Plošný zákaz mobilů v českých školách? Názory rodičů i učitelů se liší

Plošný zákaz mobilů v českých školách? Názory rodičů i učitelů se liší

Se začátkem nového školního roku se opět vynořily diskuze, zda mobilní telefony nenarušují výuku a jestli by se raději jejich používání v době vyučování nemělo plošně zakázat, podobně jako to už udělali například ve Francii. T-Mobile si k tomuto tématu nechal vypracovat průzkum od agentury IPSOS a jeho výsledky nejsou jednoznačné. Úplný zákaz telefonů by odmítli například někteří učitelé.

Dvě třetiny rodičů se přiklání k tomu, aby se v Česku zavedl plošný zákaz používání mobilních telefonů během celého času, který žáci tráví ve škole. Hlavním důvodem je rozptylování od výuky a také možnost zneužití při písemkách. Některým rodičům vadí i časté poměřování značek a cen telefonů mezi dětmi, které může vést k prohlubování sociálních rozdílů.

Klepněte pro větší obrázek
Podle některých učitelů je problematičtější používání mobilů o přestávkách než v hodině

Benevolentnější jsou k používání mobilů ve škole mladší rodiče, kteří v nich nevidí překážku, ale spíš příležitost pro zapojení do výuky, která může být interaktivnější a tím i pro děti atraktivnější. S tímto přístupem se ztotožňují i někteří psychologové a pedagogičtí odborníci. Bohumil Kartous z informačního centra vzdělávání trefně poznamenává: „Zákaz či omezení používání chytrých telefonů ve výuce je odrazem bezradnosti dospělých.“

Radši v hodině než o přestávce?

Mezi učiteli je počet příznivců a odpůrců používání mobilů ve školách vyrovnaný. Někteří se snaží mobilní telefony a internet integrovat do vyučování, jiní vnímají spíše problematické důsledky používání mobilů. Zatímco plošný zákaz mobilů si přejí zejména starší učitelé, většina vyučujících do 35 let vidí v internetu a mobilních telefonech pomocníky pro výuku. Internet používají aktivně pro práci s žáky tři čtvrtiny učitelů. Alespoň třetina jich zadává úkoly a projekty tak, aby při nich žáci využívali svoje mobilní telefony.

 

„Zákaz používání telefonů ve výuce je odrazem bezradnosti dospělých.“

 

Dalších zhruba 40 % vyučujících internet při hodinách využívá, ale žáci své mobily musí mít během výuky schované. Čtvrtina učitelů vnímá jako problém používání mobilů o přestávkách. Podle nich řada žáků tráví s mobilem v ruce takřka veškerý čas o přestávkách, což má za následek špatnou připravenost na výuku i zhoršenou komunikaci mezi spolužáky, kteří se díky mobilům zavírají do vlastního světa. Téměř všichni dotazovaní učitelé se shodují, že je potřeba pro používání mobilů stanovit konkrétní pravidla a ta vyžadovat.

Jak vybrat mobil pro školáka:

Diskuze (47) Další článek: Nubia Red Magic: herní smartphone s nádhernými zády dorazí brzy i do Evropy

Témata článku: T-Mobile, Pro děti, Chytrý telefon, Výuka, Pro mladé, Ipsos, Používání mobilů, Žák, Úplný zákaz, Česká republika, Francie, Hlavní důvod, Zákaz, Mobil, Mobilní telefon, Informační centrum, Používání, Telefon, Učitel, Rodiče


Určitě si přečtěte