Příchod alternativních taxislužeb do Česka změnil trh. Ze statistik ministerstva dopravy vyplývá, že za uplynulou pětiletku se počet registrovaných vozů bez taxametru 5× zvýšil na téměř 10 500 vozů. Počet klasických taxametrů se však téměř nezměnil, aktuálně jsou v 11 670 vozech.
Další migraci řidičů má urychlit novela silničního zákona, který začne platit počátkem července 2020. Nejpatrnější je trend v Praze. Vozů s taxametrem zde od roku 2016 ubylo o téměř pět set na 4 148, flotila vozů bez taxametru se oproti tomu 8× zvětšila z 849 vozů na 7 176.
Řidičů s patřičným oprávněním od roku 2016 přibylo o deset tisíc na současných téměř 34 tisíc – částečně i proto, že kvůli kontrolám úřadů vystoupila řada řidičů alternativních taxi z ilegality a získala oprávnění. „Alternativní taxislužby častěji lákají i nové řidiče a zároveň výrazně snižují ceny. Předpokládám, že tradičních taxikářů bude dále ubývat, ačkoliv jim mohou pomoci platformy typu Liftago určené profesionálním řidičům,“ míní odborník společnosti EY Petr Knap.
Stejný vývoj čeká i předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě Daniel Tarljovski. Klíčovou změnu má přinést novela zákona platná od července. „Většina řidičů bude jezdit přes aplikace. Odpadnou kontroly účtenek a náklady za taxametr,“ vysvětluje Tarjljovski. Mezi důvody zahrnuje i rušená stanoviště pro taxi v Praze. „Představa, že budou řidiči kroužit po městě s rozsvícenou lampou, je zcestná,“ dodává.
„Jaký je dnes poměr řidičů jezdících pro tradiční a alternativní taxi, nikdo přesně neví, odhaduji ale, že se bude dál rychle měnit ve prospěch alternativních služeb. Do dvou, tří let může 85 % řidičů jezdit v Česku přes aplikace,“ říká regionální manažer společnosti Bolt Roman Sysel.
Od července už taxikáři nebudou muset skládat zkoušky z místopisu, dopravci naopak budou muset nově tři roky archivovat záznam o jízdě a auta budou muset označit nálepkou taxi.
Novela zavádí i odpovědnost zprostředkovatele za to, že dopravu realizuje pouze řádný řidič s oprávněním. „Pokud povinnost nesplní, bude možné sankcionovat přímo zprostředkovatele. To doposud nebylo možné a sankcionováni byli pouze dopravci a řidiči, což nebylo z hlediska vymáhání dodržování zákona o silniční dopravě dostatečně efektivní,“ říká mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
„Nelze vyloučit, že i po účinnosti novely budou existovat řidiči provozující taxislužbu bez oprávnění, vzhledem k výše zmíněné odpovědnosti zprostředkovatelů lze očekávat, že jich bude výrazně méně,“ uzavírá.