Platební morálka se zlepšuje, přesto Češi dluží mobilním operátorům miliardy

Platební morálka se zlepšuje, přesto Češi dluží mobilním operátorům miliardy

Platební morálka klientů mobilních operátorů se díky rostoucí ekonomice zlepšuje. Svědčí o tom pokles počtu sporů, které řeší Český telekomunikační úřad.

Rostoucí životní úroveň domácností se promítá kromě útrat v obchodech i do toho, jak Češi hradí své dluhy za služby mobilních operátorů. „V posledním období jsme zaznamenali zlepšení platební morálky,“ uvádí mluvčí O2 Lucie Jungmannová. Podobně se vyjadřuje i Vodafone: „Trend zadluženosti se změnil, počet nových případů meziročně poklesl,“ říká Veronika Exnerová s tím, že klesl i průměrný dluh.

Zlepšená platební morálka se promítá rovněž do počtu sporů týkajících se placení za služby, které řeší ČTÚ. Počet sporů klesl z téměř 67,2 tisíce v roce 2016 na loňských 43,6 tisíce (tj. minus 35 %).

Problémových dlužníků ostatně ubývá v celé ekonomice. Podle registru neplatičů Solus mělo ke konci prvního čtvrtletí závazek po splatnosti 624 tisíc lidí, o deset tisíc méně než na konci roku 2017. I přes svižný ekonomický růst ale mobilní operátoři stále uvádějí obří nezaplacené částky. „Celková suma, kterou evidujeme na nezaplacených pohledávkách, je v řádu miliard korun,“ uvádí mluvčí T-Mobile Martina Kemrová. Ostatní operátoři se k dlužným částkám nevyjádřili.

Nebudou to malé sumy. Jen společnost O2 měla ke konci minulého roku opravné položky na problémové pohledávky ve výši 2,4 miliardy korun – o rok dříve to bylo 2,6 miliardy. U Vodafonu pohledávky po splatnosti činily ke konci loňského března 1,05 miliardy korun oproti 1,07 miliardy v březnu 2016.

Dlužné miliardy se načítají po relativně malých částkách. „Průměrná výše dluhu po splatnosti se většinou pohybuje okolo tisíce korun,“ říká Exnerová. V řádu tisíců korun jsou nesplácené dluhy rovněž u T-Mobile. Operátoři se s neplacením za služby rozhodně nesmiřují. Nejprve zkoušejí vymáhat dluhy po dobrém, kdy klienty upozorňují na dluhy po splatnosti. „Po vyčerpání těchto možností předáváme pohledávky externím inkasním agenturám a dále na Český telekomunikační úřad, advokátním kancelářím a exekutorům,“ dodává Kemrová.

Diskuze (27) Další článek: Huawei láká na gejzír slev a bonusů. Největší akce začíná už dnes na Alze

Témata článku: Operátoři, T-Mobile, O2, Vodafone, Hospodaření a finance, ČTÚ, Ostatní operátoři, Mobilní operátor, Minulý rok, Malá částka, První čtvrtletí, Martina Kemrová, Ekonomika, Platební morálka, Dlužná částka, Spor týkajících, Poslední období, Průměrná výše, Pohledávka, Dluh, Solus, Morálka, Operátor, Advokátní kancelář, Lucie Jungmannová


Určitě si přečtěte

RECENZE: Huawei P Smart – kovové dvojče má o jedno oko méně

RECENZE: Huawei P Smart – kovové dvojče má o jedno oko méně

** Kvalitní střední třída s protáhlým displejem ** Stejný jako Honor 9 Lite, přesto se liší v drobnostech ** Fotoaparát už se barev nebojí

Martin Herodek | 6

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Baterie v mobilních zařízeních se vyvíjejí, i když možná ne tak rychle jako některé jiné komponenty. Přesto už s dnešními články není žádoucí pracovat jako kdysi s NiCd bateriemi.

Jan Láska | 117