Počet mobilních zákazníků: černá magie?

Víte, který z našich operátorů má největší úspěchy v získávání nových zákazníků, kdo komu uniká a kdo naopak ztrácí? Operátoři včera oznámili čísla za rok 2001, proto jsme připravili a okomentovali šest zajímavých grafů, které ukazují, jak se vyvíjí situace na českém mobilním trhu.

Již včera oznámil Eurotel i Paegas počty nově získaných zákazníků. Musíme přiznat, že tato čísla byla všemi netrpělivě očekávána, protože si mobilní operátoři od letošních Vánoc hodně slibovali. Z následujících grafů můžete zjistit, jestli se jejich očekávání splnila. Počty nových zákazníků sice ještě oficiálně nezveřejnil nejmladší operátor Oskar, proto jsme počet jeho zákazníků za pomoci lidí „od zdroje“ kvalifikovaně odhadli.

Podíváme-li se na první graf vývoje počtu zákazníků pro jednotlivá čtvrtletí loňského roku, spatříme již na první pohled patrný mírný pokles růstu ve třetí čtvrtletí následované růstem ve vánočním období. Příčinou tohoto zpomalení je zřejmé očekávání vánočních nabídek, které většinou bývají nejlákavější. Při bližším zkoumání lze zjistit, že Oskarova křivka roste pozvolněji než křivky konkurenčních operátorů.

V dalším grafu si můžeme prohlédnou počty nových zákazníků v jednotlivých čtvrtletích loňského roku. Podíváme-li se za červený sloupec reprezentující Oskara, vidíme, že počty jeho nových zákazníků pozvolna, ale stále roste. Přestože Eurotel i Paegas zaznamenali také růst, v polovine roku vidíme u obou patrný pokles.

Potvrzení mých slov vidíte v následujícím grafu - procentuální nárůst zákazníků Oskara je skutečně markantní. Dá se však říci, že při třikrát menší klientele tomu snad ani nemůže být jinak.

Podíl na trhu je další ze zajímavých grafů, který ukazuje viditelný odklon zákazníků od Eurotelu (modrý sloupec) směrem k Oskarovi (červený sloupec).  Všimněte si také téměř neznatelného poklesu podílu Paegasu umocněné nezměněnou velikostí podílu ve druhém až čtvrtém čtvrtletí. Jediný Oskar vykazuje růst.

Abych mohl svá tvrzení o odklonu zákazníků potvrdit, připravili jsme následující graf. Zde je velmi dobře patrné, že všichni operátoři jsou postiženi poklesem tržního podílu (s výjimkou Paegasu na konci loňského roku). Naopak Oskar představuje stále narůst a z globálního pohledu je jediným českým operátorem, jehož podíl se za minulý rok zvýšil.

Závěrem přinášíme celkový přehled počtu všech mobilních zákazníků dohromady. Rád bych zde ale upozornil na skutečnost, že operátoři pod pojmem počet zákazníků udávají počet aktivovaných SIM karet. Protože však existují lidé, kteří aktivně používají více karet různých operátorů, je skutečný počet mobilistů (rozuměj: lidí používajících mobilní telefon) určitě nižší. Přesto však se jedná o velmi hezká čísla - vzpomeneme-li si na počet všech obyvatel naší republiky.

Konec dramatických nárůstů?

Dá se předpokládat, že v letošním roce bude počet nových mobilistů stále nižší, protože český mobilní trh je již blízko přesycení. Mobilní telefon má totiž téměř každý kdo jej chce nebo potřebuje. Operátorům tak zřejmě nezbude nic jiného, než přesunout prostředky - které až doposud investovali do získávání nových zákazníků - do zdokonalování a rozšiřování svých služeb. Zažijeme letos skutečný boj o zákazníka?

Chcete-li se podívat, jakým způsobem jsme získali uvedené grafy, můžete si stáhnout jejich zdroj v tabulce MS Excelu (38 kB). Řekněte nám také do diskuse svůj názor na celou věc - myslíte si, že většina lidí má více SIM karet nebo používají jen jednu?

Diskuze (71) Další článek: Zajímavost: jak telefonovat ze dna Atlantiku

Témata článku: , , , , MOBI, Skutečný počet, Zákaz, Mobil, Cerna, Černá, Globální pohled, Počet, Zak, Magi, Mobilní zákazník, Mág, Magie,