Pravdy a mýty o bateriích, část II.

Po krátké odmlce pokračujeme s dalším dílem našeho seriálu o bateriích. Dnes si povíme něco o bateriích Li-Ion a Li-Pol, kterým prý patří budoucnost. Co se děje uvnitř Li-Ion článku?

Baterie Lithium-Iontové

I když se to možná nezdá, setkáváme se s tímto typem baterie již přes deset let. Při výrobě tohoto typu baterie bylo vždy nutné pamatovat víc na bezpečnost, protože při přebíjení hrozí reálné riziko exploze a naopak při úplné vybití okamžité a nevrtané poškození baterie. Lithium-iontové baterie jsou proto vybaveny elektronickými prvky, které kontrolují nabíjecí i vybíjecí napětí, proud i teplotu článku se snahou zabránit při nabíjení či vybíjení velkým energetickým extrémům.

Oproti starším bateriím Ni-Mh uloží tyto články dokonce o dvacet i více procent energie a nabízí tak mnohem větší napětí jednoho článku, což umožňuje výrazně snížit rozměry celé baterie. Počet nabíjecích cyklů se pohybuje kolem jednoho tisíce a doba nabíjení je přibližně dvě a půl hodiny.

Vzhledem k tomu, že u baterií typu Li-Ion je téměř nulový paměťový efekt, je případná ztráta kapacity trvalá. Ke ztrátě schopnosti přijímat elektrický náboj při dobíjení dochází u baterií typu Li-Ion pouze vlivem oxidace a koroze článků, které se objevují při provozu jako projev stárnutí. Kovy použité v článcích jsou zkonstruovány tak, aby pracovaly pouze po určitou dobu – tento přístup je výhodný z ekologického hlediska. Některé chemikálie používané k maximálnímu zvýšení kapacity jsou totiž vysoce toxické.

Praktické rady:

  • Baterii můžete nabíjet v jakékoli fázi jejích vybití – nejlépe kdykoli, když máte po ruce nabíječku,
  • baterii můžete nechat déle v nečinnosti – třeba i několik měsíců,
  • nenechávejte nikdy baterii hluboce vybít,
  • vzhledem k vysoké koncentraci elektrolytu nevystavujte baterii vysokým teplotám.

Baterie Lithium-polymerové

Jsou nejnovějším typem baterií, setkáváme se s nimi zatím je tři roky a výrobci si od nich ještě hodně slibují. Li-Pol je jediný typ baterie, který ve své struktuře neobsahuje kapalný roztok, ale polotekutý gel nebo tuhý polymer. Z tohoto důvodu se takové baterie někdy označují jako „plastové“.

Zpevněný elektrolyt umožňuje zjednodušit konstrukci celého článku, protože nehrozí nebezpečí jeho vytečení a poničení drahé elektroniky. Díky tomu mohou být tyto baterie nejen neuvěřitelně tenké, malé a lehké, ale můžou také nabývat téměř libovolných tvarů a lze tak využít volná místa, který vznikla při konstrukci zařízení. Samovolné vybíjení je stejně zanedbatelné jako paměťový efekt.

Baterie nabízí při stejných rozměrech téměř čtyřnásobnou kapacitu oproti bateriím typu Ni-Cd. Velkou nevýhodou je ale počet nabíjecích cyklů: udávají se pouhé dvě stovky – pracuje se však na zlepšení. Nabíjení baterie trvá o něco déle než u typu Li-Ion.

Praktické rady:

  • Baterii můžete nabíjet v jakékoli fázi jejích vybití, pamatujte ale na nižší počet plných nabíjecích cyklů,
  • částečných cyklů je samozřejmě více než uvedených dvě stě,
  • nenechávejte nikdy baterii hluboce vybít
  • vzhledem k menšímu počtu nabíjecích cyklů se snažte baterii vždy dokonale dobít,
  • pozor i na dlouhodobé přebíjení.

 

Diskuze (70) Další článek: Eurotel: Go GPRS Instant roaming

Témata článku: , Koroze