Předvolba 905: nebezpečí, nebo nafouknutá bublina?

Předvolba 905, aneb hovor za 990 Kč? Zjistili jsme například, že se zatím nedovoláte, odhalili jsme první podvodníky a víme, jak se chránit.
Předvolba 905: nebezpečí, nebo nafouknutá bublina?

Včera jsme vás informovali o nebezpečné předvolbě 905, na kterou může hovor bez ohledu na délku stát až závratných 990 Kč. V diskuzi pod článkem se následně objevilo mnoho rozhořčených komentářů sdílejících obavy o zneužívání čísel všemožnými podnikavci a šibaly. Mnozí nás také žádali o napsání článku s přehledy všech operátorů a s návody, jak tyto velmi drahé hovory blokovat. V tomto případě ale platí, že nic není tak horké, jak se uvaří, i když to se časem možná změní.

Čísla s předvolbou 905 jsou v číslovacím plánu Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) už zhruba tři roky a v tuto chvíli si na ně nezavoláte – ještě nejsou aktivní, to by museli povolit operátoři. Ano, ČTÚ už začal taková čísla přidělovat a o těchto novinkách se dozvíte i na jeho webu. Na druhou stranu je pravdou, že aktualita ze dne 14. října 2010 s titulkem „UPOZORNĚNÍ na zahájení využívání nových telefonních čísel začínajících trojčíslím 905 (s vyšší cenou za volání)“ působí, jakoby vše už fungovalo.

Zatím se bát nemusíte, uklidňují operátoři

Pro jistotu ještě jednou opakuji, že zatím nefungují, jelikož je operátoři nepovolili a aktuálně nepovolují žádnou linku, kde by cenová hladina byla vyšší než 99 Kč za minutu. Tuto skutečnost nám potvrdili zástupci všech tří našich GSM operátorů. Vypíchli také, že právě oni se dlouhodobě snaží prostředí m-plateb kultivovat.

Příkladem nám může být iniciativa „Plať mobilem“, která přináší na jednom místě jednak přehled o používaných číslech a poskytovatelích služeb (tam se dá ostatně zjistit, že služba na čísle 905 zatím neexistuje) a dále pak návody jak předejít zneužití jednotlivých služeb, respektive se chránit před případnými problémy.

Výše uvedené ale nic nemění na tom, že ČTÚ už stihl takové číslo přidělit. Najdete ho na webu společnosti Euro Future z Hradce Králové, které poskytuje nebankovní finanční služby. Dle svého webu se specializuje na půjčky, jejich konsolidaci a hypotéky. Láká přitom především klienty, kterým nechce půjčit obyčejná banka třeba i z důvodu, že mají nějaký ten vroubek v registru dlužníků.

První číslo, první lež o ceně

A jak se můžete přesvědčit sami, hned v tomto prvním případě došlo k mylnému informování zákazníků, což dokazuje dnes pořízený screenshot, který naleznete níže. Na této adrese se píše: „Cena hovoru na číslo 905 950 000 je 95 Kč vč. DPH.

Klepněte pro větší obrázek
Web působí jako na rychlo spíchnutý – vzniknul snad pouze a jen kvůli své infolince s chybně uvedenou cenou hovoru?

To ale jak víme není pravda, jelikož cena hovoru na linku s předvolbou 905 se určí jako desetinásobek kombinace čtvrtého a pátého čísla – v tomto případě by tak zákazník platil rovných 950 Kč. Jako důkaz přidávám pro jistotu ještě citaci z webu ČTÚ:

Český telekomunikační úřad v návaznosti na tiskovou zprávu o využívání telefonních čísel začínajících číslicí 9 upozorňuje uživatele, že na základě obdržené řádné žádosti rozhodl o udělení prvního oprávnění k využívání čísla s přístupovým kódem 905 z kategorie čísel pro přístup ke službám s vyjádřenou cenou, u kterého je účtována jednorázová cena za spojení, a to ve výši 10-ti násobku kombinace číslic na čtvrté a páté pozici. Jako první z této kategorie čísel bylo přiděleno číslo 905 AB0 000. Výsledná cena (včetně DPH) za jedno volání bude tedy dána desetinásobkem kombinace číslic A, B, kterou určí držitel čísla.

Společnosti Euro Future jsme požádali o vyjádření, zda jde o omyl, nebo dokonce záměr. Špatný pocit ale přetrvává, nemohu se prostě zbavit dojmu, že je předvolba 905 jako dělaná pro lovce, kteří budou na telefonu čekat na kořist, která se chytí do pasti nevědomí, nebo nevšímavosti.

Zablokování plateb třetím stranám

Ještě to sice není aktuální, ale kdo by měl zájem, může se riziku vyvarovat už dnes. Jako obvykle při nastavování čehokoli platí následující: zákazníci Vodafone a T-Mobile vše vyřídí přes své internetové samoobsluhy (popřípadě zbylými kanály), lidé využívající služeb O2 musí volat zákaznickou linku *11 nebo zajít na značkovou prodejnu. Do plateb třetím stranám patří také PremiumSMS, takže pokud blokaci provedete, nepůjde vám koupit třeba SMS jízdenka, apod.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zrušení služeb Premium SMS na internetových samoobsluhách T-Mobile a Vodafone, O2 webovou správu služeb nenabízí

Témata článku: Kauzy

39 komentářů

Nejnovější komentáře

  • pc-mravenec 25. 3. 2011 5:31:51
    Platby třetím stranám a audiotexove služby mms internety atd. vše pořád...
  • Lenka 3. 11. 2010 19:40:03
    O2 nema ani self care.... zastarale. Musis porad volat na infolinku a nebo...
  • bigboban 21. 10. 2010 19:25:14
    No tak v Praze platí sms jízdenka delší dobu a cena je stejná (ta za 26).
Určitě si přečtěte

ČTÚ: Pozor na automatické prodlužování smluv a další operátorské triky

ČTÚ: Pozor na automatické prodlužování smluv a další operátorské triky

** Za druhé čtvrtletí 2017 eviduje ČTÚ přes 1600 stížností ** 55 procent procent z nich se týkalo účastnických smluv ** Největší zlo jsou dle zákazníků smlouvy, které operátoři prodlužují

Dnes | Pospíšil Aleš | 1

Vodafone zatrhne zpomalené surfování bez příplatků. Náplast je chabá

Vodafone zatrhne zpomalené surfování bez příplatků. Náplast je chabá

** Už žádné kompromisy kvůli obavě z vysokého účtu za internet, říká Vodafone ** Přeloženo do češtiny: za data nám od října nekompromisně zaplatíte ** Náplastí bude dokup 100 MB za 49 Kč namísto 50 MB u starších tarifů

7.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 104


komerční sdělení

Komerční sdělení