Přebarvená SIM nebo skutečný virtuál? Záleží na tom

Jste rádi za existenci virtuálních operátorů? Zkazí vám radost, že 80 % trhu ovládá T-Mobile, O2 a Vodafone? Není pokles cen jen dočasný?
Přebarvená SIM nebo skutečný virtuál? Záleží na tom

Po dlouhých letech vysokých cen a absence virtuálních operátorů se tuzemský trh loni otřásl v základech. Ceny klesly a virtuálů máme okolo padesáti (MVNO). Mohli bychom být spokojeni, protože to vypadá, že konečně máme, co jsme chtěli, ale je třeba vést v patrnosti jednu zásadní skutečnost – není virtuál jako virtuál... A i když přinášejí pokles cen, záleží na tom, zda je virtuál opravdový nebo se tak jen tváří.

Ti největší virtuálové (Mobil.cz, BleskMobil, Tesco Mobile a další) sice přichází s nižší cenou, ale jde o projekty až příliš úzce spojené s některým ze síťových operátorů (MNO), nad kterými ještě nedávno visela hrozba regulace od Českého telekomunikačního úřadu. Nechal se ČTÚ současnými virtuály a „virtuály“ ukolébat, nebo se tahle záležitost bude ještě řešit? Vyjádření úřadu následuje:

„Úřad vyhodnocuje úroveň soutěže na trhu podle nejrůznějších kritérií a stav velkoobchodního trhu je důležitým kritériem. Absence tohoto trhu byla ostatně jedním z důvodů, proč ČTÚ vůbec relevantní trh č. 8 otevřel k možné regulaci.

Vznik více než padesáti různorodých MVNO je pro trh podstatná událost (stejně jako například plánované sdílení sítí, výsledek aukce a spojování některých hráčů na trhu), kterou je nutné řádně vyhodnotit a dále ověřit, jak je velkoobchodní trh do budoucna životaschopný a jak přispívá k celkové úrovni konkurence.“

 

Označit brand resellera za přebarvenou předplacenku je nadsazené, ale jen mírně.

 

Jmenovaní virtuálové totiž prakticky virtuálové nejsou, respektive jsou jejich nejnižším stupněm. Jde o přeprodejce služeb (tzv. brand reseller) nebo je to podnik spoluvlastněný síťovým operátorem (případ Tesco Mobile a Telefóniky) apod. Brand reselleři mají marži od síťových operátorů za to, že jejich služby využívají koncoví zákazníci. Tito přeprodejci mají na starost jen prodej, marketing a značku. Více už napoví grafika níže:

Klepněte pro větší obrázek
Není virtuál jako virtuál, setkat se můžeme se čtyřmi typy subjektů (obr.: Telefónica)

Extrémním případem těchto „nevirtuálů“ jsou projekty Gorila (Telefónica), Kaktus (T-Mobile) a Oskarta (Vodafone), které se jako virtuální operátor opravdu jen snaží tvářit, ale celé projekty jsou kompletně v režii síťových operátorů. Problém vidím v tom, že nabídka těchto projektů je opravdu lákavá (viz mobilní internet u Gorily). Proč to celé roky nešlo a najednou to jde? V některých případech jsou podmínky tak zajímavé, že jimi síťoví operátoři podráží i ceny virtuálních operátorů, kteří v jejich sítích působí...

Vyšší stupně MVNO se vyznačují menší mírou závislosti na MNO v jehož síti působí. V pravém slova smyslu je tedy virtuálem jen tzv. komplexní MVNO. Takový virtuál je totiž na MNO zcela nezávislý, má vlastní identifikační síť, fakturační systém, zákaznickou péči a může si svobodně určovat obchodní politiku. Podstatným rozdílem je také to, že obchoduje na svůj účet a je vlastníkem SIM karet. U brand resellerů vlastní SIM mateřský MNO.

Problém nastává v okamžiku, kdy si uvědomíme, že na našem trhu mají tito komplexní virtuálové jen velmi malý podíl. Největší virtuální operátoři vyjmenovaní v úvodu drží odhadem 80 % celého trhu, který na virtuální operátory v ČR připadá. Dle výsledků hospodaření Telefóniky za rok 2013 jen BleskMobil, Tesco Mobil a Mobil od ČEZ pokrývá 60 až 70 % trhu.

Operátoři utekli regulátorovi z lopaty

Jedním z komplexních MVNO na našem trhu je Fayn. Virtuála řídí Jiří Hlavenka, který se pro nás k tomuto tématu vyjádřil:

„Rozlišení mezi MVNO a brand resellery vypadá nedůležitě, ale ve skutečnosti je zásadní. Kvůli oligopolnímu prostředí se ČTÚ chystal síťovým operátorům nařídit velkoobchodní nabídku (hovorově: vpuštění virtuálů), což mělo vést k posílení konkurence. Očividně dobře informovaní operátoři si zřídili brand resellery a zabili tak dvě mouchy jednou ranou – vyluxovali trh a dali zákazníkům pocit změny a fungující konkurence. Opak je ale pravdou, brand reselleři jsou pod kontrolou MNO a konkurenci pro ně nepředstavují. Pokud by se jim podařilo skutečné MVNO zlikvidovat, vsadím se, že se poměry na českém trhu rychle vrátí do starých oligopolních kolejí.“

Tímto článkem nezpochybňujeme, že brand reselleři jsou zcela legitimními subjekty, jen odpovídáme na otázku, kterou jsme si kladli před rokem a půl, když se zrodil BleskMobil. „Záleží na tom, zda je BleskMobil jen přebarvená předplacenka od Telefóniky, když srazila tehdy běžné ceny na polovinu?“ Záleží.

Diskuze (22) Další článek: Nokia a Mobilmania.cz přinášejí zábavu: Díl druhý

Témata článku: Operátoři, Virtuální operátoři, Hospodaření a finance, ČTÚ, Malý podíl, Faktura, Podstatný rozdíl, Výsledek aukce, SIM, Vir, Velkoobchodní trh, Relevantní trh, Tom


Určitě si přečtěte

24 skrytých, ale praktických funkcí Google Map. Věděli jste o nich?

24 skrytých, ale praktických funkcí Google Map. Věděli jste o nich?

** Mapy Googlu nabízí nespočet užitečných funkcí ** Vybrali jsme 24 těch méně známých a skrytých ** Využijete je na počítači i v mobilu

Computer časopis, Jiří Kuruc | 7

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 5 je téměř bez chyby a má skvělou cenu

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 5 je téměř bez chyby a má skvělou cenu

** Kvalitně zpracovaný telefon, na kterém se obtížně hledají chyby ** NFC je zejména v ČR klíčovým parametrem, který zde bohužel chybí ** Povedený mix funkcí si může držet přijatelnou cenovku

Martin Herodek | 19

Tmavý režim v telefonech šetří baterku až o desítky procent

Tmavý režim v telefonech šetří baterku až o desítky procent

** Tmavý režim v telefonu opravdu umí šetřit baterii ** Google kvůli tomu přebarvuje všechny své aplikace ** Černé bude i iOS

Vladislav Kluska | 32

RECENZE: Huawei P20 Lite — odlehčená verze letošní špičky láká vzhledem i cenou

RECENZE: Huawei P20 Lite — odlehčená verze letošní špičky láká vzhledem i cenou

** Osvědčený recept Huawei v trochu modernějším střihu ** Výřez v displeji neruší ani zdaleka, jak by se mohlo zdát ** Odemykání obličejem je návykové a překvapivě dobře funguje

Martin Herodek | 34

RECENZE: Xiaomi Mi 9 – absolutní špička s cenovkou vyšší střední třídy

RECENZE: Xiaomi Mi 9 – absolutní špička s cenovkou vyšší střední třídy

** Xiaomi Mi 9 má ambice dobýt ty nejvyšší příčky za polovinu ceny ** Vůbec poprvé (v rámci značky) tak přichazí s trojitým fotoaparátem ** Snapdragon 855 mu pak zajišťuje bezprecedentní výkon

Milan Měchura | 49

Samsung překvapil. Galaxy A80 má unikátní konstrukci, otočný foťák a selfie bez kompromisů

Samsung překvapil. Galaxy A80 má unikátní konstrukci, otočný foťák a selfie bez kompromisů

** Nejzajímavější novinka z Milána má několik „poprvé“ ** Třeba New Infinity displej jsme očekávali až u Notu 10 ** Lákadlem je výsuvný a otočný foťák. Těšte se na špičkové selfie!

Martin Chroust | 16

Amazfit BIP: Vyzkoušeli jsme nejlevnější chytré hodinky od Xiaomi

Amazfit BIP: Vyzkoušeli jsme nejlevnější chytré hodinky od Xiaomi

Odlehčená verze prvních hodinek Xiaomi Huami Amazfit Xiaomi Huami Amazfit Bip míří do ČR za cenu 2 500 Kč Mají vestavěnou GPS a slibují výdrž až 45 dní

Petr Březina | 140