Pomohou moderní služby ke zlepšení pověsti taxikářů? Řidiči houfně migrují od taxametrů k aplikacím

Příchod alternativních taxislužeb do Česka změnil trh. Ze statistik ministerstva dopravy vyplývá, že za uplynulou pětiletku se počet registrovaných vozů bez taxametru 5× zvýšil na téměř 10 500 vozů. Počet klasických taxametrů se však téměř nezměnil, aktuálně jsou v 11 670 vozech.

Další migraci řidičů má urychlit novela silničního zákona, který začne platit počátkem července 2020. Nejpatrnější je trend v Praze. Vozů s taxametrem zde od roku 2016 ubylo o téměř pět set na 4 148, flotila vozů bez taxametru se oproti tomu 8× zvětšila z 849 vozů na 7 176.

Řidičů s patřičným oprávněním od roku 2016 přibylo o deset tisíc na současných téměř 34 tisíc – částečně i proto, že kvůli kontrolám úřadů vystoupila řada řidičů alternativních taxi z ilegality a získala oprávnění. „Alternativní taxislužby častěji lákají i nové řidiče a zároveň výrazně snižují ceny. Předpokládám, že tradičních taxikářů bude dále ubývat, ačkoliv jim mohou pomoci platformy typu Liftago určené profesionálním řidičům,“ míní odborník společnosti EY Petr Knap.

Stejný vývoj čeká i předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě Daniel Tarljovski. Klíčovou změnu má přinést novela zákona platná od července. „Většina řidičů bude jezdit přes aplikace. Odpadnou kontroly účtenek a náklady za taxametr,“ vysvětluje Tarjljovski. Mezi důvody zahrnuje i rušená stanoviště pro taxi v Praze. „Představa, že budou řidiči kroužit po městě s rozsvícenou lampou, je zcestná,“ dodává.

„Jaký je dnes poměr řidičů jezdících pro tradiční a alternativní taxi, nikdo přesně neví, odhaduji ale, že se bude dál rychle měnit ve prospěch alternativních služeb. Do dvou, tří let může 85 % řidičů jezdit v Česku přes aplikace,“ říká regionální manažer společnosti Bolt Roman Sysel.

Od července už taxikáři nebudou muset skládat zkoušky z místopisu, dopravci naopak budou muset nově tři roky archivovat záznam o jízdě a auta budou muset označit nálepkou taxi.

Novela zavádí i odpovědnost zprostředkovatele za to, že dopravu realizuje pouze řádný řidič s oprávněním. „Pokud povinnost nesplní, bude možné sankcionovat přímo zprostředkovatele. To doposud nebylo možné a sankcionováni byli pouze dopravci a řidiči, což nebylo z hlediska vymáhání dodržování zákona o silniční dopravě dostatečně efektivní,“ říká mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

„Nelze vyloučit, že i po účinnosti novely budou existovat řidiči provozující taxislužbu bez oprávnění, vzhledem k výše zmíněné odpovědnosti zprostředkovatelů lze očekávat, že jich bude výrazně méně,“ uzavírá.

Diskuze (14) Další článek: Jak fotí Xiaomi Mi 10

Témata článku: Mobilní aplikace, Aplikace, Pro řidiče, Uber, Sdílená ekonomika, Řidič, Taxislužba, Liftago, Moderní služba, Bolt, Praha, Taxametr, Ministerstvo dopravy, Taxikář, Oprávnění, Taxi, Česká republika


Určitě si přečtěte

RECENZE: Apple iPhone SE (2020) – vstup do jablečného světa dlouho nebyl lákavější

RECENZE: Apple iPhone SE (2020) – vstup do jablečného světa dlouho nebyl lákavější

** Jedná se o nejdostupnější smartphone z nabídky Applu ** Starý design kompenzuje výkonným procesorem z iPhonu 11 ** Má sice jeden foťák, ale ostudu rozhodně neudělá

Martin Miksa | 178

RECENZE: Huawei P40 Lite – tak trochu jiná střední třída

RECENZE: Huawei P40 Lite – tak trochu jiná střední třída

** Vyvážený mix nadprůměrných ingrediencí s přijatelnou cenovkou ** Vedle povedeného fotoaparátu možnosti videa zaostávají ** Chybějící služby Googlu jsou komplikací, nikoliv však neřešitelnou

Martin Herodek | 51

RECENZE: Samsung Galaxy S10 Lite – levnější alternativa k řadě Galaxy S20

RECENZE: Samsung Galaxy S10 Lite – levnější alternativa k řadě Galaxy S20

** Papírové skvělá výbava se potvrdila i v praxi, kompromisů je jen pár ** Všestranný topmodel je levnější alternativou k řadě Galaxy S20 ** Galaxy S10 Lite v několika oblastech dokonce poráží i původní S10+

Martin Chroust | 10