Překvapivé: Nokia ztratila kousek svého tržního podílu

Jen o maličko, získává Motorola i zatracovaný Ericsson; prodej mobilů klesá.
Překvapivé: Nokia ztratila kousek svého tržního podílu

Tak ďábelsky vysoké tempo prodeje mobilních telefonů skutečně nemohlo vydržet věčně: v posledních kvartálech se prodávalo celosvětově skoro sto miliónů mobilů (!), čtyřnásobně více než osobních počítačů, přitom zatím jen menší část světa patří k těm, které je možné mobily úspěšně zaplavit.

V druhém čtvrtletí letošního roku se prodej mobilních telefonů poprvé v celé historii zastavil, ba poklesl: podle Dataquestu se prodalo 89,8 mil. kusů, v kvartále předtím 96,69 mil. (pokles o cca 8%). Čekalo se, že se trh z mobilními telefony zpomalí, ale o něco později - Gartner letos předpokládal prodej 500 mil. kusů, a toto číslo už nyní redukuje na 450 mil. Kuriózní je, že výroba mobilů bude letos nižší než prodej: z loňského roku se do letošního převalilo několik desítek miliónů neprodaných kusů ležících na skladě, když loni výrobci i distributoři přestřelili poptávku...

Z výrobců mírně pokles tržní podíl finské Nokie, což je jistě překvapení: jenom o vlásek, z 35.3% na 34.8%. Důvodem je ostrá cenová konkurence ze strany hlavně Ericssonu a Motoroly, jak uvádí analýza, my bychom ještě jistě přičetli Siemens. Nokia nezlevnila: nechce se připravit o zisky a tak přišla o kousek podílu, jenomže tak nepatrný, že se jí to zřejmě finančně dobře vyplatilo. Je ale pravděpodobné, že pokles Nokie je jenom sezónní a že firma naopak získá, protože na podzim se mají objevit její nové, údajně velmi atraktivní modely. Zajímavé je, že kromě Nokie si všichni její hlavní pronásledovatelé polepšili: Motorola z 13.2 na 14.8% podílu, Ericsson z 6.8 na 8.3% (zase předběhl Siemens!), Siemens z 6.9 na 7.9%, Samsung z 6.3 na 6.9%. Zjevně tedy malí výrobci mobilů silně ztratili - nejsou schopní konkurovat těm největším.

Může nastat v prodeji mobilů zase růst? Může, ale jisté to není: pokud se nové generace (GPRS atd.) masově uchytí, pak zřejmě valná část populace staré modely zahodí a koupí si nové - zejména tehdy, když se nové generace mobilů zařadí mezi dotované, takže výměna nebude zákazníky vlastně nic stát. Jak to ale s novou generací mobilů dopadne, neví ani ten nejlepší věštec: dnes se například zdá, že cenová úroveň za datové služby bude natolik vysoká, že si tyto mobily budou moci dovolit jen zámožnější zákazníci.

 

Témata článku: Nokia, Ostatní, Samsung Z, Kousek, Tržní podíl