Poplatky u lékaře můžeme hradit přes SMS

Zatím to platí pouze ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze. Praktický systém ale chtějí zavést i další nemocnice.
Poplatky u lékaře můžeme hradit přes SMS

Ať se nám to líbí nebo ne, od 1. ledna letošního roku zavedla vláda takzvané regulační poplatky ve zdravotnictví, v rámci kterých musíme až na některé výjimky za každou návštěvu nebo vyšetření u lékaře zaplatit. Vládní reforma už ale neřeší samotný proces výběru poplatku v nemocnicích, takže ve způsobu inkasování třicetikorunového poplatku panovaly na začátku letošního roku u lékařů velké zmatky. Zatímco jedny nemocnice nakupovaly automaty, jiné vyčkávaly. Se zajímavým a hlavně pohodlným řešením pro pacienty přichází od dnešního dne Všeobecná fakultní nemocnice v Praze (VFN). Třicetikorunovou platbu nyní mohou pacienti provést ze svých mobilních telefonů prostřednictvím zpráv SMS, díky čemuž odpadá nutnost zdlouhavé osobní návštěvy některé z hotovostních pokladen.

Snahou Všeobecné fakultní nemocnice v Praze je poskytovat pacientům nejenom lékařskou a ošetřovatelkou péči na špičkové úrovni, ale také zajistit, aby se v nemocničním prostředí cítili co nejlépe. Jsou pro nás klienty a partnery, proto zavádíme nejrůznější služby, které jim usnadní pobyt jak v čekárnách, tak i na lůžku během hospitalizace,“ uvedl MUDr. Jan Bříza, CSc., ředitel Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a dodává: „Hotovostní platba na pokladnách není pro pacienty příliš komfortní a pojí se k ní i poměrně vysoké transakční náklady. Možnost zaplatit za návštěvu u lékaře pomocí SMS přináší četné výhody jak pacientům, tak i nemocnici.

Úhrada regulačního poplatku pomocí SMS je jednoduchá: pacient ze svého mobilu odešle zprávu ve stanoveném tvaru, např. LEKAR VFN, na číslo 90 222 30. Obratem obdrží potvrzující zprávu, kterou se prokáže v ordinaci. V odpovědní SMS je uveden validační kód, který je unikátní pro každou transakci. Jeho platnost lze ihned ověřit prostřednictvím informačního systému propojeného s online databází provozovatele služby. Telefonní čísla, na která se objednací SMS odesílají, jsou pro všechny tuzemské operátory stejná. Poslední dvojčíslí se u nich mění s ohledem na typ poplatku:

  • číslo 90 222 30 slouží pro platbu třicetikorunové částky za běžnou návštěvu lékaře
  • na čísle 90 222 90 se platí devadesátikorunový poplatek za návštěvu pohotovosti
  • číslo 90 222 05 se sníženou pětikorunovou sazbou slouží pro opětovné zaslání odpovědní SMS

Uvedené částky jsou konečné - pacient již za samotné textové zprávy neplatí nic navíc. Nový systém SMS plateb vyvíjí a provozuje společnost Expansion Group a.s. Na jeho zavádění se prostřednictvím svého partnerského programu úzce podílí také společnost T-Mobile Czech Republic a.s. Systém nyní v rámci VFN běží v pilotním provozu. Již zanedlouho jej budou moci využívat také další zdravotnická zařízení. Jednání nyní probíhají se všemi většími nemocnicemi v ČR, konkrétně například s Thomayerovou nemocnicí Praha, nemocnicí Kolín a dalšími.

Expansion Group má zájem přiblížit systém co nejvíce uživatelům a zvýšit obecnou důvěryhodnost SMS plateb. Pokud uživatel odešle chybně zadanou zprávu na některé z výše uvedených čísel, o své peníze nepřijde. Systém obsahuje unikátní ochranu - chybně zaslaná částka bude kreditovaná u daného telefonního čísla. Zasláním opravné SMS na číslo se sníženou sazbou 90 222 05 je možné kdykoli znovu objednat úhradu regulačního poplatku ve vybraném zdravotnickém zařízení. Po domluvě přes infolinku z odesílacího čísla má pacient také možnost změnit směrování platby k jinému lékaři a v případě podání písemné reklamace s pevně stanovenou reklamační lhůtou 30 dní si rovněž může nechat částku v plné výši proplatit.

Podrobnosti k novému systému SMS plateb u lékařů budou k dispozici v čekárnách a ordinacích VFN, případně v dalších zdravotnických zařízeních. Pacienti mohou také navštívit stránky www.smslekar.cz, na kterých naleznou všechny potřebné údaje. Regulační poplatky zavedené od 1. ledna 2008 byly ve VFN až doposud vybírány pouze v hotovosti. V období do 31. ledna zde bylo evidováno celkem 57 381 poplatků, z nichž 6 493 mělo výjimku a nehradilo se. Platební morálka pacientů je velmi dobrá: ze 44 420 regulačních poplatků za návštěvu ambulance bylo řádně uhrazeno plných 99,44 % a z 1 868 položek za využití pohotovosti VFN eviduje jen 7,07 % nezaplacených.

Témata článku: Ostatní, SMS, Hra, Bříza, Zdravotnické zařízení, Platební morálka, Morálka

Určitě si přečtěte

Chtěli „flat“ se 100 GB, operátoři se jim vysmáli. Přesto má Nové Město tarify pro občany

Chtěli „flat“ se 100 GB, operátoři se jim vysmáli. Přesto má Nové Město tarify pro občany

** Tarif A měl mít 100 GB, „béčko“ 5 GB. Nakonec mají 150 MB až 1 GB ** Tarif pro lidi, kteří hodně volají nabízí 3000 minut za 499 Kč ** Veřejnou soutěž vyhrál brněnský virtuální operátor Fayn

12.  12.  2017 | Pospíšil Aleš | 65

Telefony to nekončí. Vybíráme mobilní příslušenství, které překvapí i potěší

Telefony to nekončí. Vybíráme mobilní příslušenství, které překvapí i potěší

** I malá drobnost může udělat velkou radost ** Redukce, kabely, sluchátka, powerbanky, náramky a chytré hodinky ** Ceny se pohybují od několika desítek korun po tisíce

7.  12.  2017 | Láska Jan | 14

Rachot v redakci: test 18 přenosných reproduktorů v prosincovém Computeru

Rachot v redakci: test 18 přenosných reproduktorů v prosincovém Computeru

** Hledáte bezdrátový reprák na cesty či na piknik? ** Otestovali jsme jich pro vás hned 18 ** Nový Computer je na stáncích!

6.  12.  2017 | redakce | 6

Vybrali jsme 11 tlačítkových mobilů pod stromeček. Je jich už jako šafránu

Vybrali jsme 11 tlačítkových mobilů pod stromeček. Je jich už jako šafránu

** Klasické tlačítkové mobily se stávají okrajovou záležitostí ** Některým lidem k používání přitom bohatě postačují ** Ze zhruba stovky dostupných modelů vybíráme 11 nejlepších

24.  11.  2017 | Láska Jan | 9