%

23,4%

Zbývajících 23,4% si mezi sebe rozdělily ostatní firmy, jejichž jména zde ještě nepadla. Z těch nejvýznamnějších jmenujme například Medion, který ve čtvrtém kvartále dosáhnul 4,1% podílu na trhu nebo Mio s 3,1%. Vynechat nemůžeme ani Sony, který patřil ke čtyřem nejúspěšnějším značkám v celkovém součtu za rok 2004.


Podíly na trhu jednotlivých výrobců kapesních počítačů

Témata článku: Windows, Smartphony, Software pro mobily, Software pro PC, Symbian, Nokia 9300, Palm Treo 650, Integrovaný wi-fi, Slušný náskok

Určitě si přečtěte