Platební morálka se zlepšuje, přesto Češi dluží mobilním operátorům miliardy

Platební morálka se zlepšuje, přesto Češi dluží mobilním operátorům miliardy

Platební morálka klientů mobilních operátorů se díky rostoucí ekonomice zlepšuje. Svědčí o tom pokles počtu sporů, které řeší Český telekomunikační úřad.

Rostoucí životní úroveň domácností se promítá kromě útrat v obchodech i do toho, jak Češi hradí své dluhy za služby mobilních operátorů. „V posledním období jsme zaznamenali zlepšení platební morálky,“ uvádí mluvčí O2 Lucie Jungmannová. Podobně se vyjadřuje i Vodafone: „Trend zadluženosti se změnil, počet nových případů meziročně poklesl,“ říká Veronika Exnerová s tím, že klesl i průměrný dluh.

Zlepšená platební morálka se promítá rovněž do počtu sporů týkajících se placení za služby, které řeší ČTÚ. Počet sporů klesl z téměř 67,2 tisíce v roce 2016 na loňských 43,6 tisíce (tj. minus 35 %).

Problémových dlužníků ostatně ubývá v celé ekonomice. Podle registru neplatičů Solus mělo ke konci prvního čtvrtletí závazek po splatnosti 624 tisíc lidí, o deset tisíc méně než na konci roku 2017. I přes svižný ekonomický růst ale mobilní operátoři stále uvádějí obří nezaplacené částky. „Celková suma, kterou evidujeme na nezaplacených pohledávkách, je v řádu miliard korun,“ uvádí mluvčí T-Mobile Martina Kemrová. Ostatní operátoři se k dlužným částkám nevyjádřili.

Nebudou to malé sumy. Jen společnost O2 měla ke konci minulého roku opravné položky na problémové pohledávky ve výši 2,4 miliardy korun – o rok dříve to bylo 2,6 miliardy. U Vodafonu pohledávky po splatnosti činily ke konci loňského března 1,05 miliardy korun oproti 1,07 miliardy v březnu 2016.

Dlužné miliardy se načítají po relativně malých částkách. „Průměrná výše dluhu po splatnosti se většinou pohybuje okolo tisíce korun,“ říká Exnerová. V řádu tisíců korun jsou nesplácené dluhy rovněž u T-Mobile. Operátoři se s neplacením za služby rozhodně nesmiřují. Nejprve zkoušejí vymáhat dluhy po dobrém, kdy klienty upozorňují na dluhy po splatnosti. „Po vyčerpání těchto možností předáváme pohledávky externím inkasním agenturám a dále na Český telekomunikační úřad, advokátním kancelářím a exekutorům,“ dodává Kemrová.

Diskuze (27) Další článek: Huawei láká na gejzír slev a bonusů. Největší akce začíná už dnes na Alze

Témata článku: Operátoři, Vodafone, T-Mobile, ČTÚ, O2, Hospodaření a finance, První čtvrtletí, Lucie Jungmannová, Exekutor, Operátor, Ostatní operátoři, Malá částka, Morálka, Martina Kemrová, Poslední období, Mobilní operátor, Veronika Exnerová, Pohledávka, Solus, Dlužná částka, Celková suma, Spor týkajících, Ekonomika, Advokátní kancelář, Inkasní agentura


Určitě si přečtěte

RECENZE: Apple Watch Series 4 — o parník před konkurencí

RECENZE: Apple Watch Series 4 — o parník před konkurencí

** Apple Watch se po letech dočkaly vylepšeného designu ** Hlavní změnou je větší displej s tenčími rámečky ** Zlepšila se však i výbava a použité senzory

Martin Miksa | 186

RECENZE: Nokia 8.1 — tichá voda břehy mele

RECENZE: Nokia 8.1 — tichá voda břehy mele

** Nokia 8.1 je nejlepší Nokií v obnovené éře s Androidem ** Duální fotoaparát se chlubí umělou inteligencí ** Přes skleněná záda chybí bezdrátové dobíjení

Milan Měchura | 43

RECENZE: Honor View 20 je zatím nejdražší a suverénně nejlepší Honor

RECENZE: Honor View 20 je zatím nejdražší a suverénně nejlepší Honor

** Kvůli selfie kameře prostřelili displej. Rušivé? Ne, za chvíli o ní nevíte. ** Procesor Kirin 980 má síly na rozdávání, o výkon se nebojte ** Můžete mít 128GB nebo dvojnásobné 256GB úložiště

Jakub Michlovský | 28

RECENZE: Nokia 7 Plus — takhle se zadělává na bestseller

RECENZE: Nokia 7 Plus — takhle se zadělává na bestseller

** Nokia 7 Plus je smartphone vyšší třídy s rozumnou cenovkou. ** Lákadlem je čistý Android, skvělá výdrž i fotoaparát Zeiss ** Bonusem je dostatek výkonu i paměti

Martin Miksa | 64